AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.567

Billiga däck?

Sida 2 av 3
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Dodger: Det tycker jag att dom borde vara...

Näe skämt å sido, men visst kan man köra på regumerade däck på en "stads" bil, där man inte färdas i någon större hastighet & där inte heller vägegenskaper & inbromsnings egenskaper är lika viktiga som på landsväg.

Men & andra sidan så håller ju dessutom ett "icke regumerat" däck fler mil än ett regumerat så i min värld är regumerade däck helt otänkbart.

Som bjoerck skriver så är det ju faktiskt däcken den enda delen av bilen som har vägkontakt & därmed borde det vara färdig argumenterat.

Beställde mina nya Continetal Sport Contact (n2) idag, ett suveränt bra däck.
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
-->Biffen, om regummerade däck är helt otänkbara i din värld så undrar man ju hur du förvärvat erfarenheten att regummerade däck inte fungerar nåt vidare bra.

Visst, en del regummerade däckfabrikat är bara sk-t men det finns faktiskt en del väldigt prisvärda alternativ (däribland AGI), men samtidigt finns det även sk-tdäck bland de "riktiga" däcken oxå. Jag köpte själv något som skulle vara bland det bästa som gick att få tag på till en 911:a för ca 15 år sedan (kommer tyvärr inte ihåg vad det var för fabrikat) men det visade sig att stommen var för mjuk så att den blev väldigt instabil i högre farter. Köpte sedan "billigare" däck och fick en helt annan (och bättre) bil.

Får väl erkänna att jag själv inte har regummerade däck på någon av mina bilar just nu (möjligen på någon av firmabilarna) och att jag inte skulle ligga i 250 på mc:n om jag visste att det satt regummerade däck på den, men som alternativ på en vanlig vardagsbil skulle jag utan tvekan kunna tänka mig det.
Jag köpte regumerade däck till min 525'a av märket ELITE och dessa däck fungerar utmärkt på den bilen iaf....
Och de klarar av "inspirerad" körning också !

Billy B-10
Länk
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Dodger:
Hur jag fått erfarenheten av regumerade däck !?
Bästa polaren har däckfirma, har hjälpt honom massor de senaste 10 åren & också haft mäljighet att prova det mästa på däckmarknaden både på egna bilar & andras.
Jag har kört mkt mkt bil & ofta mkt hårt både för att testa däck egenskaper & mig själv.

Men visst har du rätt i att det finns mkt skit däck även blnd icke regumerat & att stommen är för mjuk är ett ganska vanligt problem just för porsche ägare, därför rekomenderar idag Porsche AG att man ska köra på N2 klassade däck.

Jag vidhåller att jag inte tycker om regumerade däck eller "lågpris/kvalitets däck" men visst, kör man bara i stan utan höga påfrestningar så kan man kanske använda sig av sämre däck. Själv skule jag aldrig göra det ändå.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om ett däck är bra eller ej märker man knappt förrens man verkligen behöver, och då kan det vara försent om man sitter på regummerade puckar.
Billig livförsäkring med bra sulor. Skulle inte falla mig in att köpa ngt som jag vet är "näst bäst" för att tjäna en tusenlapp eller två.

The one in 2:nd place is the first looser.....
tänkte bara lägga in en tanke om detta, ka kör ca:20.000 mil om året i jobbet med 55-60ton på regummerat, så som dom gör regummeringen idag så håller dom minst lika bra som nydäck, värre var det för 5-10 år sedan.... kanske gammla erfarenheter som ligger till grund för vissa misstankar om dessa däck?? jag kommer iallafall köra på reggat nästa år 235/45-17 fram o 255/40-17 bak dessa kostar mig ca:4000:- monterat o klart, så då har man ju råd o byta en gång till :D:D:D

Störtsa problemet med BMW är att det oftast har varit för mycke skit mellan ratten o pedalerna......
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ett regummerat däck har aldrig samma eller lika bra egenskaper i vått, torrt snö, osv. Visst de kan vara bra, men ibland kanske man behövde den där metern kortare bromssträcka.
Det testas sommar och vinter däck varje år av många olika tidningar, testcenter m.m. Regummerade har ALDRIG varit bland de 5 bästa. Men visst inte alltid hästlängder efter.
di
35
diapeee
alpina b10 -91
apropå däck kan man sätta på

8,5x17 med 235/45-17 fram

10x17 med 255/40-17 bak

på en 520 e34 utan att dom börjar tjata på besiktningen
att dem är för breda?
diapeee: det är samma storlekar som ja har på min, o dom sa inget på besiktningen o inte heller när dom stoppat mig på gatan... men ja vet ej om ja bara haft tur??

Störtsa problemet med BMW är att det oftast har varit för mycke skit mellan ratten o pedalerna......
di
35
diapeee
alpina b10 -91
ja hade du bara tur så får jag väl hoppas på tur jag oxå ;)
men det är alltså ingen skillnad vad gäller däck
mellan din 535 o min 520?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tar dom inte i så är det varken olagligt eller problematiskt. Om man bortser från hög bensinförbrukning och dålig komfort.....

Länk
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kasken, du har aldrig funderat va det är för svarta saker som ligger efter vägen ibland?Dom kommer till största delen från regisar.

mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
trucker, det är sant att ett eller annat däck ligger o skräpar utmed vägarna, men att ett däck "smäller" på vägen kan bero på massa olika anledningar, oftast beror det på en skada på däcket, o det kan lika väl hända på ett nydäck, sen finns det ju dom som inte kollar luften...påliggande bromsar...taskiga hjullager...allt detta slutar såsmåningom i däckexplotion, sällan det går att skylla på däcket när det väl smäller. Kolla på däcken nästa gång ni ser en lastbil vända runt på asfalt med fullt lass... däcken på släpet släpas i sidled utmed asfalten o ser nästan ut att bli avkrängda från fälgen, klarar dom det med axeltryck bortåt 9-10ton utan att slitbanan lossnar från stommen så litar iallafall jag på "limmet" dom använder...borde hålla på en bmw osså ;)

Håller med dej Kasken....till 100% !!
Vi har reggade däck på truckarna på jobbet , och dessa truckar får lyfta mycket tungt...
Det var många år sedan ett däck släppte i reggummeringen.

Billy B-10
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kasken,visst har regisarna blivit bättre men man kan inte jämföra med ett nytt däck det är orättvist,

Jag har 20år bakom ratten har även kört europa ,har tappat nån bana ibland det är inte trevligt brukar slå sönder bilen med i värsta fall stillestånd som följd.Jag lovar det behövs inte många timmar innan pengen som nya däck kostar är uppätna av stilleståndet.

Så låt oss skilja på nytt o gammalt.

ps hoppas du slipper framhjulspunka i 90,inte kul jag vet=)

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Har bara blåst ett lastbilsdäck, ett oregummerat supersingel på släpet. På Poståkeriet där jag körde då körde vi bara på regummeringar, utom på framaxlarna. Vi hade väldigt sällan punkteringar, tror min var det enda just det året. Så att det är regummeringarnas fel att det ligger slitbanor efter vägarna håller jag inte med om, men jag håller med om att det är flest från regummeringarna, just bara för att dom flesta åkarna kör regummerat.

Stomkontrollen innan regummeringen är mycket noggrann, dom som inte håller måttet kasseras.

Så som ett bruksdäck, med den ekonomiska aspekten invägd, har jag inget imot regummeringar. Dock kör jag på färska 18" på sommaren, och på vintern vill jag inte ha annat än nya däck, med bra testresultat bakom sig (läs Hakkapelitta)

Sex på alla fyra, roligast så!
netz
billy: Elite regumering,njaa till en gammal volvo kanske, har väl haft några uppsättningar me såna(Elite regumeringar allstå,en och annan volvo för en delen).
Vad tycker ni om Falken däck,har en kompis som har kört ~300mil med sina och två av dom är äggformade troligtsvis bristningar i corden. Är det fler som råkat ut för samma problem?

Min hobby! Länk

V-12= 12 rätt!
netz
Börjar nog sloka nu!ZZZZ
De ska ju va:(Elite regumeringar alltså,en och annan volvo för den delen).
Rätt ska va rätt :-))

Min hobby! Länk

V-12= 12 rätt!
hopp !!
Jag har då inte haft några problem med mina Elite däck.
Men , men smaken är som baken......

Billy B-10
Länk
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
-->Hubbe325..vet inte var du fått din information ifrån, men uppenbarligen har du missat testet på:

Länk

...för övrigt håller jag med Kasken att säkert ligger de tidiga regummeringarnas dålig rykte bakom mångas misstankar och tvivel, istället för egenupplevda erfarenheter.

Samtidigt är det ju lite lustigt när en del påtalar hur viktigt det är med "riktiga" däck för att inte förändra bilens köregenskaper och sedan tvekar de inte en sekund över att kränga på betydligt bredare däck/fälgar än vad bilen är utprovad med, något som verkligen kan förändra bilens köregenskaper...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.