AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.565

Sök i gamla inlägg...

Sida 1 av 2
Br
80
Bromsklossen
316i Compact
Man får ofta till svar att söka i gamla inlägg på denna sida.

Då blir det ju bara sen pubertalt skitsnack kvar på forumet á la "är dom här fälgarna snygg på min bil" , "jag drog en saab idag" , "var får jag tag på en billig försäkring" etc.

Jag tycker man lär sig en del på frågor som kommer upp igen. Om jag inte har problem med katten söker jag inte på det. Kan det inte finnas ett värde i att frågan kommer upp igen ?

Är jag gnällig eller trångsynt ?
Bromsklossen: tycker du har rätt...detta är ju ett forum, ingen sök-vertyg a la altavista..

Varje ny fråga har ju ngt unikt i sig..oftast..
inget skulle det stå..annars hoppar väl ngn på mig ang. stavning..:)
Exakt bromsklossen!Tycker att man ska få posta nya inlägg som man vet har vart uppe förrut utan att få kommentarer om att man ska söka på gamla inlägg etc!

An assault on a man's BMW is like an assault on the man himself!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Man kan ju alltid börja med att söka på gamla inlägg....
Men jag tycker inte man ska bli blyg för att skapa nya ämnen.
Det är ju trots allt det ett forum är till för.

mvh

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
de e ju bara o påpeka att man inte fått reda på vad man vill ha reda på, o påpeka vad man vill ha reda på i sitt inlägg,

o ja klagar inte på att de e gamla trådar som kommer upp, ja anser att de e intressasnt att andra intresserar sej för samma saker, ( visst ja kan förstå dom som hela tiden får svara på samma frågor) men nya trådar skadar aldrig.

mvh Erik

(O==00==O)

02 rullar fetast
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Tycker man kan hänvisa nya användare till att söka om man vet att frågan varit uppe innan (som denna tex) ... annars får dom väl "uppa" sin fråga.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Tycker "dom"/man inte ska hänvissa till att säöka utan hänvisa direkt med en länk eller helkt enkelt ge fan på ren svenska.. för att man kommer som sagt inte hit för att söka! Utan för att få svaro ch finns det nån med svar så tycker jag att man gott och väl kan svara om man ändå tar sig tid och går in på Tråden! Det kostar ju inget!

Be nice ppl!

______
I väntan på nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
Det fina med en databas är att man kan söka historisk data och därmed få snabbt svar på frågor som ställts förr. Annars skulle man ju lika gärna kunna köra BMWPower som en chat.
Det går ju alltid att "lyfta" en gammal tråd som MetallicaMats säger och undra om det t.ex. tillkommit någon mer info sedan sista posten.
På så sätt samlas infon mycket bättre istället för att starta nya trådar med exakt samma frågeställning och sprida infon vilket gör att det blir svårare att söka.

Ha det bra alla,

/Wille
När någon undrar vilket som är bäst 95 eller 98 oktan, vilken olja han ska, vad K betyder i 320iK osv så är det så att om den personen hade använt 10 sekunder till att söka så hade han fått svar på sin fråga (tjugo gånger om). Självklart ska man använda funktionen "Sök inlägg". På andra forum så är moderatorerna betydligt hårdare mot folk som inte söker gamla inlägg innan de gör ett nytt inlägg.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag håller med WilleW och T.P.

Sök först, fråga sen är en utmärkt tumregel tycker jag. Om man söker och endast finner inlägg med pubertala/missvisande/dåliga uppgifter, eller kanske trådar som är flera år gamla: då kan det absolut vara läge att skapa en ny tråd. Det är ju helt sant att det hela tiden tillkommer nya kunskapskällor.

Bromsklossen, Jag får nog säga att du framstår som både gnällig och trångsynt när du menar at inlägg som "är dom här fälgarna snygg på min bil", "var får jag tag på en billig försäkring" etc." är "pubertalt skitsnack". Passar det inte: låt bli att läsa!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
När jag skriver att någon skall söka så är det för att jag vet att det har varit uppe förr och jag inte kommer ihåg "lösningen", eller att jag inte tycker det är nödvändigt att skriva det igen.

Jag menar absolut inte att vara ohövlig när jag skriver det. Jag själv har startat många "onödiga" trådar. Tycker inte det är något fel med det, men eftersom man söker ett svar när man frågar så spelar det väl ingen roll om man får svaret i sin tråd eller att någon annan hänvisar en till att läsa en annan tråd som tar upp just det man är ute efter. På det sättet så får man ju snabba svar.

Personligen tycker jag att det är jättebra när någon annan "påminner" mig om sökfunktionen. Men självklart så ska vi inte klanka ner på dom (även jag) som frågar en gång för mycket. För som alla vet så kan man inte fråga en gång för mycket.

Min bil: Länk
Jämför gärna med mycket annat i det dagliga livet. Du kommer in på t.ex biblioteket, i varuhuset osv. Visst kanske man söker lite innan man frågar eller hur? I samband med forum som detta och i andra databaser finns ju dessutom funktionen redan färdig och tillrättalagd, lite text, ett par klick så finns infon där. Ibland kan man ju ändå lufta frågor osv, det kan ju ha tillkommit nya fakta osv. Jag tycker inte problemet är stort, men samtidigt är det slöseri med bandbredd och serverplats att repetera allt för mycket.

FP
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag håller med Gunneriusson. Att tala om att sökfunktionen finns är väl inget ohyffsat beteende? Jag föröker som regel tala om att sökfunktionen finns samt att ge ett exempel på tråd inom ämnet.

Och även jag har startat onödiga trådar.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Shady
TP/Nofx16 har ni provat söka på tex 320iK som TP föreslog..

prova det och se hur OTROOOOLIGT mycket som inte ens har med den frågan att göra som kommer upp....

och provar man något mer än max 2 ord så funkar sökningen vanligtvis inte

har provat söka ett par gånger själv ibland hittat nått ibland inte men det tar vanligtvis väldigt länge att hitta något pga orden man vanligtvis söker har använts i hundratals trådar före och 99% har inte med frågan man försöker få svar på att göra
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Shady,

jag sökte på "320ik AND betyder" och hittade fyra trådar, bland annat denna: Länk

Det tog mig 10 sekunder att få svar på frågan.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Shady
hmm.hmm....skummt skummt...provade exakt samma sak nu och fick endast upp den här tråden
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Shady,

Ta bort citattecknen och prova igen...
Shady
hade inte me dom....

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Shady,

mycket märkligt! Jag kan förstå att du inte uppskattar sökfunktionen om du inte hittar några vettiga svar där! Prövat att rensa dina internetcookies? Om det fortsätter strula kan du kontakta tommie@bmwpower.nu , så kanske han kan hjälpa dig när han har tid över!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Shady
får prova maila har...har inställt så datorn ska ränsa cookies varje dag....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.