|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Woodman, det är och förblir en skröna! Läs mina tidigare inlägg i både denna och andra oljetrådar.... En syntetolja tvättar inte renare än en delsyntetisk olja! Men den skitar ner mindre i motorn.... Det är lättare att välja en helsyntetisk olja som är "tjockare" än en delsyntetisk olja, då det finns fler på marknaden! (välj ett högre varmviskositetsvärde, dvs andra siffran t ex 50!) Min rekommendation om helsyntetisk olja kvarstår! Välj någon av de kända tillverkarna med de klassningar som jag föreslog tidigare. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Woodman |
Det är ingen skröna...det är ett FAKTUM. Läs mitt tidigare inlägg ang: Mobil 1 (blasket) ingen oljehöjdare ? |
| Ingen annan som vet? :) om man bör byta växellådsolja samt bakaxelolja samtidigt..? | |
Woodman |
P3r: Det är alltid en fördel att försöka suga upp så mkt gammal servoolja som möjligt innan du fyller på med ny, dessutom föreslår jag att du byter bromsoljan, samt likaså oljan i vxl-lådan här kan man däremot med fördel använda sig av en helsyntet Tex: Valvoline vxl-lådsolja (kör med den själv just nu) samt Vavolines Hypoidolja (helsyntet) till klumpen. (utan diff) Fungerar perfekt, dessutom godkända av BMW. |
|
Woodman, om det nu var så att oljeläckaget skulle bero på Mobil1-oljan kan inte ett nytt oljebyte göra den tät igen! Har den börjat läcka på grund av "att smutsen som tätar packningarna har tvättats bort" är det bara packningsbyte som hjälper..... Jag tvivlar inte på att du kanske hade läckage, men jag tvivlar på att det berodde på Mobil-oljan! Än mindre tror jag att Maxlifen skulle göra din motor tät igen om den redan har börjat läcka.... Det måste vara någon annan faktor som är inblandad! Dessutom är Mobil1 5W50 tjockare än Maxlifen.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Woodman |
Eftersom jag ej tror på några "Under"eller andra "Mirakel" Så bör det ju då naturligtvis vara den nya oljan som åter tätat motorn, detta är ju dessutom en av fördelarna som just denna olja besitter...(tätar motorn) |
|
Woodman, det jag vill komma till är att Maxlife-oljan INTE tätar en motor mer än någon annan olja på marknaden! Det fenomenet som du fick med läckage hade med största sannolikhet försvunnit även om du hade behållit Mobil1-oljan i din motor! Jag VET att Maxlife inte har speciella additiv eller speciella egenskaper. Har själv pratat med produktchefen från ett av de större oljebolagen om bland annat sammansättningen och egenskaperna i den oljan! Maxlife är från början en produkt som är avsedd för amerikanska marknaden och där har man lite annorlunda syn på det där med 100 saklighet i sina marknadsföringskampanjer..... Man säljer gärna olja på "gutfeeling" och man spelar gärna på gamla skrönor om att äldre motorer skall ha mineral- eller delsyntetisk olja. Den produkten är inget annat än ett sätt att försöka få miljontals presumtiva kunder med gamla bilar att bara köpa deras "specialanpassade" olja (vilken egentligen inte är en särskilt speciell produkt!) Marknadsföring kallas det på vanlig svenska! ;o) Man kan gå ytterligare ett steg i dessa positioneringsförsök och titta på de oljor som säljs till veteranbilar. Det är mycket enkla och kvalitetsmässigt föråldrade mineraloljor som säljs till kraftiga överpriser i "snygga" förpackningar. Den bästa oljan till en veteranbil skulle vara en helsyntetisk "racingolja" typ Castrol TWS! Men då stämmer inte illusionen och känslan längre - en högteknologisk olja från 2000-talet i en gammal veteranbil..... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Woodman |
Johan B: Vad fick dig att välja just Valvolines Synpower 5*40 ? Vore även av intresse att få höra vad du har gjort för oljeval i övrigt till din bil..? |
|
har en fråga som diskuterats 100-tals gånger på forumet men ja har aldrig fått klarthet hur de verkligen ligger till. Hur är Biltemas helsyntetiska 5w-50 olja jämfört med tex valvolines,castrols mm helsyntet olja? står att biltemas olja uppfyller biltillverkarnas krav. Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Woodman, anledningen till att jag har valt Synpower till min bil är följande skäl: 1. Den är godkänd för longlifebruk enligt BMW. 3. Det är en helsyntetisk olja av god kvalitet. 2. Jag kan köpa Valvoline billigt. Jag anser att det inte spelar någon roll vilket fabrikat det är på oljan så länge som den uppfyller alla de specifikationer som krävs av BMW. Mobil, Castrol, Shell eller någon annan kvalitetstillverkare hade gått lika bra! Så länge som jag hade fri service slog BMW i Castrol-SLX olja. Jag har alltid gjort ett extra oljebyte mellan ordinarie oljebyten och då har jag använt Synpower. Motorn går som en klocka och hade exemplariska mätvärden på senaste besiktningen. I övrigt har jag för närvarande Redline-oils helsyntetiska MTL i växellådan. Den fungerar mycket bra och växlingarna har blivit smidigare. (troligen en av de bästa växellådsoljorna på marknaden!) I samband med bytet till Redline MTL tillsatte jag ca 1-2 % Omega #917, då packboxen vid utgående axeln hade börjat fukta lite. Vid senaste kontrollen i veckan var det torrt igen! :o) I bakaxeln är det den olja som BMW har slagit i vid ett byte för ca 2 år sedan (vet inte vilken olja det är). Men snart kommer jag att byta den oljan till Castrols syntetiska SAF XO (enligt BMW:s rekommendation). Har införskaffat magnetiska pluggar till motor, växellåda (redan monterad) och bakaxeln! De två återstående magnetiska pluggarna kommer att moneras i samband med oljebytet i motor och bakaxel. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lazereye, Biletemas syntetiska 5w50-olja är inte av högsta kvalitet, med dagens mått mätt. Däremot är deras syntetiska 5W40-olja riktigt bra! Ett av de mest prisvärda "budgetalternativen" bland oljor skulle jag nog säga! Hellre den oljan (5W40) än en mineralolja från någon av de stora tillverkarna.... Biltemas oljor är INTE specialgodkända av någon enskild biltillverkare! Om biltillverkaren anger att oljan skall vara specialgodkänd (t ex BMW-specialoil eller longlife, eller MB-, VW-specad etc) bör man välja en olja som har testats och godkänts av biltillverkaren. Däremot är SAE, API och ACE-klassningarna gjorda i helt standardiserade tester och om oljan klarar vissa specifikationer blir de automatiskt inklassad i "rätt" klass... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Woodman |
Låter mkt intressant med Redline MTL oljan..vem är det som saluför den tex: i Östergötland. Vilka är fördelarna med den oljan. Den här Omega tillsatsen 917 vart införskaffar man den ? Samt hur fungerar den, även min packbox fuktar lätt på utg axel. |
|
står att Biltemas syntetiska 5w-50 uppfyller: API SG/CE Men deras 5w-50 kan väl inte va sämre än deras 5-40w? Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Woodman Redline säljs bland annat av Autoexperten (det var där jag köpte min (kostade 168 kr för en flaska på knappt en liter - en US quart). Kolla här om du hittar någon lämplig butik: Länk Annars kan du kontakta Redlineoils generalagent i Sverige: redline.oil@swipnet.se Fördelen med MTL är att den ger lite smidigare växlingar än vanlig ATF-olja som faktiskt kan vara lite för tunn för en manuell låda ibland. Märkväl att denna olja INTE är godkänd av BMW! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Woodman |
Tack.... |
|
Lazereye, Biltemas 5W40 olja är klassad för API SJ och ACEA A3, vilket är betydligt bättre klassning än enbart API SG! Klassningen API SG fastställdes 1989. Klassningen API SJ fastställdes 1997. Det skiljer därför drygt 10 års (stora)framsteg inom oljetillverkning mellan de klasserna! Eller med andra ord en API SJ-olja är mer än 10 år modernare produkt än en API SG-olja! Att den har lite smalare viskositetsområde är ingen direkt nackdel i de allra flesta fallen. Viskositeten säger INTE något om vilka smörjegenskaper oljan har eller hur lätt den bryts ner av värme etc. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Woodman, glömde ju bort det där med Omega! Jag köpte Omega #971 genom en lastbilsverkstad. Medlet är extremt drygt, dock kostade en liten flaska några hundringar (tror det var typ 300 kr, var rätt länge sedan och jag har fortfarande rätt mycket kvar!) Tror att Mekonomen säljer medlet faktiskt! Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hittade generalagenten för Omega! Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
okej... en sista fråga...de står i Biltemas katalog att 5w-50 oljan rekomenderas även till slitna/gammla motorer för att den tätar bättre...men detta står inte på 5w-40...så vilken av oljorna är bäst ur den synpunkten? Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
En 50-olja är per definition tjockare än en 40-olja... Men en 40-olja bör räcka om din motor inte är extremt sliten och/eller du kör extremt hårt! Jag hade valt 5W40-oljan före 5W50-oljan, då de smörjande/skyddande egenskaperna är mycket bättre i den förstnämnda oljan trots lite lägre varmviskositetsvärde! (om det är dessa du måste välja mellan) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.