|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mean Machine: En 540 är 114 hk "tråkigare"... Antagligen är även en 540 dyrare än din M3 (E36). roadZter |
|
|
Mean Machin: Finns faktiskt ett till alternativ 540kompressor? |
|
|
MEan Machine: Provkör 540 manuell, 540 automat och m5 då får du en känsla för vad du vill ha. själv har jag valt 540 trouing automat med kompressor eftermonterad. Dettas pga BMW inte har någon M5 E39 toruing jag behöver utrymmena. Oavsett M5 eller 540 med kompressor får man räkna med en rejäl post på underhåll och oförutsedda reparationer. Räkna lungt med 20-25k om året, vet vet du kanske vill ha ett annat avgassystem då rasslar 10k iväg. En ny koppling 10 k till:)) Börja med att konstatera om ekonomin har marginaler för en bil med dess värdeförlust och reparationer. Har den det så ut och provkör, kan själv varmt rekommendera 540 med kompressor roligare och diskretare körmaskin är svårt att hitta:)) Se mitt reportage om ess udner reportage till vänster resp min dagbok under halleriet/ bmwpowerbilar. Mvh Asken |
|
|
Mean machine!! Jag tycker det e stor skildnad på en 540 och m5. 540,n går bra den med, men den saknar den där sportigheten o brutaliteten som m5an ligger inne med. M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
Buspelle |
Håller med Anders W om att det är rätt stor skillnad att köra M5 och 540 i standardutförande. Har dock aldrig kört någon 540 med kompressor.... Allt är relativt, men de rena driftkostnaderna, värdeminskningen undantaget, tycker inte jag är så förfärande. I en jämförelse med min förra 528a kostar det mesta "lite" till; däck, bensin, försäkring o s v, men denna ökade marginalkostnad är ju priset för upplevelsen och synnerligen väl använda pengar enligt min uppfattning. |
| Jag kan väl hålla med att brutalitet i en 540 är väl inte den samma... men jag har inga emblem på min... så det är rätt kul att köra i från folk... för det kan ju lika gärna vara en 520. Men jag säger som Asken... jag var ute efter utrymmet.... och det fins ju ingen M5 kombi. | |
|
Är ju i första hand utrymmet jag vill ha också. Annars hade jag nog behållt M3:an.. Blir det en 540 så blir det en Touring. Så driftskostnaderna skiljer inte så mycket mellan en 540 och en M5? Isådanafall blir det ju en M5 ändå. Har kalkylerat på min ekonomi och jag kan betala en del mer än vad jag lägger i månaden nu på M3:an. Det enda är ju att M5:an också är ganska mycket dyrare i inköp.. Funderar funderar... Ge mig ett bra pris på en 540 elelr M5 så får vi se vilken det blir..=) Ett plus är om du tar en M3 i inbyte..=) ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
| Jag är rätt övertygad om att en 540 är billigare att äga... | |
|
Mean Machine, Låter som du glömmer det viktigaste igen: Värdeminskningen. Ju längre tiden går desto mer närmar sig priserna på M5 och 540 varandra tror jag. |
|
|
Jo, men ju längre tiden går desto äldre blir bilarna och desto fler mil har de gått. Jag vill inte vänta 2 år bara för att köpa en M5.. En 540 med årsmodell -99 och -00 har lagt den värsta värdeminskningen bakom sig... Det är min teori iallafall... Och just nu så lutar det åt att jag vill ha en touring och då är ju M5 helt uteslutet. Men vi får se... Nån med 540 Touring som vill byte till sig en M3 i fint skick? Jag är väldigt öppen för förslag isåfall... ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
|
Jag menar inte att du ska vänta, bara att den dagen du ska byta bil igen om tex två år. Då får du kanske inte ut mycket mer för M5:an än för en 540. Självklart har M5-99 haft sin största värdeminskning i kronor räknat (de är ju nere i under halva nypriset). |
|
|
Mean machine!! Det finns ju alpina B10 Touring... INte fy skam det heller? Har kört en sån en gång, riktigt kul förutom Switchblahalådan. Men man kan ju köra den som helautomat oxå. M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
Kan bara lägga in en suck över hur halva värdet på min M5 2000 bara försvann på ca 2 år. nypris över 800'......450' kvar sen....men det var fasiken 2 tokroliga år. Man ska inte gråta. Nu är väl priserna helt rätt och jag tycker du ska ta fyrdörrarsracern.... M i all ära men en 3 serie är ju så liten. :-) /Jari |
|
|
Det får allt bli en stor bil nu... 540 Touring i första hand... Vem vet, kan ju alltid dyka ner en kompressor i den..=) ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
| Mean Machine: Jag har ju en 540 touring... jag tycker att det är den pefekta kombinationen av karaft, lyx och komfort... Alpinan är ju inte fel heller... men jag är hel nöjd med min 540. | |
|
Asken, du som har en kompressormatad 540... säger de inget om den på besiktningen? D |
|
emwmnjo |
Går också lite i funderingarna på att köpa en M5:a -99/00, som jag tänkt att behålla en kortare period (ca 1 år). Men jag vill verkligen slippa en stor värdeminskning på bilen. Frågan är till vilket pris M5:an -99/00 kommer att stabilisera sig? Såg på PowerBörsen att det verkar finnas bra alternativ från 229000kr. Finns det någon som har en bra prisuppfattning på en bil som rullat runt 10000mil med nav? Om man köper en nu för 240000kr, kan man få tillbaka dom pengarna om ett år? emwmnjo |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.