AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.575

95 eller 96 oktan?

Sida 1 av 2
tr
44
transalp
Ford S-max Titanium
328i -e46 1:18
Williams BMW FW22 1:43
Ska man köra en 328 e46 på 95 eller 98 oktan?
Sammy Lundin
98 för (lite) mer effekt. Är inte skadligt för motorn. och eftersom det max skiljer 30 öre på 95 o 98 få är det inget att snåla på

MAX power
Jo
131
Johan325
325 e36 coupé - 92
I min 325:a satt det en liten lapp på instrumentpanelen där det stod att endast 95 oktan blyfri får användas. Går det att köra på något annat och går bilen bättre då?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
själv klart kan du använda ett högre oktan tal än det som är angivet...
dock inte ett lägre!

men det på verkar knappast effekten på en standard bil att använda 98 istället för 95...
tanka du 95 i 325an å spar nåra kronor vid avrje tankning...

/Jonas
M3 E30... ALLTID 98 oktan!

Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
skillnaden mellan 95 o 98 känns,bilen går mycket bättre med 98

D är fegt o släppa gasen!
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Min bil går bättre på 98. Skillnaden är att det inte går att varva den över 5000rpm när jag kör på 95. Med 98 kan jag varva 5800rpm. Vet ej varför, men så är det. Tankade nämligen 98 för första gången idag, och den gick bättre direkt.
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Finns faktiskt biltillverkare som uppger olika effektsiffror beroende på oktantalet...så visst kan det spela roll,sen påverkas bränsleförbrukningen i vissa fall positivt med högre oktantal.Min förra bil...en MB 190E gick klart sämre på 95 än 98 oktan,men det är väl från bil till bil.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Det har sagt förr men det kan sägas igen,
98 oktan brinner inte bättre än 95, tvärtom.
Om en motor som ska gå på 95 går bättre på
98 betyder det att den inte går som den ska
på 95, alltså borde den kollas upp och justeras
in.
En bil med standard-chip har ganska breda
marginaler och skall gå bra på ner till 91 oktan.
Själv testade jag att köra ett par tankar på
98 för att kolla, tyckte bilen gick lite bättre
men sen gick jag tillbaka till 95 och det märks
inte att bilen skulle gå sämre.
Alltså:
Varning för placebo-effekten
Montoya
Hej ..
Tänkte lägga ett inlägg så kan ni tolka det själva !

För lågt oktantal --> luft och bensin blandningen självantänder innan kolven nått sitt ändläge risk för : knackning , glödtändning

höjning av Oktantal - ogrenade kolväten överförs till grenade kolväten Alifatiska kolväten överförs till aromatiska kolväten

Tillstatser i bensin för att höja Oktantalet
---> metyltertiärbutyleter MTBE

Låter kanske lite obegripligt men kan konstantera att även för högt oktantal kan skada motorn,kan tända för sent,, men kolla i bilens ins.bok för att vara på den säkra sidan ...........

BMW is Fantastic
Visa användare
605
göran
525ixt-94
tror inte på det sista,
om du inte snackar dieselmotor :-)

tändstiftet tänder vid rätt tidpunkt.
Grov knackning uppkommer i högkomp-motorer
när bensin med för lågt oktantal
luft-bränsle-blandningen självantänder
pga värme och tryck.

Tillsatsen är mest kalium nuförtiden
tidigare var det blyföreningar.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

I dom flesta fall är det som du säger Göran, att går bilen mycket bättre med 98 så kanske något är galet. Däremot finns det undantag där bilen faktiskt är optimerad för ett högre oktantal. Ett exempel är Audi, från 180hk-motorn och uppåt är det skillnad på effektuttag beroende på vilken soppa man tankar. Tror bara att det är M3/M5 som vill ha 98 i Bmw-familjen.

Mvh
Anders S.
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
En motor ställerju tänkurvan olika varje gång den startas,testar sig fram till hur högt o optimalt den kan ställa tändningen innan motorn börjar spika o avgasvärdena kajkar ur,om man då kör på högre oktan betyder det ju att motorn kan ställa tändningen högre innan den börjar spika vilket medför att motorn går bätte,får bättre förbränning osv,det gäller i såna fall alla bilar med elektroniskt styrd tänndning,att dt bara skulle gälla M3 o M5 bland BMW familjen låter löjligt.
Och att motorn skulle tända försent är rent löjligt!dagens avancerade tändsytem skulle alldrig tillåta nått sådant,när datorn ut tändtidpunkten så använder
den sig av en mängd olika informationer som den får från givare på motorn,tex lambda sonden,vevlägesgivaren,knaksensorerna osv.
O Göran Blytilsattserna i bensinen som numera är kalium har väl inget med oktantalet o göra??det är för ning av ventilsäten o styrningarna?

Visa användare
605
göran
525ixt-94
Bjale,

du kan ha rätt om tändningstyrningen,
jag vågar inte svära på buh eller bäh.

Men att moderna standard-BMW-motorer
(inte M-technik) har inte högre komp än
att de ska gå bra på 95 ändå.

Blytillsatsen hade 2 funktioner,
den primära var att höja oktantalet.
Jobbade på bensinstation när blyet försvann
ur lågoktan (93 som blev blyfri 95).
Då satte man till bensen och en massa annan
skit i 95:an för att hålla upp oktantalet,
sen dess har det kommit bättre tillsatser (kalium).
Alla som behövde blyet för ventilsätessmörjning
var tvungna att gå upp på 96 el 98. T.ex. Volvo
B20 krävde 98, medan tidigare B21 klarade sig med
96 (96 är 2/3 95 och 1/3 98).

Numera måste man väl hälla i nån tillsats i gamla
motorer, har inte sån kolla eftersom jag inte behöver
bry mig längre. :-)

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
På bilmagasinet här om kvällen så sade dom att alla såna här tillsatser var onödiga. Bara om man hade en riktigt gammal bil som typ en amazon så behövde man blytillsats. Det var vad dom sa där i alla fall.
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
vad jag har hört så är blytillsatsen endast saltvatten o diesel???? sen vet jag inte hur mycket komp det skiljer mellan dom olika BMW motorerna,jag hävdar iaf att en standardmotor går bättre på 98 oktan än 95. sen är det grymt konstigt att dagens motorer går så pass bra med tanke på all jävla smörja som dom slår i besinen.

Visa användare
605
göran
525ixt-94
Tillsatser och det faktum att den mesta bensinen
i pump nuförtiden är krackad gör den aggressiv
mot materialen.
Det är viktigt att tömma ur bensin ur
ledningar och insprutning/förgasare innan
man ställer undan motorer.
Har förstört en Nissan-förgasare och
bensinslangarna i en utombordare gm
att slarva med detta.

Flasktillsatser är dyra hopkok av billiga
komponenter. T.ex insprutningen smörjer man
lika bra med 2-taktsolja och fryspunkten för
diesel höjer man billigt med lite värmefotogen.
pjotor
Duktigt göran, du tror inte att tillsatserna är framtagna för sitt syfte och fungerar bättre än något annat, men det är väl upp till dig om du vill hälla 2-taktsolja i din bil. Prova förresten att skjuva bilen framför dig, garanterat billigast.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
pjotor,
köp vad du vill,
men du betalar mycket för förpackningen.

Ett slående exempel är den förgasarolja
som används i Stromberg- och SU-förgasare.
Säljs i deciliters-flaskor för hälften så mycket
som en litersflaska vanlig ATF-olja.
Innehåll: vanlig ATF-olja.

Anton
Göran har helt rätt i det där med 2-taktsoljan,jag köpte en 318 e-30 hos en volvoåterförsäljare för ett par år sen,en av mekarna där tipsade om just detta,efter två tankar var insprutningen helt ok.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bjale,
Vill inte dra ut på den här debatten mer än nödvändigt, Men. Bilen är ju framtagen, konstruerad för en viss typ av oktantal (Låt säga 95). Om bilens sensorer känner av att oktantalet är lägre, och för att förhindra knackning pga detta ställer om tändningen. Visst.
Jag tror däremot inte (tills jag fått något annat bevisat) att den beroende på ett högre oktantal kan ställa om tändningen så att en stor skillnad märks. Nånstans måste ju gränsen för "maxprestanda" ligga när man diskuterar bensinkvalité. Det kan ju omöjligt märkas nån skillnad om vi slängde i 105-oktanig soppa kontra 98 tex.
Som sista ord skulle jag vilja säga att eftersom alla bilar är ganska unika och olika så Tror jag att vissa bilar kan gå bättre med högre oktantal, inte bara för att den i så fall skulle vara sliten eller dålig. Därför tvekar jag inte heller att du kan känna skillnad mellan 98/95 om än väldigt liten.
Att M3 och M5 vill ha (föreskrivet) 98 oktan måste väl bero på motorns behov. Vad skulle det annars vara, och varför skulle inte övriga i familjen vilja ha det OM det skulle ge bättre prestanda?

Ps. Har alltid kört med 98 själv.

Mvh
Anders S.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
läste att quarnis körde med 102 elller va de 105 oktan i Itsfun...
det skulel tydligen ge 40 hästar...
men de kanske va med hans motor inställningar.... "ganska" fet motor ju...

/Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.