AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.601

Byte av däck

Sida 1 av 2
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
Bytte däck fram i dag på bilen och det kändes nästan som att man fått en helt annan (bättre bil)

As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Var gamla däcken dåliga? Var bytet till annat fabrikat? Var bytet till annan dimension? Alltid intressant att höra hur man kan få bästa bilen bättre.
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
jag bytte för att dom började närma sig "utan mönster" stadiet och dom såg lite torra ut oxå. bytte bakdäcken i höstas då dom var slitna ocn nu så fick jag på Dunlop SP9000 fram oxå. dimensionerna är fram 225/45 17" bak 245/40 17"

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Du har nästan samma däck som jag. 225/35 ZR17 resp 245/35 ZR17 har jag. ypperligt val.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Dunlop SP9000 också då ville jag bara tillägga...l.
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
du har lägre profil på dina däck, hur är det med rullomkrets mm?? är det lagligt??

As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Dunlop SP 9000 - då förstår jag att det blev en annan bil. Det är rätt däck för Z3:an, "kanondäck" helt enkelt. Lycka till med dessa däck.
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
Tackar, jag återkommer i morgon kanske med lite mer info, skall kra lte längre än vad jag gjort idag

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Har inte reflekterat över om det är lagligt eller inte., men det ser bra ut. Fick igenom det genom besiktningen förra sommaren i alla fall....

Vad kör du med för tryck i däcken ?? Jag har 3.0 kg bak och 2.8 fram. Bilen är väldigt sänkt så cambervinkeln på hjulen är hög vilket leder till snedslitage. Har blåst i lite mer luft i däcken nu får se om det avhjälper snedslitaget annars ska jag nog höja upp den lite... bak åtminstone..
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
var slits det mer, mina gamla bakdäck var slitna på insidan mest, är den för låg eller hög då?? tror inte den är sänkt alls. har du någon bild på din bil??

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Sänker man bilen så blir hjulen att luta inåt... Det i sin tur medför slitage på insidan av däcken... Ju mer nedsänkt, ju mer cambervinkel på hjulen... pga den delade bakaxeln....
Man kanske skulle haft en volvo 244 med styv axel istället.... eller... nej... :o)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Har för tillfället slarvat bort alla bilder på min bil men jag länkar in en bild så fort jag skaffat nya. Någon mer än jag som har en rödviolett II Z3 ?? Känner mig ganska ensam om den färgen. Verkar väldigt ovanlig...
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
efter att ha kört kankse en 20 mil igår kan jag bara tillägga att det blev tystar, bättre grepp och mycket mindre spårighet på bilen med dom nya sulorna. Hade jag vetat att jag skulle bli av med spårigheten hade jag bytt för länge sedan.

Highway star: jag har en fråga till dig angående dina däckdimensioner. Har du haft några problem med AST pga ändrade rullomkrets förhållanden? Jag skulle också byta mina i våras till lägre profil men blev rekommenderad att inte göra det pga av just detta. ASTn skulle nämligen få spel och inte kunna fungera. Nån här på forumet har till och med upplevt detta och varit tvungen att byta däck tillbaka till rekommenderad dimention?

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
För att få oförändrad rullomkrets måste man byta fälga till en större dimension om man skall minska profilen.

Jo, det förstår jag ju, men du skrev att du hade 17". Är inte 17x225x45 och 17x245x40 orginal på din bil?

_________
Ökad camber skall inte leda till märkbart högre slitage. Problemet med Z3-modellen ligger snarare i att toe-vinkeln ej går att justera vid sänkning vilket leder till snedslitage.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
Z3c4 ever: yupp mina dimensioner hade du fått rätt, vad är orginal på den bilen förresten?? vad har ni andra för dimensioner??

hmmmm,När det gäller Z3 Cupe så har alla 17" men för Z3 roadster så tror jag att när det gäller 2.8 så ändrades orginal dimentioner med 1999 årsodell. Då blev det 17 i ställt för 16. Dem andra hade nog 16" även efter det.
När det gäller M modeller så fanns tydligen 18" som extra tillbehör och i någon extra edition variant. annars så har nog dem flesta M bilar 17" oxå.

_________
Om man ökar eller minskar rullomkretsen lika mycket fram och bak så märker nog AST'n inget. Problemet uppstår när det blir olika rullomkrets.

bjoerck, jag är nästan helt säker på att jag fick ställt toe-vinkeln på framvagnen när jag justerade hjulvinklarna. Däremot går det inte att justera caster vinkeln om jag inte minns fel.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Fredrik M: Toe-vinkeln fram är alltid justerbar. Däremot är det inte lika säkert att det går att justera vinkeln på bakhjulen. Gamla E30-bakaxeln har inte möjlighet till någon justering om jag inte missminner mig. Om inte detta modifierades när den monteraden på Z-modellerna så kvarstår problemet.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.