|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! Alla har vi hört om sjungande motorer.. min låter lite falskt tycker jag.. Som ett lite irriterande visslande. Var ute å åkte lite i kväll. Efter å ha åkt en halvtimme var det bättre. Jag åkte ut på motorvägen för å testa bilen (ingen trafik självklart). På femman drar den bra från 130-ca180 tycker jag. från 180 till 230 var den väldig slö tycker jag. Är detta normalt.? Sänn kommar fråga nr två. Hastighetsmätaren stannade på 230 (vet at bilen bara maxar 232, men endå!) Hur är det med ni andra som har E36 325. Stannar den där?? Gött å få det avklarad om det är nåt fel här. Kan det i såfall bara vara en tändstift som är slut? Motoren gav ifrån sig mera ljud enn normalt tycker jag (fast jag är den som lysnar mycket på musik i bilen, men det här kjändes anorlunda).. Alla svar vällkommna :D | |
| Hallå ;) Värkligen ingen med E36 325:a som har testad bilen här? | |
| Det är ju få bilar som inte går i väggen runt 200, det behövs nog M bil eller 8:a i en BMW för att den inte ska kännas slö vid sådana hastigheter. | |
|
Jo, det vet jag. Men undrade om någon har fått hastighetsmätaren på typ 240.. ? Min gamla E30 har maxspeed 207 eller 209 (rätta mig om jag har fel). Den har man testad opp til 220. Dock på mätaren. Om den kör 220 i realiteten är en annen sak ;) Man e jo lite sugen på en M3 med 321hk.. men, när den billigste försäkringen jag har fått (kollade i dag) ligger på 49000,- så blir det bara med drömmen :( .. nytt rekord på försäkring tror jag. If > 95000/helår.. god damn! inta kollat alla, men det värkar hopplöst.. |
|
|
Hej. När ja "provade" min bil så fick jag upp den strax över 240 på mätaren. 2 st i bilen.. mvh Daniel ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Eivind: Jaså din bilstackare har fått smaka på nu. :) Har för mig att min 325:a gick i varvstopp vid 245 på mätaren. Lätt nerför kanske, men jag har nog snittat 230 enligt mätaren ett par mil mellan Borås och Göteborg när vädret och trafiken tillåtit. Inte så smart kanske, men det var kul då. :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Då e det nåt fel här... Eftersom den stannande så tidligt. Totalt varvstopp precis på 230. Skall kolla igen när vädret o trafiken tillåter det ja. Vill egentligen inte ligga i sådan hastigheter.. men måste man prova, så måste man prova *s* Måste kolla upp det här. Nån som har en ide om varför min bil stannar på 230? |
|
|
Fel på hastighetsmätaren? Bakaxelklumpen bytt och har annan utväxling kanske? Når motorn varvstoppet på 5:ans växel i 230km/h så är det ngt som inte stämmer. Varvstopp ligger ju straxt över 6500rpm och min 325 varvar "bara" 3100 vid c:a 120km/h mätarfart. det ger ju 240 vid 6200 rpm och vid 6500 borde mätarnålen stå på 251km/h MÄTARfart!!!! |
|
|
Om bilen når varvstoppet vid 230km/h så är det något som är skumt med bilen. Har Du standarddimension på hjulen? 17" och 18" rullar tuuungt. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
| Det är en möjlighet. Glömde kolla hur många varv den var uppe i ved 230. En sak jag märkte i dag (eller så börjar jag bli paranoid *s*) var at när jag sto stilla. I friläge med motoren igång kom det ett lite svakt ljud från motoren när jag tryckte inn og slapp upp kopplingen.. Typ "chiiiiiiii".. (svårt at förklara ett ljud, men vi fattar.. hehe) | |
Woodman |
Låter som urtrampninglagret......... |
| bjoerck: Det här var som sagt första gången jag testad den mot max efter jag köpte den. Har rullat 16800mil. Däck framre 225/40/17 och 245/45/17 bak... Måste väl ta den inn på service snabbast möjligt.. tråkigt tycker jag :( | |
|
woodman: urtrampninglagret? förklara närmare e du snäll :) På färddatorn får jag ständigt upp "check cooling water". Den skall väl vara okej, men kan det vara så att jag kanske har lite FÖR mycket ?? |
|
|
Har du 245/45 R17 bak? det blir ju för stort speciellt i jämförelse med 225/40 R17 fram. säker på att du inte blandat ihop dem? Men är det så, så visar din mätare mindre än vad du kör och bilen orkar nog inte dra till varvstopp eftersom det ligger högre än toppfarten. |
|
| Hubbe325: sorry.. my mistake. 225/45/17 och 245/40/17 skal det va ;) | |
|
Precis som Hubbe325 å Haglund2306 säger så bör du vid varvstopp ligga på en mätarhastighet på ca 245-250. Det har de 325:or jag maxat gjort (inkl. min fd. egna). Alla jag testat hade 17" hjul och va förutom Openair och sportsystem helt org. Som tidigare sagts så kanske du inte lyckades nå varvstopp och därför oxå inte toppfart. Mvh Jimmy Länk |
|
| Jimmyboy: jag är riktig säker på att jag försökte så mycket jag kunde.. men, den ville inte så jag gav upp för den dagen. Man vill inte ligga i 230-250 för länge på svenska vägar.. | |
|
Eivind: Helt rätt i d farterna är d inte mycket som behövs för att d skall gå illa. Flygrakorna skulle varit fler och öppna för test för fartidioter som oss ;-) Mvh Jimmy Länk |
|
| Ja, det vore gött ;) Men, jag hadde aldrig åkt i den hastigheten där om det inte hadde varit tort och bilar på vägen.. Så igår kunne man kalla vägen Borås-GBG en förlängd flygstrippa från landvätter *s* Några fler som har en liten teori om vad som kan vara fel? Däcken skall vara ok. Undrar lite över kylsystemet.. Om det kan vara för mycket kylvätska så at motoren "inte får andas tillräckligt". Jag är en nybörjare med bilar, så ni som kan lite kom med era teorier :D | |
|
Behöver inte vara något fel alls. Kanske det lutade lite uppåt? Kanske det var motvind? Kanske däcken var för löst pumpade? Kanske Du har spoiler på luckan eller i fronten? Kanske AC:n var på och jobbade för fullt? Det finns mängder med variabler som spelar roll. Det brukar gå segt när toppfarten närmar sig. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
bjoerck: tackar för ditt innspel. Är troligen bara jag som e lite paranoid när inte saker funkar som dom ska. Är begränsad hur mycket man har råd med att lägga ner på bilen per/år. För at svara på dina teorier: - Det gick pyttelite neråt. Nestan flat mark - Motvind? kanske. värkar som det blåser i borås hela tiden *s* - Däcken är en bra teori. Känns som det kan fattas lite luft - Inga spoilers - AC'n funkar inte Tror inte jag skall oroa mig för mycket. Skall kolla lite småsaker. Bla luft i däck mm. Sänn tar jag väl en sväng på BMW och ber dom kolla lite. Det löser sig nog :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.