AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.724

BMW M5 E39

Sida 1 av 2
Har tänkt byta bil, kanske inte med en gång men inom en rimlig framtid och har då tänkt införskaffa mig en M5 E39.

Nu undrar jag hur ekonomin skiljer sig i jämförelse till min M3 E36.

Hur mycket dyrare/billigare är försäkring.
Bränsleekonomi
Reservdelar.

Byter pga. att jag behöver en större bil men vill dock ändå har kvar prestandan.

Vad har ni för synpunkter.

-----------------
Mvh.
Robban Johansson
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
nästan samma sak.. kanske lite dyrare i servicen..

----
Min FD,M3 DAYTONA
Länk
----
Tål väl att sägas men har man köpt en E39 M5 så kanske det inte spelar någon roll. En E36 M3 får du jobba om du ska *över* 1.5L/mil i en E39 M5 får du jobba om du skall *under* 1.5L/mil.

.... fast bensinstationer finns det gtt om ... ;)
Ja, där har du alldeles rätt.... polaren är knappt aldrig under 2 liter... men han kör på rätt bra då... för en annan polare ligger på genomsnitt 1,25... så det går.
Oki, så det som skiljer i stora drag är milkostnaden på grund av ökad bränsleförbrukning.

Service, något lite dyrare. Hade jag räknat med i och för sig på den motorn.

Men en M5 E39 är inte överdrivet dyrare att äga och bruka än en M3 E36 alltså.

Då låter det ju mycket lovande..=)

-----------------
Mvh.
Robban Johansson
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Stora skillnaden är väl att din M3 kanske sjunker 8-10 kkr om året medan M5 forfarande sjunker ganska snabbt i värde.

Ökade kostnader för bränsleförbrukning är nog marginell jmfr med värdeminskningen.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror nog att du också ska räkna på värdeminskningen när du jämför bilarna...Beror ju lite på hur pass ny bil du köper men min gissning är att denna post har varit den som mest påverkat milkostnaden för många fd M5-ägare. 100.000 kr i värdetapp motsvarar ganska många extra liter bensin...

BMWCS #5157
Länk
Jag tror M5 kostar mkt mkt mer än en M3 E36 att äga om man lägger ihop värdefall, försäkring, bensin, olja mm mm.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag håller med Gustav här.
Man skall komma ihåg att M5 är rätt tung och sliter rätt mkt däck och bromsar vilket drar upp driftskostnaderna rätt rejält.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Just oljan är väl ingen direkt prisdrivare, utan det är just värdeminskningen, samt kostnaden att ha kapitalet bundet som är stor.
Säg att värdeskillnaden är 250kkr, du skulle kunna få 3% ränta om du hade stålarna på banken, du förlorar 5250kr/år.
Lånar du till bilen så är det svårt att komma under 8% ränta och då kostar den 14000kr/år extra.
+ värdeminskning. flera tusen i månaden.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Läste någonstans att M5 e39 kostar mellan 6-10000 i månaden att köra. Tror det var beräknat på 1500 mil/år. Kommer inte ihåg om värdeminskningen var inräknad. Kommer iallafall ihåg att det skulle bli lite pengar över :)
Det är klart att det kostar att köra M5.... men kör man M3 i dag så är det inte så stor skillnad ändå... jag har också en tung bil och V8... inte så extrem som M5, men hyfsatt. Jag hede en GT innan och jag tycker inte det är så stor skillnad.
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Håller på Gustav och Johann!
Kan själv jämföra mellan B10 V8 (97:a)och E36:a M3:a(96:a). Dessa bilar spelar inte i samma divisoner då det gäller driftkostnader. Numer kan jag jämföra B10 V8 (01:a) och B3 3,3(99:a) och här är det samma visa då det gäller driftkostnader.
Sista åren har jag kört runt 4000 mil privat och då är det definitivt mycket billigare att köra 6:a.
Men 8:an låter ju så mysigt
// Martin
Johan har ju haft både en M3 och en M5 så han borde ju veta.

Även om man bara räknar driftskostnaderna så tror jag M5 blir riktigt dyr att äga. Med M3 var det ju princip bara bensinen / försäkring som kostade och man blev lika förvånad varje gång man tankade att den drog lika mindra än en 320i E46 automat...

Sedan på landsväg har man riktigt svårt att komam över 1,33 l/m med M3 men med M5 man nog kan dricka rätt mkt.

Däck, koppling (inget fel men ivarje fall vanligare med slut koppling än på M3), mm mm

En kompis skulle byta Vanos på sin M5 99, kostade 100 000. Vanos byte M3 kanske max 40 000.

Någon som både ägt en e36 M3 och en e39 M5 som vet skillnaden i förs.premie?
Bensin förbrukning och driftskostnader lär ju skilja en hel del som del flesta skriver. Rätt logiskt att en större och mer motorstark bil kostar mer att äga...

/Wille
Hmm, låter som att det bara blir dyrare och dyrare detta.... Surt..

Vill ju så gärna ha en M5.... men men, i värsta fall får man väl gå ner till en 540 elelr något liknande......

M3 E46 hade ju inte varit fel, dock på tok för dyr fortfarande.

Har räknat merd att nästa år kan man få en fräsch M5:a för ca 300.000:- ..... vilket inte är så himla blodigt... men man får väl ta en rejäl funderare...

-----------------
Mvh.
Robban Johansson
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Har ägt / äger dessa bilar och kan säja att för min del så är M5 betydligt dyrare att äga än vad m3:an var. Men då jämför jag två nya bilar. Som Johann skriver så nöter m5:an betydligt mer däck ock bromsar än m3 samt att värdeminskningen i pengar räknat är också betydligt mer. Så merkostnaderna i bensin är som någon skrev nästan försumbar i jämförelse mellan dessa. Däremot värdeminskning samt däckkostander drar iväg på m5:an...Dock får du en betydligt trevligare motor & bil enl. min mening :)

/
Nike
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
M5 är dock en mkt bra bil, perfekt kompromiss mellan sport och komfort eller rättare: Summan är mer än de ingående delarna.

Men smakar det så kostar det.

Dock skall väl den värsta värdeminskningen ha lagt sig om man köper en -99 eller -00.
Precis, är ju årsmodellerna -99 och -00 jag kikar på i första hand. Och nu när nya 5serien kommer så kommer de väl sjunka en bit till. Vilket förmodligen kommer innebära att det där hysteriska värde fallet är någorlunda bromsat till nästa år.

Hoppas jag, då ska iallafall JAG BARA HA EN.... =)

-----------------
Mvh.
Robban Johansson
´Jag har haft 2 st m3or av e-36modell o rullar nu i en M5 a E-39e.

Jag bokför nästan alla utgifter på bilen. Varenda kvitto som jag fått. En stor nackdel är att till m5an så finns det nästan bara originaldelar att köpa. (visserligen så kan det vara bra det med) Men till en m3a så kan man köpa billigare piratgrejor som inte är sämre i kvalitet än bmw,s egna grejer. Och till M5an så är det ganska dyra grejor. Ex bromsklossar fram 1950:- Så om man vill åka "billigt" i en m3a så går det. Om nåt går sönder på M5an så e det bara att köpa delar på bmw. Försäkring o skatt är samma ungefär.

Servicen skiljer det inte heller så mycket på i pris om man servar på bmw...

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Hur mycket skiljer det på en M5 och en 540 då? Slitagedelar osv..

Hur mycket tråkigare är en 540 än en M5....??

-----------------
Mvh.
Robban Johansson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.