AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.524

problem med lågbudgetturbobygge..

Sida 1 av 2
sc
637
schumi
e30 318is -90
ni kanske kommer ihåg att jag snackade förut om att jag och en kompis skulle bygga turbo på en bmw 2500cs med en 528 motor.

vi har hur som helst börjat med det bygget nu. kommer att lägga upp en massa bilder och text på en hemsida snart.

men vi har fått problem. jag hade fått för mig att det är motronic i e28 528, men vad jag har förstått nu så är det L-jetronic.

jag hade tänkt köra med smt6 för att det blir absolut billigast så.

hur ska jag göra nu? det ska vara riktigt lågbudgetbygge.

vi har tänkt ladda runt 0,6 bar kanske vilket ger en 280 trevliga hk :)

vi hade tänkt köra med större spridare och mappa med smt6 men
om man skiter i att mappa den och istället kör med extraspridare som kommer in vid 0,3-0,4 bar med hjälp av tryckvakter. kan det funka?

det känns som att man kan fixa för en klart billig slant.
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Det funkar gött me tryckkontakter... men du skulle haft minst 2 st en som går på vid typ 0,2 till en spridare och en som går på vid högre tryck så att bränslet följer laddtrycket lite..bättre.. hadde detta på min bil innan haltech... lycka till

Min bil!! Länk
sc
637
schumi
e30 318is -90
jo så hade jag klurat lite på att göra.
typ en vid 0,2 och sedan får den hjälp av en till vid 0,4bar eller nått sånt.

men hur funkar det med tryckvakter och extraspridare. gör man som så att dom går på vid ett visst tryck och då flödar bara spridarna hela tiden. alltså extraspridarna går inte på "pulser" som dom andra sex spridarn?
kan man bara hämta strömmen till extraspridarna direkt från batterit eller?

jag har räknat ut att jag måste ha 6 spridare på minst 273cc ifall jag ska ha 300 hk i just denna motor. enligt formler i gik-kompendiet.
orginal sitter det 185cc

273*6=1638

185*6=1110

1638-1110=528 (kul siffra med tanke på var motorn kommer ifrån ;) )

jag måste alltså ha ett extratillskott på 528cc.

det kanske skulle kunna vara lämpligt med två 300cc spridare som extratillskott. en som kommer vid 0,2 och en vid 0,4.

ett annat alternativ är att köra med sex 273cc+ spridare.
men jag har inte förstått om det funkar eller inte.
jag har kollat en del här på forumet och en del säger att det inte funkar att göra så. bilen blir helt dränkt då man inte bränner på.
alltså att köra på så stora spridare utan att mappa.
sen var det någon som skrev att det funka har jag för mig. tror att det var bäckis som skrev det om att han hade gjort så i den där is'en han hade förut.
hur är det egentligen, kan man göra så eller inte?
det kanske beror på vilket system bilen har. is'en har motronic. kanske inte funkar på L-jetronic?
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Jag har bäckis gamla turboprylar på min iS.
Precis som du säger går den fett men bara när den är kall.... när den börjar komma upp i temp så klarar lambdan av att reglera bränslet..
Vet ej hur det funkar på L-jetronic men misstänker att det är annerlunda...
Jag är oxå inne på att exprimentera med extra spridare då jag misstänker att den inte får soppa på höga varv.. (ca 5000 och uppåt) Den bara missar och bryter om man varvar mer. Det går att varva fullt men då måste det gå sakta så där inte kommer laddtryck.

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
går de inte bara att ta tex den tidiga m5:ans spridare och lmm och kanske btr? Sedan mappa de, de bör väll gå även om man har L-jetronic? Eller är jag helt ute och cyklar? (är ju inte ovanligt direkt;>)

/uffe
Det är massmätare på M5, så det funkar inte.
schumi
Jag kör idag 325 med turbo, kontrollerar extra spridare med tryckvakter.
Två spridare kommer igång vid 0,3 bar och de andra två vid 0,5 bar.
Det verkar fungera bra, den går säkert för fett men bätrre det än att den får för lite soppa.
Tändningen är också backad.
Det är inte jag själv som har byggt denna satsen men jag börjar föstå sakta men säkert hur det fungerar.

Länk

Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!!
sc
637
schumi
e30 318is -90
Caulev.. du vet inte hur tändningen är backad? detta brukar väl någon kunnig person på trimfirma få göra för typ minst 5000kr. vet du hur det är gjort på din?

eftersom det är så dyrt att få bilen mappad så vill jag inte göra det. sen ifall man kan backa tändningen någon grad själv med någon billig "fullösning" så gör jag det mer än gärna.
sc
637
schumi
e30 318is -90
Caulev igen.. du skulle inte kunna knäppa några bilder på din motor på lite närmare avstånd just på tryckvakterna och på extraspridarna så att man ser tydligare hur det är gjort. det är svårt att se på bilderna som finns nu för att dom är tagna på såpass långt avstånd. fixar du det blir jag glad :)

ingen som har svarat på vart man tar strömmen till spridarna ifrån föresten.. kan man ta den rakt från batterit?
schumi
Jag har motronic på min då är tänd. backad med en lite box, tror den heter ESM eller EMS något kan kolla upp det.
Men du har L-jetronic du kan väl backa tändningen för han eller, inte så duktig på det.

Länk

Tror inte det spelar roll var du tar ström ifån.
Vid torpedväggen har jag ett uttag på PLUS eftersom batteriet är bak på min. Jord kan du ta var du vill i princip.

Länk

Schumi
du har mail

Länk

sc
637
schumi
e30 318is -90
tack för bilderna Caulev
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Bäckis:
Vad tycker du man ska göra då om man inte vill köpa något dyrt styrsystem?
Tacksam försvar eftersom jag själv är i planerna på att konv.

Mvh
//Uffe
Ta spridare och LMM från en större motor, eller om du har lambdareglerat sprut så tar du ännu större spridare. Lambdan kan reglera +/-20% ungefär. Om du tar större LMM och går upp lika mkt i procent på spridare så behövs ingen mappning av bränslet.
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Ok..
Då har man ju en aning om hur man ska göra iaf!
Blev genast mycket billigare när man slippar mappa motorn.
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
vad rekomenderar du för spridare och lmm till en m20b25 motor med ca 300 - 350hk?
sc
637
schumi
e30 318is -90
började klura på en sak. beräkningarna som jag gjorde i inlägg nummer 3 i denna tråd. stämmer dom verkligen?

beräkningen att jag måste ha sex spridare på minst 273cc för att åka 300hk stämmer. att jag skulle behöva 528cc i extrasprut om jag kör orginalspridare stämmer väl också, IFALL jag pulserar extrasprutet. alltså att extraspridarna bara sprutar när orginalspridarna sprutar. alltså i en takt av fyra... eller vad det nu blir.

men om man som jag isåfall tänker göra, låta extrasprutet spruta konstant över ett visst laddtryck, räcker det med mindre spridare då?

ifall man skulle vilja få extrasprutet att pulsera.. hur löser man det på lättaste sätt?
Jo
744
Jonhny
745 -85
Det är vid höga varv som det behövs mest bränsle. Det är samtidigt som det finns minst tid tillgängligt per insprutning. Att låta bli att pulsa spridarna gör alltså ingen(liten) skillnad på höga varv eftersom spridarna ändå är nästan fullt öppna då. Däremot kommer du dränka motorn på lägre varv. Samma funktion som med tryckvakter.

Du får koppla in ett par transistorer (plus tryckvakt) för att få spridarna att pulsera. Alternativt kopplar du spridarna parallellt med originalspridarna, men det är inte att rekommendera. Eventuellt så brinner boxen upp. Någon som provat ?
Slänger in en liten fundering: Kan man koppla 2 eller flera spridare till en tryckvakt? Måste det vara hög elelr lågohmiga?

Lotus Samuel
Schumi: Den boxen som backar tändningen på caulevs bil har jag monterat och den passar även L-jetronic. Säljs av GIK men kostar mer än den smakar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.