AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.574

95 eller 96 oktan?

Sida 2 av 2
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
Göran har helt rätt angående tillsatserna!
o Anders S,motorn känner inte av oktantalet,den ställer helt enkelt upp tändningen typ 2 grader varje gång den tänder tills motorn börjar spika,sen sänker den tändningen i steg om två grader varje gång den tänder,detta händer otroligt snabbt så det hinner aldrig märkas av den som kör bilen,så om bensinen är av högre Oktan kan motorn ju ställa tändningen högre innan den misständer lr spikar!
På SAABs tändsytem som föresten är världens just nu bästa tändsystem(fakta inget dravel) känner ju motorn av spikningarna genom jonisering av stiften,varje gång man startar en SAAB tänder alla stift samtidigt dom två första arbetstakterna,motorn känner vilka cylindrar som tänder o räknar därefter ut tändföljden osv.

D är fegt o släppa gasen!
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Bjale,

intressant om adaptiva tändsystem.
Frågan är varför man inte kan göra hela
systemet adaptivt så att bilen "mappar"
automatiskt.

I viss mån vet jag att det sker eftersom man
kan reset:a bilen. Om man brutit strömmen under
mer än några minuter så bör man låta bilen gå
på tomgång tills motorn är varm. I annat fall
kan man få ojämn tomgång och andra problem
eftersom vissa värden i styrning baseras på
"kalldrift".
Funkar på min 94:a.

Antagligen stryper man motorn lite från fabrik
för att ha bättre marginaler mot materialet,
men om man som det påstås kan få ut 20 hk med
ett chip i M5:an och antagligen mer ändå med
individuell mappning så börjar man undra.

Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
Hlea styrninen är ju adaptiv,men den har helt andra säkerhets margginaler mot vad man får när man chippar bilen,det finns många skojisa grejor på G i framtiden komer du kuna betsälal HP i ett visst abtal dar för en viss summa pengar via mobilen..

Visa användare
605
göran
525ixt-94
OK,
finns saker att göra här :-)

I V70Turbo kan du köpa 140 el 170 hk som tydligen
bara är en eller ett par variabler i styrprogrammet.
1000kr per hk där. eller 100kr om man köper 140-versionen
och ett chip.

Måste kanske öppna och se vad det är för
processor i styrboxen. Någon som vet?
En motorola (m86k) vore perfekt eftersom
de har bra struktur på maskinkoden.

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Vad är det här med oktantal igentligen? Jag har läst någonstans att med 95 så menas det att bensinen har samma explosionsegenskaper som en blandning bestående av 95% någonting (kommer inte ihåg vad det var) och något annat. Man jämförde alltså bensinens egenskaper med en annan lösning.

MEN: Detta kan ju inte stämma. Hur i helvete skulle man då få ett oktantal på över 100. Det skulle i såfall vara omöjligt. Inden blandning kan bestå av t.ex. 101% av något.

Vet någon vad oktantalet egentligen är?
Visa användare
605
göran
525ixt-94
från Länk

-- klipp -------------------------------
Oktantal
Den grenade föreningen 2,2,4-trimetylpentan, även kallad isooktan, förbränns väldigt lugnt (utan knackning) i moderna förbränningsmotorer och det används därför som mått för att ange kvaliteten på bensin i form av oktantal. 2,2,4-trimetylpentan ges oktantal 100 medan heptan CH3(CH2)5CH3 , vilket förorsakar mycket knackning i förbränningsmotorerna, ges oktantal 0. Blandningar av dessa två kolväten används som standardmått för att klassificera bensin, dvs. bensin som har samma karaktär (knackar) som en blandning av 95% 2,2,4-trimetylpentan och 5% heptan benämns som 95-oktanig bensin.
-- klipp -------------------------------

där finns också ett roligt experiment,
passa ögonbryna bara :-)

oktan över 100 kan nog tolkas som att man
förlänger kurvan över de "lugna egenskaperna"
och sätter tillsatser för att uppnå detta.
Du kan alltså inte bara med bensinkvaliteter
nå över 100 oktan (= 100% isooktan)

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Tack Göran! Då vet man det också.
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
En annan skojig grej som SAAB har på G är en motor utan kamaxlar....ventilerna styrs elektroniskt!!!det kommer inebbära att man komme rkunna programera ventil tider via en dator =) låter mycket intressant tycker jag!

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Låter som en hel del krångel tycker jag. I alla fall i början. Men det kommer säkert bli bra efter ett tag.
ch
212
chris
330 coupé -02
kanske också bör tilläggas i denna intressanta diskussion.
Jag öppnade en cross-motor som gått på Nestes Racingbränsle och det fanns inte tillstymmelse till sotavlagringar eller dylikt. Motorn var som ny.
Skickade en motor till Husaberg för injustering av ventilerna varvid dom ringer tillbaka och frågar om motorn överhuvudtaget är körd.
Att köra med högre oktan gör att bilen drar mindre soppa också. pga värmevärdet.
Det är snålt att tanka 95 man utsätter ju inte sin egna kropp för "lågoktanig" sprit eller???
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
jag undrar varför det i serviceboken till min 540, E-39, står att men helst bör köra på 98 oktan för att maximera effekt och minimera förbrukning? BMW skulle väl tvärt om rekommendera det billigaste alternativet om det inte spelade någon roll! Göran, du får ursäkta, men jag tror nog mer på BMW!
Mvh, Steman

Visa användare
605
göran
525ixt-94
steaman,
läs hela diskussionen innan du kommenterar.

Om BMW rekommenderar 98 till din motor så kör
du givetvis på det, eftersom de då troligen
optimerat din motor för 98. De flesta har
dock motorer som är optimerade för 95 eller
91 oktan. Blyfri 98 har inte funnit så länge.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.