AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
31.000

Lurad! Vad göra?

Sida 3 av 8
32
29
320-Touring-98
320i Touring - 98
Som sagt. Det spelar ingen roll om han gjort det personligen eller ej. Han har ej levererat den vara han tagit betalt för OCH han har dessutom garanterat miltalet.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Roadkill: Visst är man dum om man "garanterar" mätarställningen samtidigt som man vet att mätaren är manipulerad. Tyvärr är nog detta tillvägagångsätt mycket vanligare än vad man tror. Hur många tror du kollar upp sin bils historia efter att ha köpt en bil med "garanterad mätarställning"?
De flesta känner sig trygga och litar blint på säljarens "garanti".

roadZter
DanneZeta: Jag förstår din tanke...men INGEN kan garantera en mätare för mig...

Okej att en handlare säljer med garanti på mil, men då kanske han har ett test från BMW att den gått dom milen. Sedan om det testet stämmer med verkligheten är en helt annan sak.
Men då har han ju bra grund för att inte "åka dig" i framtiden. Eftersom BMW själva garanterar "sina" bilar via detta test.

Och jag tror nog att chansen är liten att killen med touringen här i fråga hittar ett kvitto i tyskland, med nuvaranade säljare...som köpare på kontraktet där nere. Iaf inte med kilometerställning på.

320-touring-98:
Har du svart på vitt fått "garanterad kilometerställning, och det antal den gått?!"

Har han haft bilen på BMW och gjort mätarställnigskontroll?!

Orkar inte läsa igenom hela tråden igen..så ja frågar detta...bara nyfiken.
32
29
320-Touring-98
320i Touring - 98
Roadkill:
Han skriver på sin hemsida och i sina annonser att han garanterar originalmil.

Han sa muntligen till mig och min fru att han kunde garantera milen eftersom han köpte direkt av BMW (vilket var bull).

Jag har besiktningsprotokoll med rätt chassinummer och rätt reg. nr med nästan 3x den mätarställning som säljaren uppger.

Jag fattar inte varför du hela tiden vill att jag ska ha kvitto från när han köpte bilen? Det är ju liksom inte relevant (läs KKL).

Att sätta dit honom för bedrägeri blir lättare om jag får tag i det kvittot men för att kräva mina pengar behövs det inte.

Är du själv micklande importör eller?
320-Touring-98: Nej, jag är tyvärr...som du...lite för blåögd, och har själv blivit lurad.

Försöker bara hjälpa dig, i den mån att försöka få honom att göra rätt för sig, så att du kanske får pengar...eller det mesta iaf tillbaka. Om du förlorar i rätten så är det kört för dig. Då kan du heller inte hänga ut honom i media osv, för då kan HAN stämma dig.
VIsst kan du överklaga, men du är nog medveten om att det handlar om väldigt mkt tid och pengar. Och förlorar du...så kan jag säga att du kunde lika gärna köpt en ny bil för dom pengarna.

Att du har papper som styrker att bilen gått mer kommer inte få rätten att döma honom som ersättningskyldig. Isf skule nog ingen handlare i sverige våga handla med bilar, för måååånga skruvar sina mätare.

Det är ett brott om säljaren gjort sig skyldig t ex skruvat mätare, garanterat skriftligen och fått dig som konsument att köpa varan med felaktiga uppgifter som säljaren varit medveten om.

Muntliga bevis håller sällan.

Det med kvittot är för att lättare styrka att han gjort ett brott, vilket skulelv vara solklart i rätten.
Men att han ljugit om var bilen är köpt, och att du har ett papper på att bilen gått mer innan ger dig knappast rätt i domstol.
Vet inte hur mkt hans "garanti" på hans hemsida ger dig juridiskt rätt heller.

Touring killen...du får ta allt detta hr du vill. Jag har själv läst juridik och sådana frågor intresserar mig. Jag vill helst att du får tillbaka din pengar. För vi pratar inte om småsummor. Dessutom vill jag heller inte att den idioten ska förstöra ryktet mer (om det nu går..för det är väl redan det) om importbilar. Jag funderar själv på att hämta en bil..SJÄLV denna gång. Jag planerer på att lägga ner en hel del pengar på den...och en dag ska ju den säljas. Med alla rykten om mätare osv...lär jag få det tufft. Så visst vill jag inet att han klarar sig.
Det enda jag menar är att du kan sköta detta på ett smidigare sätt, men visst gör som du vill...jag bryr mig inte längre.

Och nej, jag är inte importör. Inte av bilar iaf..:) Skämtåsido, jag figuerar en del i nöjesbranschen och nattlivet. Nästan samma bransch dock...:)
Återigen...många stavfel...orkar inte läsa igenom allt innan ja postar...men lovar att bättre mig :)

Är ngt oklart så fråga.
Roadkill: Rent juridiskt är ett avtal oavsett form, alltså muntligt eller skriftligt, bindande. Däremot är det oftare svårare att bevisa ett muntligt avtal. I fallet ovan kan frun till köparen vara ett vittne till att avtal ingåtts mellan säljare och köpare.

Om det i köpeshandlingarna står att bilens vägmätarställning är 9800 mil och den egentliga körsträckan är 30000 mil så har försäljaren ett ansvar oavsett om han var medveten om detta eller ej. Det faller dock ej under brottsbalken om han var omedveten och fallet bör då drivas civilrättsligt. Säljaren kan inte heller hävda att köparen hade undersökningplikt, då manipulerad vägmätarställning bör klassas som ett dolt fel.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
bjoerck: Visst är ett muntligt avtal, ett avtal. Annars skulle det inte heta så? Men en skojare som han kan bara hävda att en kollega va där, och ej hört om honom lova sånt?!
Vad jag menar är. Rent teoretiskt sätt...så har touring, rätt och ska ha sina pengar. I domstol är det inte lika lätt.

Det var just det jag frågade...står kilometrar på tourings kontrakt? Det är bra...
Men som du säger...så kommer inte säljaren bli dömd skadestånd, då inget bevisligen finns att han gjort det. Dvs, det är ett helt annat mål.

Det enda jag försökte få fram, var att hantera det på ett annat sätt...och lyckas med bättre resultat.
Men han gör som han vill...det rör inte mig så mkt längre ändå...
Jag har heller inte sagt att han som köpare är skyldig till att undersöka om allt är rätt, utan jag frågade om säljaren gjort ett test hos bmw...som kan styrka hans del att den är garanterad...osv...men men..
Detta visar väl bara vikten av att kolla upp en bil F Ö R E köpet.
Hoppas det löser sig till din fördel.
Skall en direktimporterad bil köpas rekommenderar jag starkt att åka till Tyskland och köpa bilen själv. Ju färre mellanhänder desto bättre. Att köpa en BMW hos en tysk auktoriserad BMW-handlare i är precis lika säkert, eller riskabelt, som i Sverige.

I regel sker mätarmyglet då bilen går iväg på export eller då den hamnar hos någon skum bilnasare i Sverige. Det finns självklart även seriösa bilimportörer i Sverige som man kan vända sig till vid ett köp. Jag har till exempel köpt en bil av Europabil i Gbg. Inte billiga men ärliga och ytterst seriösa.

Just nu håller jag på och försöker sälja min svensksålda BMW. Då är det väldigt tråkigt att inte kunna konkurrera prismässigt med många direktimportarade exemplar som säljes till stundtals häpnadsväckande låga priser. Det otroliga är att i Tyskland kostar motsvarande BMW:ar betydligt mer... Jag kan inte mer än stilla undra varför det är så? Kanske är det fler än 320-touring-98 som blir lurade? Kanske är inte folk beredda att betala de priser som ärliga bilar betingar? Hur som helst är det tråkigt att behöva inse att det vore mycket lättare att sälja en oärligt mätarfuskad bil till ett billigt pris än att sälja min ärliga bil till ett för biltypen skäligt pris.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Det kan oxa var så att folk måste dumpa sina priser för att få sålt.
Marknaden i Sverige har ju svämmats över med BMW.
Och folk tittar först på prislappen, är bilen för dyr så är det inte ens lite intressant.
Så är det och kommer nog alltid att vara.
Tror om LME säger att väldigt många måste "dumpa" priset på sina bilar för att få dem sålda.
Tror också att det ligger mycket i att de tittar på prislappen först för att avgöra om det är intressant för dem.

Har själv fått "dumpa" priset på mina bilar för att bli av med dem för att jag varit sugen att byta till en annan bil. Sedan vad dumpning är och inte är tviste de lärde(dvs här på värderingsforumet..:) ) om...

Tror att lågkonjunkturen i Sverige framförallt i ITbranschen (där de anställda haft en oproportionerligt hög procentandel BMW...har inga belägg för det, men tror att det är så) i kombination med kraftigt höjda försäkringspremier för BMW tvingar fram lägre priser, ibland kan de upplevas som dumpning.
Det värsta prisraset verkar e38 och e39or med stora motorer ha just nu.

/Simon
Håller med Bjoerck om att det bästa är att åka till tyskland och köpa själv, antingen av märkesfimra...sedan är det helt ok att köpa BMW på en VWfirma och tvärtom såklart samt att det finns småhandlare som handlar med kvalitetsbilar, gäller bara att hitta vilka!

/Simon
32
29
320-Touring-98
320i Touring - 98
Dagens update (ang den skruvade bilen):
Det hela är nu en sak för advokater så jag lägger locket på ett tag.

Ha det bra i sommar och tack till alla er som engagerat er!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vi vill gärna veta vilken fima det gäller! Så inte vi också åker dit...
Säljaren har förverkat sin anonymitetsrätt. Dock så skall du kanske vara försiktig med att hänga ut honom, då du har en pågående rättsprocess. Du vill ju inte ha en motstämning...
Så när allt är klart kan du ju antyda namnet och orten här....
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tyvärr så tar ju en rättsprocess mycket lång tid ett år eller vanligen längre ,även om du då får rätt i en process så kommer det stora bekymret efteråt nämligen att få pengarna av honom...säljaren har mycket god tid på sig att se om sitt hus och sen gå i KK och fortsätta i nytt namn..om så sker vilket inte är helt ovanligt så kommer du aldrig att få en enda krona hur mycket du än bråkar...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det går snabbare att övertala honom med ett sjysst järnrör, men det är ju olagligt....
Tror nog du ska hänga ut honom !
Annars kanske han sätter fler på pottan....
Mvh Petri

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
vilken stad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.