AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.602

Byte av däck

Sida 2 av 2
bjoerck, okej då missuppfattade jag dig, nej bak går det inte att justera mycket, bakaxeln är såvitt jag vet plockad rakt av från E30 hyllan.

Ändras toe vinkeln där bak när bilen sänks? Jag trodde det bara var cambern som påverkades.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
En viss förändring av toe in kommer ske då Z3 är begåvad snett bakåtriktade länkarmar. För övrigt är hjulupphängningar oerhört komplexa grejor. I 90% av fallen förstörs en bils egenskaper vid radikal sänkning av fjädringen. Tänk till exempel på att så fort en bil sänks så mycket att länkarmarna lutar börjar luta uppåt istället för nedåt (sett från infästning till hjul) så inverteras toe-värdet vid ihopfjädring, vilket inte var tänkt från fabrik. Detta måste kompenseras genom annorlunda toe-värden eftersom alla bilar "sätter sig" i hög fart. (En bil komprimeras märkbart vid farter över 100km/h)

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Vänta här nu. Att sänkning fram medför ändrad TOEvinkel är jag helt medveten om. MEN, ändras även TOE bak när den sänks ner ?? Trodde bara det var cambervinkeln som ändrades... har jag fel ?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hmm hade lite bråttom där.. Fredrik hade visst frågat samma sak och redan fått svar :o)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.