AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.603

Kvalitet AC

Sida 1 av 2
Mattias Larsson
Hej!

Har en 316i compact 1998 som gått ca 6500 mil. AC;n slutade fungera och det visade sig vara läckage i systemet. Vet inte riktigt vilka delar det var som var sönder men det skulle kosta från! 7000:- och uppåt.

Blir bara så trött. Detta var tydligen inte ett ovanligt fenomen enligt verkstadsgubben och man hade en förväntad livslängd på ca 3 år på en AC i vårt klimat.

Är jag ensam om detta och har en extrem otur eller är det vanligt förekommande att man måste renovera AC vart 3-5 år.

Vet att det förekommer en AC-garanti i bla Kanada som man tar vid nybilsköp. Finns detta i Sverige. Hjälper ju inte mig men det kanske bevisar att det är för ömtåliga system som inte är anpassade för vårat klimat med salt osv.

Mvh Mattias Larsson
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Acns hållbarhet beror dels på hur 1:e ägaren hur mkt denne har låtit systemet gå samt ev salt ärgar och sliter på rör och kondingar.
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr så är allt AC på bilar av trabantkvaliet, tror knappast av vi skulle acceptera att byta ut vårt kylskåp var 4 år. Nu jobbar de ju inte riktigt under samma förhållanden, men det vore inte så svårt att förbättra kvaliten på AC i bilar, genom att slopa aluminium och använda tåligare material. kondensorerna klarar inte av saltet på våra vägar utan ärgar sönder.
Dessa dåliga system är en guldgruva i repkostnader för kylmontörer och bilverkstäder.
Vänd dig inte till märkesverkstaden utan till en mindre fordonsackriditerad kylfirma det brukar löna sig rejält ekonomiskt.
Ett kondesorbyte ska inte kosta mer än max ca 5000 kr.
kondensor brukar kosta ca 2500-3300 kr och det ska visst fortfarande gå att få tag i kopparkondensorer som är hållbarare.

///MVH Hasso
Länk

Det stämmer att den förväntade livslängden är 3 år på ett AC system.. Det är helt otroligt tycker jag, jag har själv Certifierat mig till kylmek mobil kyla och dom lagar och paragrafer som vi måste följa för att ens få röra ett AC system och hantera köldmedia är oändliga, samt hård kontroll från swedac som lusläser våra papper så att vartenda gram köldmedia som använts finns redovisat och hur reparationerna blivit utförda, men det är ju inte vi som orsakar utsläppen, dom blir ju när systemena går sönder vilket dom gör hela tiden och ofta tidigare än 3000mil.. Det är ju på tillverkarna som kraven borde vara stenhårda, det pyser ju på var och varannan bil ..

Utom på min M5 då som fungerar trots original system med R12 13400mil och 11 år på nacken, det är kvalitet det=)
Fa
227
Falcon
325 -93
Jag har just bytt kondesor på men 325 E36 den kostade 2100 ink frakt , den är dock av alu men jag tog och lackade den men mattsvart avgas färg, så den lär hålla i ett par år.
hur länge den håller beror på hur bilen sköts.
2925 kondensor + provtryck och på fyllning gick allt på.
mvh Peter A
Mattias Larsson
Tackar för svaren!

Det verkar alltså inte som om jag är ensam om problemet. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Har aldrig hört talas om detta problem för, kan bara inte förstå att detta får fortgå. Om det dessutom är farligt för miljön så borde väl detta vara ett högprioriterat problem.

Är det oftast kondensorn som går itu eller kan det vara fler delar som pajar efterhand så att man måste byta hela systemet?

Var ska man då köpa bättre delar för den som jag vände mig till kontaktade BMW för reservdelar.

Kylgubben som jag pratade med sa att det inte var någon ide att fylla på om man nu skulle hitta någon oseriös som gör det åt en, för då skulle man paja ännu mer. Är det sant eller vill han bara ha jobbet?

Mvh Mattias Larsson
Jocce:
Min bil har gått 23.000 mil och är 16 år, fortfarande med fungerande (r12)ac..
Japs kvalitet!!?

//B, Alpina B8 & Mitsubuschi

Mvh
/Bruno
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En sanning med modifikation, vadå oseriös det som oseriöst var i så fall påståendet från BMW killen. Ackriditerinen kostar massor med pengar och utbildningstid för en kylfirma, de är rädda om denna ackriditering då den inbringar mycket kapital för lite arbete.
Du ska åka till en kylfirma eller en bilfirma som har behörighet. inte BMW med det uttalandet så har han diskat sig tycker jag. Det finns två vanliga fel, kondensorn, samt tätningen i kompressorn som torkar om man inte använder kliman året runt då och då. Ett normalläckage årligen ligger på ca 5% när utrustningen är några år. varvid man får fylla på nytt kylmedel.Det är den ackriditerades ansvar ock skyldighet att bedömma om systemet är i sådant skick att det bara ska fyllas eller behöver åtgärdas. En provtryckning ger svar på detta, sedan kan man fylla på med spårvätska i systemet för att se ev. läckage
Samtliga delar finns att tillgå såsom kompressortätningar, lager, renoveringsatser till kylkompresorer. Det är ett fåtal tillverkare av ACutrustningar så det återfinns på de flesta blmärken. Det mesta är japansk, Denso tex en av världens största bildellseverantörer med 80.000 anställda. I Örebro så är inte BMW som ex behöriga för AC-rep kompisen repar åt dom bla.

///MVH Hasso
Länk

Mattias Larsson
Detta var inte hos en BMW-firma utan hos oberoende verkstad. Tror han menade att en del fyller på även om det läcker och att det bara skadar systemet mer.
Ok, får väl prova hos någon annan och se vad de kan åstadkomma.

Tack än en gång för alla synpunkter.

Mattias
hasso: Det är väl inte bara salt som gör att kondensorn ger upp. Jag hade inte vinterkört M3 cab:en men en skplig sten eller två gjorde hål i den och ajöss med kylmediet.

Den sitter ju rejält utsatt och har man otur finns det ju mer saker än salt som pajar kondensorn.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej med då ska det till en sån som du för att lyckas få till det :DDD

///MVH Hasso
Länk

Mattias Larsson
Ska vi vara överens om att det är felkonstruerat oavsett om det är salt eller stenskott som pajar kondensorn.
Jag tycker varjefall att det är skandal! Det blir ju så dyra reparationer och lite väl ofta verkar det ju som.

Mattias
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Som referens:
AC'n på fars f.d. SAAB 9000 -93 har hållit 11 år och 19 000 mil utan att ens behöva fyllas.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är bra men i morgon är den trasig :))
Har inget med bilmodell att göra då samma system sitter på Volvo och div andra bilmodeller.

///MVH Hasso
Länk

Summarum: 3år behöver inte alls vara maxlivslängden för AC här i vikingland. Hustruns Fårrrd är 6år, AC:n är orörd och kyler fortfarande bra. Osäkert om förra ägaren ens visste om att bilen hade AC så risken är stor att den gick några år utan att kompressorn snurrat, inte ens detta tycks alltså alltid vara fatalt för kompressortärningar mm. Huruvida det finns anläggningar som går 10+ år utan service vill jag inte gå ed på. Som Hassomannen mycket riktigt påpekar så måste man räkna med viss gasförlust genom åren, om inte annat så genom de armerade gummislangarna som alltid finns på kompressorns in och utlopp. Gummit är inte 100% gastätt, detta har inget med dålig kvalitét att göra utan är normalt.

FP
Mattias Larsson
Folke:

Jag skrev ju inte maxlivslängd utan förväntad (snittlivslängd). Det verkar ju vara kondensorn som oftast går isönder (av stenskott eller salt osv) och inte detta läckage som du beskriver. Så man kan nog summasumarum säga att kvaliten är undermålig.
Jag tror att det är många som skriver under på detta, det har jag märkt nu när jag kollat upp detta problem lite mer och fått en del svar. Många som har stått där med räkningar på 7000+ på bilar som är bra mycket nyare än min bil.

Mvh Mattias
Sant. Man skulle behöva ett stenskottskydd framför. Att gå över till koppar för korrosionens skull är inte helt optimalt heller, väger bl.a för mycket, och som bekant jagar biltillverkare inte bara kilo utan gram!! Oftast är det tankarna (gavlarna) på kondensorn med anslutningsrör som korroderar och man undrar varför man inte ytbehandlar dessa. På värmepumpar t.ex brukar man epoxilacka dessa. Med rätt materialval kan alu användas även i saltvatten, kolla t.ex på utombordmotorer och andra marinmotorer. Problemen uppstår oftast pga kontakt med andra metaller (galvanisk korrosion). Som sagt, läge för produktutveckling i bilarna!

FP
polk union
Jag måste hänga på AC dbatten och kanske läsa mig något.

Jag har en 528 Touring från 1998 med ca 10 000 på mätaren. Fantastisk bil!! Boken fullstämplad hos BMW och endast 2a ägaren, när det just hände nu till våren; AC helt DÖD. BMW verkstaden provtryckte utan resultat och indikerade ca 12 000 kronor för rep.

Frågor för att lära en rådlös.

1) Vad, eller var, är det de pajar, kondensator, kompressor, olycklig position av systemen för eventuella stenskott underifrån?

2) Behöver man BMW verkstad för detta. Jag anar att det ändå är underleverantörprodukter som plockas i som AC system.

3) kan man göra någon självcheck, eller skall man lita på BMWs utlåtande.

4) Går det att mecka själv.

Hjälp! Det är varmt i bilen.
Hej
Några snabba kommentarer om de tidigare inläggen.

Den förväntade livslängden på ett VOLVO A/C-system är minst 16 år. Verkligheten varierar. En förväntad livslängd på 3 år för ett BMW system tycker jag låter väldigt lite. Det är INTE likadant A/C-system på två olika bilmodeller. Kondensorn har ett utsatt läge, och läckage pga stenskott och korrosion är tyvärr något man får räkna med. En "omålad" kondensor som målas ger ÖKAD känslighet för korrosion pga att en sten kan slå hål på färgen. Man får punktkorrosion då.

/Jontas
Folke: Min nya originalkondensor från BMW är epoxilackad inkl. gavlar och rör.

Mvh
Rasmus
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Min bil har nu gått ca. 29000 mil. Ac:en är konventerad till R134
av föregående ägare våren 1977. Den höll alltså i prick nästan
åtta år innan gasen läckte ut.
Den kyler fortfarnade, dock så fungerar in kondensor fläkten.

Hittar inget fäktmotsånd eller relän som skall styra detta.
Har en lös hängande "rund"kontakt med tre trådar, brun, svart och blå. Vet inte om denna skall anslutas till fläktmotståndet eller relät. Kontakten hänger ner till vänster om kylaren framifrån sett.
Vet inte om man vågar prova att kortsluta denna och se ifall fläkten går på låg eller högfart, man kan ju bränna något annat
om den inte är till för fläkten.
Har anslutit fläkten direkt till 12V och då snurrade den i alla fall.
Tips och förslag emottages.

mvh Mackan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.