AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
30.897

Lurad! Vad göra?

Sida 1 av 8
32
29
320-Touring-98
320i Touring - 98
Köpte en importerad BMW Touring från en svensk bilhandlare. Den skulle ha gått 9400 mil och säljaren "garanterade" detta både i tal (flera gånger) och i text. Han har inte ”garanterat” något på kvittot (men där står 9400). Han har dock på sin hemsida skrivit att dom garanterar att deras bilar har ”original mil”.

MEN, jag blev lite misstänksam efter några dagar och kontaktade ursprungsägaren i Tyskland. Han berättade idag att de i oktober 2002 sålde bilen till en exportfirma. Mätaren stod då på 27500 mil…

Jag har berättat detta för säljaren som först inte ”trodde” mig. När jag berättade om vad ursprungsägaren sagt så ville han ha serviceboken. Jag gav inte bort den utan faxade över sidorna med serviceinformationen på. Han skulle då ringa mig efter nån halvtimma.

När det gått 2 timmar och han inte ringt så ringde jag. Han hade då kunder och ville ringa tillbaka. När det gått ytterligare drygt en timme så ringde jag och han var då strängt upptagen och ville att jag skulle ringa tillbaka under morgondagen.

Han ringde faktiskt nu för 5 minuter sedan och sa att han hade en annan bil som han ville ha 10.000 emellan för. Jag sa att jag först ville ha pengarna och att vi kunde snacka eventuella andra affärer sen.

Så vad ska jag göra?
Jag vill ha mina pengar tillbaka och jag vill även ha ersättning för skatt/försäkring/ränta och andra utgifter jag haft. Hur mycket tid ska jag ge honom innan jag polisanmäler? Vilka rättigheter har jag till extrautlägg som tex skatt/försäkring/hjulbalansering, hjul jag köpt in till bilen (från privatperson) mm?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skatt försäkring och ränta får du inte ersättning för lika pengar du lagt ned på bilen i form av underhåll och sådant. Tillbaka med bilen sanbbast möjligt. Om han krånglar kan du ju alltid polisanmäla och prata med en advokat om ev civilrättsligt mål. Annars kan man ju högljött besöka firman på prima affärstid med anrda i lokalen det borde funka. Vem var det som sålde bilen till dig?
Mvh
Asken
Maila gärna vilken firma det var om du inte vill gå ut med det här!
32
29
320-Touring-98
320i Touring - 98
Jag vill vänta och se hur det löser sig.

Tar han ansvar för alla kostnader så kommer jag inte gå ut med namnet. Ställer han till minsta besvär så kommer ni få alla detaljer i FETSTIL!
32
29
320-Touring-98
320i Touring - 98
Någon som varit i liknande situation?

Hur gick det?
Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
320-Touring: Mycket sorgligt att man kan luras på detta viset!
Hoppas det går bra för dig att du får tillbaka dina pengar.

//Palle
Länk

32
29
320-Touring-98
320i Touring - 98
Hoppas jag med att det gör (löser sig).

Ska kräva möte på bank på måndag. Vill då ha en postväxel på vad jag betalat (som kan kollas på banken).

Efter det blir det nog en "svensk" Bmw...

Strular han så ska jag verkligen anstränga mig för att sabba för den dj %/(&¤#&&¤!!!!

Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
320-Touring: Japp håller tummarna.

Vi är några som tyckte det var kul att bilda en touringklubb för oss touringdårar :-) klicka på länken, detta kanske piggar upp dig lite just nu..... bara en tanke.

//Palle
Länk

32
29
320-Touring-98
320i Touring - 98
I'm in (så fort jag har en värdig bil)!
Kul grej. Jag tycker E36 blir så enormt mycket finare som Touring!
Det blir en perfekt familjebil för den lilla familjen. Hade tidigare en Saab 93 Turbo (185), lika smidig och faktiskt jäkligt bra motor, men inte samma känsla.

Men, nu har jag ett antal fjädrar att plocka...
32
29
320-Touring-98
320i Touring - 98
OK, tack, pratade nu med säljaren igen.

Han sa att han behövde några dagar för att kolla fakta med BMW !!?

Han sa först att jag skulle få pengarna tillbaka (om det v ar mixtrat med bilen) men senare i samtalet började han prata om en "likvärdig" bil.
Jag sa då att jag ville ha pengar och han sa då att det avgjorde han.
Jag sa då att jag blivit rådd att polisanmäla honom.
Han sa då att jag inte skulle komma någon vart med det eftersom jag skulle kollat upp allt innan köp. Att han satt att bilen enligt mätaren rullat 9400 mil och att hans garanterade originalmil enligt honom var en handling i god tro.

Blir nog att ta ledigt på måndag morgon och traska in hos konsumentvägledaren...
Usch vilken soppa.
Du känner ingen advokat eller ni har ingen företags advokat?
I regel hjälper det att advokaten skriver ett välskrivet brev eller att jni åker dit och berättar för bilhandlaren(rufflaren) vad som kommer hända i rätten. Att sälja en produkt med andra specifikationer än de utlovade är fortfarande ett brott i sverige hoppas jag.
Är det en malmöfirma? isådanafall har man ju sina aningar. Hur som haver, du gör rätt i att inte gå ut med namnet här innan han erbjudit att göra rätt för sig. Berätta även för honom att du tänker gå ut med namnet på ett Bmw internet forum som har ca 20 000 Besökare per dag. Att du skall behöva förlora inkomst på detta är dock fel, men måste du så gör så.

Hur ser de ut med serviceboken förresten? Den borde vara förfalskad, hur ska då säljaren kolla historik? han måste ju ringa bmw firman i tyskland som servat bilen.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Troligtvis kommer du ingenstans med polisanmälning.

Handlaren kan hävda att han blivit lurad i sin tur.
Bästa är om ni kommer överens så båda är nöjda.

Dessutom så skall man inte kolla upp en bil i efterhand, man skall göra det innan man köper bilen.
Om säljaren inte tar sitt ansvar tycker jag att du skall hänga ut honom på detta forum.
Tyvärr så är det väl så att om ni inte kan komma överens om något så blir det nog svårt för dig att få tillbaka pengarna. Konsumentvägledaren kan inte göra så mycket, inte ARN heller (det tar dessutom flera månader innan de fattar något beslut). Polisen lär inte göra något. Om du stämmer honom så är risken ganska stor att du förlorar en hel del pengar (dessutom så tar även de lång tid). Försök komma överens med honom.
Wuzac
Angående "God tro" så tro jag inte han kan åberopa det i detta fall. En garanti är en garanti. Oavsett vad säljaren "Trodde".
Skulle god tro kunna användas skulle han kunna sälja varenda bil med "Garanti".

Angående rättsliga kostnader betalas de genom din hemsförsäkring. Jag har själv utnyttjat det en gång. Då betalar du bara självrisken och du betalar bara den om du förlorar målet. That's it. Inga andra kostnader. Förlorar säljaren målet så behöver du inte ens betala självrisken. Då måste hans för alla kostnader, även dina.

Om du har en hemförsäkring så tycker jag absolut du ska söka upp en advokat. Advokaten kan nog bedömma vilka chanser du har.
32
29
320-Touring-98
320i Touring - 98
Liten uppdatering.
Kollade via vägverkets telesvar ang bilen.

Den är skattad och står på mig men har körförbud då den ej är besiktigad (vilket den ska vara, jag har själv sett protokollet inne på bilbesiktningen) !!?

Så, vad tyder detta på? Vad kan ha strulat? Hur skum är säljaren egentligen? Kan man få skyltar till en importbil utan att besiktiga den?
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Är det inte bara så att den inte är påställd?

När man reg-besiktigar en nyimport så måste man sedan själv ställa på bilen, annars blir den bara reggad men inte aktiverad.
Ställa på den kan man (om man har regbevis) göra själv via talsvar.

Lycka till i allt elända!

// CLiFF
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Är det en nyimport?
Isåfall så är det bilfirman som skruvat mätaren.
Häng ut honom här!
32
29
320-Touring-98
320i Touring - 98
Det är en nyimport!

Jag vill ge honom chansen att göra rätt för sig. Han kan ju själv vara lurad. MEN, jag vill att det ska vara löst på måndag. Även om han är lurad så spelar det ju ingen roll i affären mellan han och mig. Han har garanterat originalmil OCH bilen är ej i det skick som han har tagit betalt för. Är han lurad gör det bara att jag kan se på honom som i alla fall nästan ärlig och att jag då ej hänger ut honom om han gör rätt för sig.

Har kollat upp vad som gäller både på nätet, via kompisar som är jurister och ekonomer.

KKL ger mig 100% rätt att häva köpet då bilen ej är den vara jag betalat för. Jag är bara orolig att han ska strula med betalningen, gå i KK mm mm. Betalar han inte så måste jag ju gå till tingsrätten för att få kronofogden att mäta ut mina pengar. Jag tvekar absolut inte att göra detta men det kommer givetvis kräva tid och engagemang.
Fördelen med tingsrätten är dock att jag där även kommer kunna kräva ersätning för utlägg jag haft och för förlorad arbetsinkomst.
Försök alltid finna en lösning på problemen på ett tillmötesgående sätt. Om inte detta hjälper bör Du hota försäljaren med att hänga ut firman via kvällspressen, PLUS, BMWPower med mera. Kvällspressen har på senare tid upmärksammat dylika fall. Eftersom Din bil är rejält skruvad så är den ett riktigt skräckexempel. Om inte detta hjälper skall firman hängas ut och rättsliga åtgärder vidtas. Självklart skall det även polisanmälas.

Stå på dig! Oavsett om det inte går bra just i ditt specifika fall så är det en markering på att vi bilköpare inte finner oss i att behandlas hur som helst.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
32
29
320-Touring-98
320i Touring - 98
Det kommer gå bra i mitt specifika fall!

Jag har kollat med polare och släktingar som är jurister.
Jag har möjlighet att häva köpet utan några möjligheter för säljare att ställa till problem. Konsumentköplagen är solklar i detta fall då bilen hade ett för mig väsentligt fel (understatement).

Han kan inte slingra sig med att han inte viste etc. All bevisbörda ligger på honom.

Det enda som kan ställa till det är om han går i KK el. dyl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.