|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
Woodman |
Johan B: När oljorna jämfördes var naturligtvis i full arbetstemp. Mobilen kändes då betydligt tunnare samt mer blaskig mellan fingertopparna...Tillskillnad mot Max-Lifens mer klibbiga konsistens. Jag föreställer mig att en väl fungerande olja bör vara klibbig för att fungera. vilket min motor är ett existerande bevis för...Jäsp oj då Visst time att sova/ natti-natti. |
ant |
Tog du cirka 80 gradig olja i händerna? Bränner det inte? ========== Min bil:Länk |
|
Måste rätt/fylla i här nu..... Mena att en helsyntet är tunnare när den är kall än va te.x en miniral olja är,de är ju därför de är så bra vid kallstart! Men eftersom helsyntet är tunnare måste den ju gå igenom packningar mm lättare när bilen står still!? Sorry att ja strular till den här tråden lite nu.... Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
Woodman |
LazerEye: Det är helt klart en möjlighet...Så långt tänkte jag ej. |
|
Jo, en normal helsyntetisk olja är tunnare när den är kall! MEN det är när oljan är varm som det främst läcker! Om motorn klarar varm mineralolja utan att läcka, klarar den garanterat kall syntetolja utan att läcka! En syntetolja är normalt sett tunn när det är bra, och samtidigt klarar den av att vara tjock när det är bra! Om du skall använde en mineralolja, måste du välja antingen tunn när den är kall ELLER tjock när den är varm.... Syntetolja har ett mycket bredare "viskositetsindex" än mineralolja. Woodman, undrar samma sak som Ant, brände du dig inte? (jag skulle inte känna på 80-90 gradig olja i allafall!) ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Woodman, det finns olika viskositetsvärden på Mobil1. 5W50-oljan är en av de äldre varianterna av Mobil1, men den är bra ändå! Vissa motorer med hydrauliska lyftare kan vara lite tjuriga när man byter olja och börja knacka, men med tanke på att du har mekaniska tryckare i din motor har jag svårt att tänka mig att oljan skulle spela in... Vilken olja var det tidigare, och hur "välservad" var den innan? Det kan vara så att det var mycket smuts i motorn som tvättades bort (om den gått på dålig olja och/eller varit dåligt servad), vilken sedan sköljdes med oljan ut vid bytet till Maxlife-oljan. (du hade i såfall fått samma rengörande effekt om du hade slagit i Maxlife direkt, med slammer som följd även då...) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mena när motorn va kall i de inlägget många blev så upprörda över...skrev lite otydligt kanske. men nu är de uträttat iaf. JohanB: När du säger att Max-Life oljan är mest en marknadsföringsploj om att den ska hjälpa mot läckage.Det har ju gjorts tester på det å den fått pris för just detta,då borde de ju ligga lite sanning i det!? Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
LazerEye, den har inga speciella komponenter som gör att den är bättre än annan delsyntetisk olja. Den har tydligen fått något pris, men det var från en Amerikansk tidning (lubricant world).......! Märk väl att de fick priset för "mest lyckade produktlansering i företagets historia", vilket enbart säger att marknadsföringskampanjen har lyckats långt över förväntan! (men det priset används givetvis i all marknadsföring!) Bara för att du nu inte skall tro att jag är "antiValvoline", kan jag säga att jag använder deras Synpower 5W40, till min bil! Men med lite kunskap kan man se förbi alla marknadsföringsklyschor som används flitigt i oljebranschen. Man försöker positionera sig på marknaden med olika mer eller mindre sakliga påståenden. Att genom några fraser på etiketten, kunna "fånga in" alla kunder som har en lite äldre bil är en rätt bra grej för oljebolaget! ;o) Jag hävdar fortfarande att Maxlife inte är speciell på något sätt (förutom argumenten på etiketten och i reklamen)....! Men som jag skrev innan, det är ingen dålig olja, så du behöver inte känna någon panik över ditt oljeval! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Woodman |
Johan B: Motoroljan är tidigare alltid bytt var 5-700:e mil, inkl filter. Har tidigare kört på Castrol GTX samt OK:s helsyntet. Har haft bilen sedan -93 den är ett "pedant ex utan dess like" Inga fuskservicar här inte...ang fingerkontakten med het olja inga problem alls..jag rycker upp oljestickan vid varje tankning för att förvissa mig om hur motorn mår..tar då en droppe från stickan och känner på oljan mellan fingertopparna att den fortfarande har "klibb" samt att den är ren. (ljusbrun) Har aldrig bränt mig... PS. Ev följdfråga ang OK:s helsyntet: Den läckte inte av den oljan. |
|
tänkte fråga samma fråga som jag gjorde i början angående den här vätskan lr va de är som stoppar oljeläckage som man häller i i oljepåfyllningslocket som man kan köpa på mekonomen....nån som vet om detta fungerar? Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
| Blir lite virrig av allt detta, ska precis byta olja + oljefilter, jag tänkte ta Castrol 10W40 mineral, kostar 107kr/liter eller något. Är det ett dumt val? Och förresten, hur mkt olja går det i en 325 E30? | |
Woodman |
Jag tror förslagsvis att Valvilines oljor är något bättre tex: den helt utmärkta delsynteten Max-Life 10*40 |
Woodman |
Ursäkta....missade visst oljerymden till 325:an...köp du fem liter tror att det går i strax under 5L (4,8) |
| Oki..tack vad kostar Max-Life 10W40? motorn är lite trimmad, har det någon betydelse för valet av oljan? | |
Woodman |
Pris: Max-Life 4L dunk = 362:- Lös Liter 100:- Exkl moms..... Väl värd varenda spänn. |
| förresten, du verkar kunna endel.. :) jag tänkte göra en service nu, olja,oljefilter,soppafilter, fylla på servo-olja, är det något mer man ska göra på samma gång? har läst lite om byta växellådsolja, någon bakaxelolja osv? något man behöver göra? har diffbroms å bakaxeln, om det e något anorlunda med oljan mot de andra.. tack för alla svar! | |
|
Fabrikatet spelar mindre roll, men jag skulle INTE föreslå en mineralolja oavsett fabrikat! I första hand en syntetolja med följande klasser: SAE 5W40 eller 5W50 API SJ eller SL ACEA A3/B3 I andra hand en delsyntetisk olja med följande klasser SAE 10W40 API SJ eller SL ACEA A3/B3 Köp ingen olja som har lägre API-klass än SJ (t ex SF, SG eller SH), inte heller en olja som har lägre ACEA-klass än A3! Om du håller dig till kända tillverkare: Castrol, Valvoline, Mobil, Shell etc, är det ingen risk att du får en dålig olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oki.. så man väljer hellre en helsyntet än delsyntet? Mvh |
|
Woodman |
P3r: Välj med fördel en delsyntet olja tex: Max-Life annars kommer förmodligen helsyntetoljan att "tvätta bort" alla små avlagringar som nu fungerar som tätningar mot ev, oljeläckage...dessutom är risken mkt stor att du även kommer att få ett hemskt ventilslammer. (typ Diesel) |
| Woodman: oki.. har du svar på mina andra frågor också tror du? :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.