|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
| Men har du 100% pålitliga bevis ifrån Tyskland att bilen har gått dessa mil som du säger? | |
|
Jag har mail. OCH, det viktiga är att bevisbördan ligger hos säljaren. Han har inget. Så jag behöver inget mer. Tyskarna ska dessutom skicka via brev utdrag från sina körjournaler och kopia på kvittot från försäljningen mm. |
|
|
---Säga vad man vill , men inte fan tror jag för fem ruttna öre att den svenska säljaren inte vet att en stor del av deras importlik är skruvade. Lite folk jag pratat med som jobbar med bmw meka/säljare påstår att "alla" vet vad det handlar om men de flesta håller käften eftersom "alla" tjänar på affären. riktigt fula fasoner. Känner Du till en riktigt stor container ? Isf. vill jag kasta min bil där. |
|
|
Jag har nu fått mer information från det tyska företaget som ägde bilen. Det är bl.a. ett besiktningsprotokoll där man kan läsa 262391 km. I detta protokoll finns även chassienummer mm. Jag har berättat detta för säljaren och krävt att han kommer till banken med en postväxel kl 14.15 idag där jag bokat tid. Gör han inte det går jag direkt till tingsrätten samt går ut med namn på företaget på denna sida, kvällsposten (var mycket intresserade), andra websidor och en del motortidningar som min bror gör jobb åt. Säljaren säger att han inte kommer komma till tingsrätten eftersom han behöver mer tid för att kolla med BMW. Jag accepterar inte detta då säljaren skulle ha kollat detta tidigare och därför att jag har bevis på att bilen har gått längre. Bevisbördan ligger dessutom på säljaren! |
|
|
320-Touring-98: Hoppas det fixar sig. Väntar spänt på det här. Även om DU får pengarna tillbaks, tycker jag det vore rätt å hänga ut säljaren här. För alla är kanska inte så uppmerksom som du, och hamnar i samma skiten senare.. Tror lite på att säljaren har blivit lurad. Dom flesta bilar blir väl skruvad först när dom kommer till sverige?? |
|
|
320-Touring-98: Vet inte vad jag ska säga riktigt, men sättet du går på är lite dumt anser jag. För det första, så kollar man en bil innan och inte efter man köpt den. Risken att du ska få ditt fall att gå igenon är väldigt liten anser jag. Anledningen till att jag tycker att du beter dig lite dumt, är...du ber säljaren göra upp med dig, utan att gå till media och rätten. Men du vill heller inte ge honom värst mkt tid?! Tror du inte att han har lite annat att göra på dagarna, än att bara forska kring din bil? Dessutom tar det ju tid, och allt kan inte gå på en dag! Om du nu är villig att låta honom göra upp, så genom ngn vecka åtmistone...och låt din besvikelse gå ut någon annanstans. MEN om du nu får en kopia på kvittot från tyskland, där bilen är såld för export till Sverige, och det står att den gått dom kilometrarna...som du säger att den har, och att köparen på kvittot är just handlaren här i sverige som säljer den osv...då har du nog ett fall...men det kommer ta tid och pengar i rätten, och du är inte garanterad en seger?! Handlaren kan nog oxå ordna med bra advokat. Tyvärr brukar oftast skurkarna komma undan... |
|
|
Roadkill: "Tror du inte att han har lite annat att göra på dagarna".. Ett köp är inte över så fort man har skrivit under och säljaren har fått pengarna... Om säljaren värkligen vil, tar detta inte så lång tid! En kund som har gett denna mannen kanske 190.000 förtjänar å bli avsatt tid till.. snabbt! fast det finns många idioter i det här landet.. tyvärr. |
|
|
Även om säljaren har annat att göra på dagarna så är inte det ditt problem, det är något säljaren skulle ha tänkt på innan han sålde en bil som var skruvad från 27000mil (!) till 9400mil. Att säga att säljaren var helt ovetande om att bilen inte var seriös är fånigt. Sätt dit honom bara för att så får ett bilköp absolut inte gå till! Acceptera inga bortförklaringar utan du ska ha dina pengar tillbaka även ifall han hävdar att han handlade i god tro vilket troligtvis inte kommer fungera i rätten eftersom han handlar med bilar! |
|
|
320-Touring-98: Men den bakgrunden du presenterat tycker jag att du gör helt rätt. Man ska inte vika en tum i ett sånt här läge, bara kör så det ryker. Verkar rätt uppenbart att det är säljaren som är skurken här och då ska man inte vara snäll och go. Så länge man är konstruktiv (och håller sig från könsord :) och korrekt i sitt sätt så ska man vara bestämd. __ Länk |
|
|
Spännade läsning! Klockan är nu efter 14:15, undrar hur det har gått...? roadZter |
|
|
15:41 och inget... |
|
|
Först måste man skilja på vad som är brottsligt och vad som klassas som avtalsbrott. Polisen gör inte åt sådana eventuella brott som ligger i gråzonen. I det här fallet så har säljaren inte gjort något brottsligt om det inte klart kan visas att han medverkade eller kände mätaren var så pass skruvad SAMT att den skruvade mätaren medfört att han fått dig att betala väsentligt mkt mer för bilen än vad du annars hade gjort. Med tanke på hur mkt mätaren är skruvad anser jag dock att det är klart att du har rätt att häva köpet. När det gäller bevisbördan så åligger det KÖPAREN att visa att det föreligger ett fel som grundar rätt till hävning. Det är alltså du som måste bevisa att bilen blivit skruvad och inte säljaren (såtillvida han inte vitsordar att bilen är skruvad så mkt som du påstår). Säljaren har rätt att ge dig en likvärdig vara istället för den felaktiga. När det gäller begagnade bilar är saken lite känsligare. Men kan han inom skälig tid erbjuda dig en likadan bil som du får anses kunna acceptera så kan du inte få pengarna tillbaka. Men detta måste ske utan uppskov och annan olägenhet för din del. Hoppas dock att du får tillbaka dina pengar. |
|
|
UPDATE! Han kom inte till banken. Tingsrätten stängde kl 14 pga ombyggnad. Pratade dock med en domare som gav mig lite info och kollade igenom mina papper. han kunde inte lova något men sa att det var ett solklart fall. Jag fick även vissa kompletterade papper som inte min juristpolare hade med. Vi ringde även till säljarens flickvän som är delägare i firman (säljaren hade stäng av sin telefon). Vi sa till henne att om dom kunde bevisa med ett fax att dom beställt upplysningar om bilen från BMW Sverige idag så kunde vi vänta till på onsdag med stämningen. En detalj här, jag ringde till BMW och dom hade ingen aning om vem han var... Dvs, vi gör i ordning alla papper ikväll och är klara att lämna in dom hos tingsrätten imorgon eller onsdag (beroende på företagets agerande). Faxar han ett kvitto kan jag gå in till BMW och kolla om det är äkta. Fuskar han med BMW's kvitton är nog även dom intresserade... Till "Roadkill": Det är uppenbart att detta är en skojare. Jag har ju tyska papper som bevisar att bilen är skruvad. Han garanterade originalmil och det hade inte bilen. Jag vill ha mina pengar nu. Det tar tid att behöva bry sig om en sådan här sak. Säljaren vet nu (om han inte viste det innan) att bilen är skruvad och därför ska köpet hävas. Efter det kan han roa sig med saker som står på han agenda. Jag vill absolut inte ha en annan bil från en sådan firma. OCH, du kan ge dig den på att jag aldrig kommer köpa av en liten importfirma i framtiden. Att gå till media mm är konsumentupplysning och det kommer jag göra som hämnd om han inte gör rätt för dig. |
|
|
Förstår att du är upprörd men jag tycker du skall lugna ner dig lite. Av vad jag förstår så ringde du säljaren först i fredags och sa att att bilen var skruvad. Enligt dig själv så har säljaren begärt tid för att kontrollera saken vilket är helt på sin plats (visst kan detta tyckas vara fel då du tror att han kände till detta). Om jag hade varit säljaren så hade jag inte heller betalt tillbaka pengarna så snabbt. Begär istället besked om hur han tänkt göra om han efter kontroll kan bekräfta att mätaren är skruvad. Fråga honom vad han vill ha för uppgifter och bevis och erbjud honom skaffa fram dessa snarast. Du spelar lite med höga kort när du går på så hårt. Har säljaren nekat dig pengarna tillbaka även om han efter kontroll kan godta att mätaren är skruvad? Annars inleder du rättegång i onödan. Du väcker talan utan att ha gett säljaren en rimlig chans att göra rätt för sig. Sen är stäming ett trubbigt vapen som kan ta MYCKET lång tid innan saken blir avgjord. Har inte säljaren någon lokal där han håller till? Har du hos kollat honom/hans firma hos KFM? Säg t ex att han redan har massa skulder hos KFM, då är det nästan tyvärr meningslöst att stämma fanskapet eftersom du aldrig lär kunna driva in pengarna. Mitt råd är att ta det lite lugnare och försök förhandla först. |
|
|
Håller med Alexandar...att du borde tänka över allt. Jag menar int att du ska låta honom komma undan OM han ju gjort allt detta du påstår. Att bilen är skruvad är en sak...men du måste ju kunna bevisa att SÄLJAREN gjort det, eller varit MEDVETEN om det. Det första går att bevisa, men inte det andra. Som jag sa. Har du kvitto där säljaren här, finns som KÖPARE av bilen i tyskland, med kilometerställning på över 200.000 km då har du ett bra fall. Men saknas kilometerställning eller hans namn (dvs använt sig av en "målvakt") så är det genast svårare. För då kommer du ej kunna bevisa att HAN skruvat din bil. Och att rätten ska utdömma ett skadestånd m m för att han BORDE veta att den varit skruvad för att han handlar med bilar...aa..då blir jag förvånad kan jag säga. Finns ju klockhandlare som blivit lurade att köpa grymma kopior av exkl. märken oxå?! Ta inte detta som ngt negatvit...utan du bör lyssna på vissa här. Att lämna inte en stämningsansökan bara för att du vet att den varit skruvad...betyder inte det att den går igenom. Du skall ha bevis...som t ex det kvitto jag skrev om...och inte ett besiktningsprotokoll. Du bör ta det lite lugnare och inte hetsa...för du kanske "tjänar", eller rättare sagt, sparar - på att låta handlaren göra upp med dig...men att stressa honom, och hota honom hjälper nog inte dig i detta fall. Jag hoppas verkligen att allt ordnar sig för dig..och hoppas verkligen inte att han kommer undan...om allt är som du säger...att han skruvat den och lurat på dig bilen. Tack.. |
|
| oj..en del fel ord...skriva i all hast...men du förstår nog min mening.. | |
|
Jag förstår vad du menar. MEN, jag har ju bevis på att bilen är skruvad. Chassinummer, reg. nr etc stämmer. Han har fått kopior på de tyska papperna. Dvs, det finns inge anledning för honom att vänta om det inte är så som jag tror att han är en riktigt ful fisk. ÄR han det så vill jag ju givetvis ha mina pengar snabbast möjligt eftersom han kan gå i KK eller vad som. Jag vill inte heller ligga och betala ränta på en bil jag inte använder. Han sa först att jag skulle få pengar om det visade sig att bilen var skruva efter hans koll med BMW. Nu har han försökt ändra detta till att jag ska ta en annan bil från honom. Jag hoppas du förstår att jag ALDRIG skulle lita på den bilen... Jag litar inte heller på honom. Han har redan försökt ändra från att jag skulle få pengar till att jag skulle få en likvärdig bil. Han har garanterat nått han inte höll. Så, OK, ge mig tillbaka mina pengar, lös problemet. Jag förstår inte hur han kan riskera sitt rykte mm för ett så uppenbart fall. Hade han viljan att köra vidare sitt företag med gott rykte och nöjda kunder så skulle han gett mig pengarna från början. Hade han varit förvånad då och velat ställa allt till rätta så hade jag kanske även köpt en annan bil av honom. Jag SKA lugna ner mig när jag har mina pengar. |
|
|
Till Roadkill. Han har garanterat miltalet. Jag har papper på detta. Jag behöver inte bevisa att han som gjort justeringen. Det räcker att jag har bevis på att det ÄR gjort (varan är ej vad jag förväntat mig efter hans information). |
|
Wuzac |
Jag håller med föregående talare. Det spelar ingen som helst roll vad säljaren trodde. Han har sålt en vara som inte var det vara han uppgav. Köpet hävs. Det är i detta fall ingen ide i att spekulera i vad säljaren trodde. Eftersom det är en firma går det att häva köpet. Annars skulle varenda säljare tro allt möjligt om sina varor och komma undan med det. Det är vad han sålt, lovat att det är som gälller. Inget annat är intressant. Gå på stenhårt, han har väl ett lager med bilar som har ett värde? Kämpa!! Kompromissa inte det minsta. |
| Om han har garanterat miltalet på en bil som han skruvat, så måste han verkligen vara dum...:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.