AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.535

e39: Bakre fönstret går inte att stänga

Sida 1 av 2
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Så fick jag problem med min bil dagen innan jag ska iväg på en månads europasemester. Håller på att montera solarplexius och mitt i allt sammans så lägger fönsterhissen dörr bak av. Motorn fungerar men den vill inte dra upp rutan. Jag har försökt att tvinga upp den genom att dra samtidigt som jag trycker på fönsterhissknappen men det är tvärstopp. Fönstret är helt nere.

När jag trycker på knappen så rör sig fönstert högst en halv centimeter upp och ner och ett litet svagt knäpp hörs på samma gång.

Eftersom jag ska sätta dit solarplexius så är det inte akut med att det ska fungera att ta upp och ned men hur får jag upp fönstret så att det är stängt?
Är enda alternativet att riva dörrinredningen eller har någon något bra tips att komma med?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
För att utveckla det hela så har jag fått upp rutan nu med att använda en filt på rutkanten och tvinga upp den genom att dra med en polygrip. Jag upptäckte att när jag höll nere uppknappen så klickade det svagt varje gång men fönstrer rörde sig inte, men genom att hålla nere knappen så kunde jag dra upp fönstret. Ner fungerar det som det ska men den orkar inte dra det upp. Dock om man hjälper till med handen så går hissen väldigt sakta uppåt.

Är det motorn som hälsat hem eller är det att den inte ligger i spår eller kanske en kugg? Känner någon igen problemet?

Har varit med om trasiga fönsterhissar förr men inte att motorn fungerar och att fönstret fungerar ner som det ska.
Jag har exakt samma problem med bakrutan på min touring. Det är väl inte på din högersida också, eller?

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jo faktiskt, det är på högersidan. Nu så här när jag lugnat ner mig och checkat upp så klickar det till vänster om öppningshantaget när jag försöker stänga fönstret. Men med en handflata (om inte rutan är för långt nere) så går det att sega upp det och ner precis som om det fungerat normalt. Det kom bara så där rakt på, ingen tendes innan till att någonting skulle vara fel.

Har du också satt på solarplexuius? Kanske det är som så att jag tryckt ner rutan i ett oönskat läge för själva hissningsmekanismen?
Jag har också problem med fönsterhiss Höger bak.
Märkligt om detta är ett vanligt fel.
Under några månader, innan hissen lade av, rykte rutan lite när jag hissade upp den.
BMW 530D Touring -99

52
447
528:n
528i -96
Är det klämskyddet som blockerar kanske? Hasso kanske vet hur man kollar det!? Hasso brukar ju kunna det mesta på dessa vagnarna...
Eng1
Höger bak konstigt att vi är fyra st som har det felet eller hade.Hade samma på min 523 touring fick byta hela hissgrejen utan motorn.killarna på verkstaden sa att det var en väldig konstig lösning som Bmw har.Det kostade mej 1000kr från skroten.
li
14
lilleus
528 touring -97
jag har oxo fel höger bak man hör motorn jobba åt båda hållen men rutan ramlar ned 20mm?mvh liileus

52
74
5284EVER
525iA M-sport -2006
Jag har oxå fel höger bak!! Rutan går upp o ner men det låter väldigt illa. Typ krasar o smäller. Vågar inte använda den, kanske lägger av när som?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
En sträng jag startade för över två år sedan. Jag fick rätt på mitt fönsterfel genom att byta ut hela paketet. Försökte först "reparera" det som var dåligt men det gick inte då wirarna var alldeles för vridna.

Jag tror att det är ett konstruktionsfel när det gäller höger bakruta. Troligtvis är det fel vinkel på staget vilket resulterar i att wiren som drar rutan upp och ner hamnar i fel läge vid ett av plasthjulen och spårar ur, med resultat att det låter kras eller att rutan inte går upp mer någon centimeter.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
samma här, höger bak....

/Johan
fi
74
firebird_350
Mercedes Benz E-Klass W211 E500 -03.
BMW 320I Touring -00. (Fruns).
..hehehe...verkar som om det är en fönstersjukdom på E39 att höger elhiss ger upp, min gav upp i somras med ett brak......fönstret går dock att lyfta upp för hand.

Skulle vara kul dock att veta hur man får bort dörrsidan, kollade på min Ölandssemester men hittade inga skruvar att rycka i så det fick vara för då. Finns det någon som har en sprängskiss över höger bakdörr så skulle detta uppskattas.

.................................MVH:// Harry S.
Be
26
Beemer_ron
528i Touring -98
Då bryter jag trenden, vänster bak på min :).
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
firebird_350:

Inne i dörrhantaget sitter det en liten plastplopp och under den sitter det en stjärnskruv. Skruva bort den. Ta sedan bort knappen för fönsterhissen genom att lirka upp den med en liten platt skruvmejsel. Efter det tar du tag i kanten på undersidan av innerklädseln och rycker den utåt så att du får loss en eller två clips. Ta sedan och för in handlatan och dra ut clips efter clips tills det att alla clips är lossade. Lossa lampan som sitter i dörren och dra sedan innerklädseln rakt ut så att den släpper från den plastplopp som sitter i dörren strax under handtaget (bakom kädseln). Lirka sedan av dörrklädseln från fönsterlisten. Det underlättar om rutan är nere men går även med stängd ruta. Omvänd procidur för påsättning men först av allt innan du sätter på dörrklädseln igen ska du fästa den kvadratiska plastbiten som troligtvis sitter mitt på dörrens clips, på dörrklädseln så att den greppar när du trycker fast klädseln igeni

För att få bort hissanordningen så måste rutan upp och det sitter en torxskruv uppe innanför fönstret som måste tas bort. Det går med lite tålamod :-)

Lycka till!
Rosebuddy
JAg oxå - höger bak rasade idag. Med en smäll satt rutan i bottenläget!
Iväg till en glasmästare jag känner som rev bort innerpanelen och tejpade upp rutan. Omöjligt att se vad som egentligen är fel - bara tat det krasar och vajerhöljerna ulkar som om de hade maginfluensa....

BMW säljer inte mekaniskmen utan motor (ca. 2200) däremot kan man köpa motor utan mekanism - undrar om de vet om konstruktionsmissen det talas om ovan.

Att det dessutom är ett artikelbyte -99, 03 gör det inte lättare att hitta reservdelar på skroten!

Någon som har en över?
/L
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Leta på skroten! Jag kom undan med 50:- för mekanismen. Motorn är troligtvis hel hos samtliga i detta inlägg. Det är stålwiren som tvinnat sig runt det nedre hjulet och blivit deformerad!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Rosebuddy: Missade det sista stycket i ditt inlägg :-)

Men att det är artikelbyte behöver inte innebära att den inte passar. Det kan vara så att de upptäckt felet och rättat till och gjort den unison med samtliga hissar oavsett årsmodell?
fi
74
firebird_350
Mercedes Benz E-Klass W211 E500 -03.
BMW 320I Touring -00. (Fruns).
...Tackar så mycket för anvisningarna Stout, får ta åå sätta fart på bitarna igen...hehehe....om det går vill säga.

Vet någon var man kan hitta en sprängskiss till bakdörrarna tro..???? Det skulle nog underlätta ännu mer.

.............MVH:// Harry S.

There is no substitute to cubic inches.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Polaren har också problem med höger bak på sin 540 touring -98. Vore ju inte fel om nån hade lite konkreta tips på hur det kan fixas.

///Robban
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har du eller din polare läst inläggen ovan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.