AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.771

M3 E46 - Hur førbættra væghållningen?

Sida 1 av 2
Det dær med att provkøra bilar har sina sidor. I søndags var jag på "Porsche Road Show" på Gotland och provade hela deras sortiment. Nær jag efter en heldag på bana och terræng åter satte mig i bilen så kændes den inte lika kul længre. Styrningen kænns inexakt och okænslig i mittlæget samt væghållningen ær som en Trans-Am av 70-talssnitt. :-(

Min fråga ær om sænkning och sportsættning av chassit ø h t kan sætta min bil i nærheten av den kænslan jag fick av en Carrera 4 med "GT3-kit"? Eller ær det bara att ge upp och slanta upp før en 996:a direkt?

Svar till - "Sømnløs"

(Sorry før de danska krummelurerna.)
"Styrningen kænns inexakt och okænslig i mittlæget samt væghållningen ær som en Trans-Am av 70-talssnitt. :-(
"
Pratar vi om en M3:a nu? Naturligtvis en subjektiv upplevelse, men presonligen så tycler jag att M3:an har en mycket bra väghållning.... helt i klass med en Porsche Boxter S som jag provade samma dag :-)

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Först och främst skall du se till att du har maximal negativ camber fram, på en originalbil blir det ca -1,3 grad.

Om du inte är nöjd med det kan du byta till ett ställbart chassi från t ex Bilstein samt skaffa camberplattor så du får mer camber fram och bredare framdäck (245/40-18 resp 245/35-19). Då blir det mkt bättre och borde kunna matcha en 996 Carrera.

Ett annat alternativ är ställbart chassi från Ground Control då man får med ställbara camberplattor. Har bara hört bra om de grejerna men har ingen erfarenhet.

Annars kan du prova med sänkningsfjädrar först gör större nytta än man tror på E46 M3 men det är inte lika bra som ett ställbart chassi.

Hej Sömnlös, så du var snabb med din anmälan o fick vara med på kalaset på Gotland. Lyllos =) Själv var det fullbokat när en annan hade fått tummarna ......

Tycker inte du skall jämföra din bil mot en "renodlad" race bil.
För det e ju vad Carrera 4 är, och om jag inte har fel så är den väl även fyrhjuls driven.

Fast om du sänker din bil och har rätt däck o fälgar ( 19" med cupdäck typ ). Så tror jag att du kan komma väligt nära samma känsla som Carreran innan du är uppe i samma summa som du får ge för en 996:a.

Som vanligt är det ju alltid en prisfråga om hur "bra" en bil kan bli.

Själv skall göra allt för att ta mig förbi alla eventuella Porschar som kommer till Anderstorp idag =))

///Egget

Det har ofta framförts en vis kritik mot styrningen i M3 E46, med tanke på alla de andra bra egenskaperna så är det ju alltid något som inte åller måttet. Ni vet det med styken på en kedja och den svaga länken....

När det gäller väghållning är ju denna väldigt beroende på däck och tänk även på tyngdpunkten. En Porsche är lägre, jag skjutsade min gammel-faster på 91 år i M3:an, hon hade väl gått in i en Porsche men antagligen inte ur.

M3:an *är* en bil i vilken man kan åka 4 personer och ta den till bana och göra äckligt bra tider. Porschen är för 2 och kan göra ännu äckligare tider ;)

Skall villigt erkänna att jag har allvarliga funderingar på en 996 Turbo så Porsche är fdefinitivt en lysande bil.

Jag har slängt på en sänkning och det har varit positivt när jag testat samma avfart både inann och efter. Nu har jag inte erfarenheten från bana så det får bara vara en magkänsla men en 30-40 mm gör att du minskar tyngdpnktsövertaget hos Porscharna en hel del.
Johann: Ställbart chassi låter trevligt =) Dyrt?
Har du sänkt din och isåfall med vad?

///Egget
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Egget,

Bilstein PSS9 kostar ca 18 kSEK. Då får du ställbar höjd samt kombinerat ställbart kompression och rebound för stötdämparna. Stötdämparna kan man lätt ställa om själv inför t ex en bankörning för att sedan ställa tillbaka dem till ett bekävmare läge om man så vill.

Andra alternativ på ställbara chassin är H&R PCS, Ground Control, ACS Racing-chassi, m.fl. GC och ACS kostar dock lite mer.

Själv hade jag först sänkningsfjädrar från Kelleners Sport vilket räckte till att åka rätt fort på banträffarna och Ringen men har numera Bilstein PSS9. Fick det installerat av Kelleners Sport och Ralf Kelleners (bl a LeMans-vinnare) kom till Ringen och hjälpte mig med inställningen av det. :)

Låter väldigt kul. Då e det väl bara att skriva till Tomten, eller jobba extra =).

///Egget
Jag köpte mitt ställbara chassi ifrån KW ifrån Tyskland för 14.000kr inkl frakt. Kostar 19.000kr i Sverige...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Du kan ju börja med sänkningsfjädrarna. Mina är till salu. ;)
Tack før tipsen! Blir att skaffa stællbart snarast hør jag. 20 kkr ær ju ett bættre alternativ æn de 1040 kkr som Carreran kostade.

Vill samtidigt næmna att 996 turbo inte ær någon drømbil før mig længre. Hade svårt att hantera turboknuffarna i den knixiga slalombanan de hade på Gotland. Men accet ær ju førvisso brutalt!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Glöm inte bort att justera camber fram, gör förmodligen mer för styrkänslan än ställbart chassi.
johann: Will do. Skall hitta någon i Gbg som kan gøra det.
En fråga lite utanför ämnet. Hu gör man för att få inbjudan till dessa porsche träffar. Var ska man vara medlem?
Porsche Club Sverige:
Länk

/Wille
Ok, behöver alltså köpa en Porsche för att vara med
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dom skickar även inbjudningar till folk som redan kan tänkas vara intresserade kunder. Dvs folk som äger en E46 M3 och kanskke har haft en historik av fina bilar i sitt ägande. (Iaf när det gäller Porsche world tour jag vet inte vad detta på gotland var för något event).
Det var ett blandat gäng på Gotland. Allt från Porsche-ägare till Passat-ägare. In alles 32 personer. Som Ola Nilsson (VD för Porsche Sverige) sa vid ett tillfälle:

- Det är inte frågan =om= ni skall köpa Porsche utan när.

Alla skrattade igenkännande.

Lite bilder:

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nå cyberskallen, när blir det då? :o)
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Ang. den (visavi Porsche) sladdriga styrningen i M3:an -- jag har läst i CSL-specarna att en annan rattutväxling används där för att ge bättre "vridrespons"; är detta något som går att justera på en vanlig M3:a tro? Skulle man kunna köpa CSL-utväxlingen som reservdel och byta ut sin egen och vips få mer känsla i rattandet -- någon som vet/törs gissa? (Tycker själv att styrningen faktiskt känns lite död och indirekt i mittenläget när man kör snabbkurvigt...)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
CSL-styrväxeln passar sannolikt rakt av och ger mer direkt styrverkan, dvs man behöver inte vrida lika mkt på ratten.

Men för att få bilen att styra in bättre så behövs mer camber, undrar hur många gånger jag sagt det. :) Hårdare bussningar eller uniballs skulle också hjälpa.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.