AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.960

Byte av oljesort

Sida 4 av 4
okej...
Det finns en speciell vätska på mekonomen som är till för motorer som läcker lite,man häller alltså i den samtidigt som man byter olja och då ska oljeförbrukningen minska....hjälper verkligen denna vätska?

Länk E30 körmaskinen nr.1
ant
Jag köpte min Redline MTL på Mekonomen i Västerås. Möjligt att alla butiker anslutna till Mekonomen kan ta hem den.
Skall byta denna vecka, hoppas på lite smidigare växlingar..

==========
Min bil:Länk
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Lazereye: det du beskriver är just Omega 917, jag har köpt det på mekonomen vid 2 tillfällen...
kostade drygt 300:- har ja för mej.
har använt Omegan mkt framgångsrikt i två bilar en porsche 944 å en M3 E30 som både slutade läcka olja helt å hållet...
dock så kan Omegan bara mjuka upp gamla torkade packningar så dom tätar igen, är packninegn trasig så måste den bytas ut.

/Jonas
Woodman: tackar för svaren, ska byta de där oljorna, men är det samma olja till diffade?
ant
Jo det är samma olja i klumpar med diffspärr och vanliga diffade klumpar. Tror det skiljer sig om man har visco-diff på bilen.
Men hör med butiken du handlar utav. Dom har listor utfärdade av tillverkaren på rekommenderade oljor.

==========
Min bil:Länk
azkikr:
De är typ som omega 917,men detta är CRC som tillverkar tror ja å den kostar bara 88:-,räcker till ca 5 liter olja! men då ska de iaf fungera med sånt medel,va de ja ville veta....tackar!
Si
765
Simon01
120dM -08
det är inte samma olja till diffbromsade bakaxlar, inte till min iallafall. Jag fick fel när jag bytte sist, det lät rätt otrevligt, inte för att det skadar diffen men man vill ju inte åka runt med en bil som börjar låta som en skördetröska i kurvorna.
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Detta är för mig en underlig debatt. Jag har arbetat professionellt med bilar sedan 1967, och min erfarenhet är att det inte spelar någon större roll vilken olja man häller i motorn bara det är en märkesolja av godkänd kvalitet.
På 70-talet var renovering av motorer det lönsammaste man kunde ägna sig åt. En bilmotor slets ut på 10000 mil, trots oljebyten och korrekt utförd service. På 80-talet började det bli sällsynt med utslitna motorer och nu minns jag inte längre när jag renoverade en motor sist.
Förra veckan fick jag in en 740 GLT som kamremmen gått av på. Den hade gått 32000 mil och hade fått sparsamt med service . Kunden lämnade in den var 4000-de mil för oljebyte och hade med sig Biltemaolja varje gång. Tyvärr var det ventilsallad, så jag fick demontera toppen. Honingsspåren var kvar i varje cylinder. Slitaget var ej mätbart i cylindrarna. Kamaxlarna var som nya.
Jag byter olja och filter på min egen bil var 3000 mil cirka. Den har nu gått 21000 mil. Jag har använt Biltemas syntetolja de sista 12000 milen. Det har inte varit några problem.
Slutsatsen av mina erfarenheter är att det inte lönar sig att bekymra sig om vilken olja som är bäst. Alla oljor som säljs idag är oändligt mycket bättre än den bästa olja som såldes för 10 år sedan, som redan då var så bra att problemet med motorslitage praktiskt taget hade upphört.
Det finns heller ingen anledning att byta olja i växellåda och bakaxel. Jag har aldrig bytt olja i vare sig växellåda eller bakaxel på mina bilar. Jag har kört BMW sedan 1963 och aldrig har aldrig haft problem med växellådor och bakaxlar. Jag har också haft taxirörelse med många bilar som gått 70000-110000 mil utan problem med växellådor och bakaxlar.
Tyvärr vimlar Sverige av BMW-ägare som tror att oljan i växellådan och bakaxeln på deras bil har bytts vid service. Lika tyvärr har detta arbete aldrig utförts fast det står på fakturan. Jag har ännu inte stött på en bil där detta har utförts när jag kommer in i bilden, och det har genom åren blivit många bilar.
Det finns helller ingen anledning att byta olja med kortare intervaller än fabrikanten rekommenderar. Det kostar bara pengar och om det nu skulle innebära litet mindre motorslitage, vem bryr sig om fördelarna vid 80000 mil.
MVH
Woodman
Hehe...byta motoroljan var 4000:e mil. Jooru...den va bra den. Och inte minsta slitage i motorn va..? tycker personligen att det låter som rena rama skämtet.

"Alla sätt äro bra...Utom de dåliga"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Harry2, har rätt i att modern olja är BETYDLIGT bättre än den olja som såldes för bara tio år sedan!

En modern syntetolja kan faktiskt hålla längre än 4000 mil. Problemet är bara att dels har man närmat sig den punkt då oljan är "slut", men mer problematiskt är att oljefiltret sällan håller så länge! (och det är ganska sällan någon byter filter utan att byta olja...)

Håller med Harry2 så till vida att man i princip kan strunta i vilken tillverkare det är på oljan, så länge som det är en seriös tillverkare, samt att oljan har rätt specifikationer! (SAE, API och ACEA)

Angående byta av olja i växellåda och bakaxel, det är tyvärr ett område där det fuskas med servicen på många verkstäder!

Med tanke på att det bara bruka vara ca en liter olja i växellådan och bakaxeln på BMW, kanske det är dumsnålt att inte byta! (byter själv på min!)

Oljebyte innan ordinarie serviceintervall är nog mest entusiastgrej, men det skadar inte...!
Troligen lönar det sig inte i längden men jag gör det i alla fall..... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Har en till fråga eftersom de pratades en del om "marknadsföringsploj" i denna tråd förut.
Finns ju sk oljetillsats att köpa som ska bla minska slitage,minska oljeförbrukningen,höja smörningsegenskaperna mm...hjälper tillsatsen verkligen så mycket?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tillsatserna (additiv) är ju sådana som redan finns i oljan. I en bra olja finns tillräckligt med dessa tillsatser.
Köper man en bra olja från början så behövs inga.
Så att en sådan tillsats är mer till för en lite "sämre" olja som inte har alla egenskaper på topp!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.