AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.957

Byte av oljesort

Sida 1 av 4
Har sökt inlägg angående detta,men de kommer upp 100-tals inlägg om olja så jag orkar inte sitta och leta igenom alla.

Undrar alltså om man kan byta olja från miniral till delsyntet? ska inte byta filter lr så...har hört många olika åskiter om de här så...va säger ni?

Länk E30 körmaskinen nr.1
Woodman
Vart tog mitt tidigare svar vägen...ang en viss Max-Life olja..???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är ingen fara att gå från mineral- till delsyntetisk- eller helsyntetisk olja!
Om det har varit väldigt dålig olja i motorn och/eller serviceintervallen har varit för långa, kan den nya oljan (oavsett vilken typ det är) lösa upp smuts och avlagringar. Om den nya oljan blir svart väldigt fort kan det därför vara bra att göra ett nytt olje- och filterbyte efter ca 100-200 mil. Sedan skall den gamla smutsen vara borta.

För att förekomma eventuella skrönor kan jag bara säga att syntetolja INTE gör att motorn börjar läcka! (vilket vissa vill göra gällande, pga de egenskaper som äldre mineral- resp syntetoljor hade i början av 70-talet)
Alla moderna kvalitetsoljor tvättar ungefär lika rent i motorn, oavsett om det är mineral-, delsyntet- eller helsyntetisk olja!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Woodman:
Det togs bort pågrund av otydlig rubrik, så ja gjorde en nu tråd...

Men de va iaf skönt och höra att de går bra att byta oljesorter....men hur blir de om man låter filtret sitta kvar som de ligger miniralolja i och sen kommer det syntet olja in??

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byt ALLTID filter när du byter olja (oavsett vilken typ av olja)!

Den nya oljan kan frigöra gammal smuts i filtret och göra att slitaget i motorn ökar.

Oftast är det faktiskt viktigare att byta filter än att byta oljan!

Mvh

okej...tack så mycket för svaren!!

en fråga till..Nån mer än Woodman här som har erfarenhet av Valvolines max-Life olja?

Woodman
Säljes nog mest i staterna.....se bif länk. Länk
Såg nu att dom säljer oljan på micro...dyr olja,typ 100:-/litern!!

Woodman
Man får vad man betalar för...fick ge 426:- plus moms för 4L.
Samt 100:- plus moms för den lösa litern...
Byter oljan varje 700:e mil.
Woodman: det blir ju billigare att köpa 5 lösa liter ju....

Allting tar sin tid...
Woodman
Ursäkta.....4L kostar 362:- plus moms.
Den lösa litern var rätt.....
LE
18
LEFFA
323i-96
Jag har en 323i-96 och har börjat att köra på GULF delsyntet
betalade 190:- 4l helsyntet 290:- motorn går kanon fint

da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Har bytat filter och hällt i 5l helsyntet (Mobil1 skulle jag tro). Trodde visserligen att den skulle dra lite mindre soppa efter bytet, men vilken skillnad! Nu drar den enl ekonomimätaren (om den nu är att lita på?) 0.2l/milen mindre vid konstant landsvägsfart. Den går helt klart mjukare och är lite mer dragvillig. Dock inte mer startvillig, men man kan ju inte få allt. Är det så stor skillnad i förbrukning på en 2-liters M20 mellan gammal och ny olja så är ju filter, olja och jobbet att byta intjänat fortare än kvickt.

Anledningen till att nån annan än jag själv gjorde jobbet var att jag ville ha hjälp med ventiljustering samtidigt. 650kr för filter, 5l helsyntetolja, byte och ventiljustering... kumrif.
Woodman
davidvpt: Hoppas att jag ej förstör din glädje nu....Men när jag 1:a gången använde mig av samma sorts olja som du nu kör på.
Då vart jag "mäkta förvånad" över att redan efter 100 mil med den nya Mobil 1 oljan började motorn att läcka vid flera olika ställen den har tidigare aldrig läck någonstans ? dessutom lät det under ventilkåpan som om någon öst i 3kg lösa muttrar som låg och "poppade" mot insidan av ventillocket. (& Jag i Chocktillstånd)
Dessutom gick motorn med ett visst motstånd. (mkt trögt)
Tömmde omg ut Mobil 1 blasket & ersatte den med Max-Lifen efter ca 200 mil med Max-Life har oljeläckaget upphört samt att de "poppande" muttrarna är väck, allt är normalt igen, Tack & Lov
Vore intressant att få höra om din också snart börjar att läcka samt slammra något enormt i ventilerna....

Eftersom helsyntetolja är ganska tunn/lätflytande passar den inte lika bra till äldre motor som till nya motorer....äldre motorer är har ju blivit lite sådär i packningar mm å däför gärna kan läcka ur lättare...

Woodman:Visst va Max-life oljan tjockare än Mobil 1 oljan du hade i förut??

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Aaargh!

Nu tar vi detta från grunden!

En oljas lättflutenhet mäts i Centistoke vid två temperaturer, 40 grader C och 100 grader C. Utifrån exakt mätvärde klassar man in oljan i olika SAE-klasser för att göra systemet hanterbart för en vanlig lekman.
Det anges två SAE-klasser i en modern multigradeolja: kallviskositet, och varmviskositet (40 resp 100 grader). SAE-klassningen kan exempelvis se ut så här: SAE 10W40. 10W är den klassning oljan har vid 40 grader (W:et betyder att oljan är "lämplig" för vinterbruk), 40 är klassningen vid 100 grader.

Eftersom all olja blir mycket tunnare när den är varm än vad den är när den är kall är det varmviskositetsvärdet som är intressant gällande eventuellt läckage eller slammer pga för stort slitage i motorn eller liknande.

En 0W40 olja är TJOCKARE än en 15W30-olja, när de är varma! Detta trots att 0W40-oljan har "konsistens vatten" i flaskan, samtidigt som 15W30 oljan har "konsistens koskit" vid samma rumstemperatur.
Samtidigt är 0W40 oljan tjockare när den är kall än vad 15W30 oljan är när den är varm, dvs om motorn inte läcker med 15W30-oljan, kommer den inte heller att läcka med 0W40 oljan!

Det finns "tunn" syntetolja, t ex 0W30, men det finns även riktigt "tjock" syntetolja t ex 10W60.
En 5W50-olja är altså per definition tjockare än en 10W40 olja!

Generellt kan man säga att en olja kan aldrig ha för lågt kallviskositetsvärde, men bör inte ha för lågt varmviskositetsvärde.

Woodman vilken Mobil1-olja var det (finns flera olika Mobil1-oljor, då det är ett samlingsnamn för deras syntetoljor) och när köpte du oljan? Bytte du även oljefilter och isåfall till vilket fabrikat?

Max-life är ingen direkt dålig olja, men det finns inget i den oljan som gör den annorlunda från en normal delsyntetisk olja av god kvalitet. (förutom etikettens löften om att den är "anpassad för" slitna motorer).
Den är mest en marknadsföringsploj!

Mvh

da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Vi får väl se... Jag tror som sagt var att det var den oljan som verkstan hällde i, men är inte säker. Nu kör jag inte så fasligt mycket med min bil så det tar nog ett tag innan jag har samlat ihop tillräckligt med mil under ventilkåpan, men om det skulle vara som du säger så lovar jag att återkomma! (Jag kan göra det ändå faktiskt.)
Woodman
LazerEye: Egentligen så skall väl mobil 1 med vikositeten 5*50 vara tjockare när den är varm, samt tunnare när den är kall jämfört med Max-Lifen:s vikositet 10*40. (helt mysko)
Jag kan tyvärr ej förklara varför det verkar som att Mobilen är betydligt tunnare samt mindre "klibbig" när man känner på den..?
Kanske p.g.a att Max-Life är en delsyntetolja.? i Vilket fall som helst så har mitt oljeläckage nu upphört och motorn spinner som en katt. (allt frid & fröjd)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
lazereye: du hänger ju här massor, att de du just skrev e helt fel borde du väl då hunnit snappa upp...
de e väl såna skrönor som gör att folk kör på sunkig mineral om det inte bara e av dum snålhet.

woodman: jag har alltid använt mobil1 5W-50 i alla mina bilar, med allt från S14 motor till M30 via porsche å honda och jag har aldrig haft nåt enda problem, mobil1 e superbra olja och inget annat!

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Woodman, Mobil1 är tunnare än Maxlifen när de är kalla! (Då är det en fördel att oljan är tunn!) Det är därför som den känns mindre "klibbig" när du känner på den....

Mobil1 är en mycket bra olja...liksom alla andra syntetoljor från de stora tillverkarna! Stirra er inte blinda på märket (Mobil, Valvoline, Shell, Castrol etc..... det spelar mindre roll!) utan läs vilka klassningar oljan har, SAE, API och ACEA... Det är där man kan utläsa oljans egenskaper.

Mvh

Woodman
Johan B: Jag använde mig av: Mobil 5*50 finns mig veteligen endast en sort av Mobil 1 med det vikositetvärdet..?
Oljefilter köpes alltid på OK kommer ej ihåg om det var tillverkaren: FRAM eller MANN.
Mobiloljan inhandlades på Rejmes då detta oljebyte var aktuellt
bör ha varit någon gång under 2001.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.