AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.023

Ni som har SMG2 M3 Har ni haft några problem med lådan?

Sida 1 av 3
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Ni som har SMG2 M3 Har ni haft några problem med lådan eller har den funkat 100% ? Hur nöjda är ni med lådan? Jag står nämligen i valet och kvalet manuell/SMG2 ?

Mip
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tips är nog att försöka provköra en bil med SMG2 innan du köper en. Om du har gjort det och bara undrar över driftsäkerhet så har jag aldrig hört något om några SMG II ras.
Enda problemet är att den är väldigt beroendeframkallande! Skriker om att piskas hela tiden ;)
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
som svar på din fråga: nej inga som helst problem! Fast det ska man kanske inte förvänta sig på en bil som bara rullat 900 mil.

*Best Man Wins* ________________

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Efter x-antal mil i Tyskland så har SMGen funkat helt perfekt, men som alla säger testa en innan du beställer den.Precis som Imola säger bilen och smgen skriker att den vill att du ger mera
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Det vore ju intressant att vet hur den håller för någon som piskar den runt bana ofta.
johann: det har jag oxå länge undrat...såpass mkt litar ja på BMW...att den håller i normal/lite hård körning..men pisk på bana?? Eller som mig...pisk på väg...

Starre eller imola, kanske låter oss testa deras på bana...:)
Johann:

Den bör/ska hålla lika bra som en manuell låda, skulle den hålla sämre?

Roadkill:

Nix:))
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Ingen aning det är därför jag frågar. Tycker den är väldigt brutal i S5 och S6 och undrar om det påverkar hållbarheten.
300
höfläkt
535daT -05
Instämmer i Johanns fråga. Är det någon här som pressar bilen på bana som kan uttala sig/komma med lite synpunkter? (eller fis-åker ni bara kärringar ;-)
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Snacka med Alpina-Jarl i helsingborg och han sa att SMG2 var skit många av hans kunder hade problem att den växla konstigt o inte när dom ville. Men han sa osso att han inte tog i den med tång ens när den kärva och det är kanske därför han är neg för att han inte förstår sig på den.

Mip
mip:

Konstigt att den(Smgen)inte växlade när kunden vill då det finns manuellt läge dvs man väljer själv när man växlar.
tycker oxå att det låter lustigt..?! Kanske så att jarl vill att "vi" köper hans alpina lådor...;)
Jag provade min polares SMGII på Anderstorp i onsdags.
I uppväxlingarna tyckte jag inte det var till mycket fördel, men i nerväxlingar i eller innan kurva var det en dröm :)) Fast jag kan inte påstå att min kompis SMGII har varit problemfri. Han har haft lite problem vid just bankörning. SMG varningslampan har lyst och den har slirat på kopplingen på rakorna. Sedan har jag hört att använder man LC,n för ofta ( 15 - 20 ggr ) så kommer kopplingen att behövas bytas efter ett tag.

///Egget
Enligt någon manual (US) så har man gjort 30 st Launch Control-starter så gillar inte BMW det riktigt. Då har man stressat kopplingen tillräckligt.

Antalet LC-användningar kan man kolla med DIS:en.

Tur man har manuell .... ;)
CBM3:

Ja då är det ännu svårare att veta hur många tuffa starter det är gjort....

Ps.Hur går det -?fick du mina ev prospekt-?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror inte att det står uttalat i manualen att det finns en maxgräns för hur många LC starter man får göra. Dessutom tillåter väl inte systemet en LC start om alla system inte är "go"?

Det fanns ett ryckte att efter 30 LC så slutade garantin att gälla men detta har aldrig uttalats officiellt från BMW någonstans. Skulle 30 vara något slags maxantal för LC launchs och detta kommer ut till allmänheten så kommer M3an med SMG II vara stendöd på begmarknaden.

Men det kanske kommit en ny US manual efter att någon haft problem?
acey: Jag tror att jag läste det i Car&Driver som gjorde en feature på SMGII:an och var lyriska. Det var då detta med LC och de nämde då någonting om manual och 30 starter under kopplingens livslängd. Om de baserade detta på ryktet låter jag vara osagt. Vill inte på något sätt dissa SMG:n.

starre: Jodå kontakt är tagen ... jag har inte extremt bråttom att få CoolBlue såld för att skaffa ny, det funkar ändå ;) Väntar på en bra köpare som jag har förtroende för.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
coolblue: Nej inte dissa, tänkte mest höra om du hört det någon annanstans. Efter grundligt undersökande när 30 LC starter kom upp så har ingen på BMW konfimerat att det är så.

För övrigt vad är det som lockar nu när det är dags att sälja M3an? Ryktas om turbo? :o)
Finns nog risk för det och inte bara en utan två ;)

Som sagt var, för att komma upp i de effekter som jag tror jag behöver för att tycka att det skall vara kul och samtidigt inte minska på körglädjen är det tyvärr ett annat märke som gäller.
mip: 1500 mil nu utan problem. En hygglig låda som säkert kan bli bättre i SMG3 och SMG4. Tycker den fungerar sämre med DSC inkopplat än utan. Någon annan som märker skillnad? Det känns som den tvekar mer med kopplingen vid växlingar från 1-2 och 2-3.

CBM3C: blir det 993 el. 996?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.