|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
oxbow |
Var i Strängnäs i helgen och körde på strippen där. på 3:e försöket satte jag 14.9 och 158 i slutfart. Detta med slitna 255:or på 18" orginalfälgar. Vad presterar dom på papper igentligen? Kan inte påstå att jag är en bra förare.. detta var första gången för mig. (körde t.ex med AC:n på första vändan osv...) |
|
14.9 sek för en 330 är mycket bra,är bara å säga grattis!! M3 E46 brukar ligga på höga 13 rundor,så tiden ska du absolut va nöjd me.... Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
oxbow |
LazerEye: jo.. min kompis försökte övertyga mig att det var en bra tid.. tyckte endå att jag borde ta S3:an som körde 14.50... :) kanske bara är att glömma? Kanske om jag inte har full tank, reservhjul, väskor, vattenflaskor, sovsäck osv i bakluckan så går det bättre? :D |
| 15.0-15.2 tycks vara rätt vanliga tider för 330... Så rätt ok att komma under 15. | |
|
En S3 kommer nog få väldigt svårt att slå.... men självklart ska du ju plocka ut så mkt onödigt du kan i bilen innan du ska köra,inte ha en massa väskor å sånt... sen ska du väl försöka ha så lite bensin i tanken som möjligt,tjänar ju några kilon iaf Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
| Tycker oxå det är en helt ok tid...S3:an har ju naturligtvis fördel av fyrhjulsdriften...Tror faktiskt du skulle få en bättre tid med orginalhjul...16tum eller vad sitter det på 330ci !? | |
| Den tiden bör du vara nöjd med. BMW själva anger 14,7s på den sträckan. | |
|
Läste att en kille körde med sin Honda Civic Type-R på 13.83 i helgen, och den har endast filer och avgas som trim. Den skulle tydligen vara lättad, saknade baksäte och passagerarsäte. Men 13.83. Hur är detta möjligt??? Den är ju framhjulsdriven. Är dom ovanligt satans snabba dessa Hyndor eller är det bmw som gör "långsamma" bilar. Jag menar min 325:a med bara något mindre hästar gör ju bra mycket sämre tider trots att min driver på bakhjulen. Skummt. |
|
| Framförallt är den lättad, men också trimmad för 50k. | |
|
Ok. Läste på HPC att den endast var avgas och filter samt att den saknade lite säten. I vilket fall är det en grymmt bra tid för fwd. Lite Off Topic blev det.....:-) Vad ska en 325:a göra i orginalutförande?? |
|
|
Runt 16-16,5 sek borde man kunna klara me en 325:a!! Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Lättning gör rätt mycket mer än folk tror. Skall man kunna få iväg en bil på 1500 kilo så behöver man många hästar om man ska ner under 15. Däremot en bil som väger 1000 kilo behöver inte så många hästar. Lättning är en oerhört fruktansvärt underskattat sätt att få en bil att gå fort. Jag har förresten åkt 15.53@153.6 med min enl. G-tech och det är med mycket lite moddning. Dock är det som sagt G-tech och därmed bör man ta tiden och farten med en nypa salt. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Men detta var ju en officiell mätning och inget G-tech. Ta inte illa upp men jag tror inte en 318 ligger i närheten av 15.53 med riktig mätning. Enligt G-Tech gör min bil 0-100 på 6.3 sek och det är rena glädjesiffror. Tycker bara G-tech duger till en sak. Om man trimmar eller gör någon förändring kan man se ifall det blev till det bättre eller sämre och då måste man mäta bägge gångerna med samma g-tech, för dom är inte alls jämna. Vissa visar enorma glädje-siffor, andra visar bara lite glädjesiffror. |
|
|
Jag gjorde ett litet "interntest" i helgen med en T5 V70. På ca 1200-1300m kom jag upp i 210 km/h mätarfart. Omoget men jag var bara tvungen att prova. Första gången jag kör så fort i Sverige... |
|
|
Bmw W: Skrev också det. Dock säger folk som pillar ganska seriöst med 402 m-åkning m.m. att G-techen är ganska tillförlitlig (någon tiondel fram och tillbaka) på 402 meter. Slutfarten skall vara ungefär 5 km/h i överkant. 0-100-tiden verkar vara totalt uppåt väggarna eftersom jag har fått 0-100 på 7.63 sekunder. Har mätt med två olika G-techar och fått liknande tider båda gångerna faktiskt. Sedan har jag vägt in min bil på 1080 kg och den är inte helt original. Dessutom låter det inte som att du, liksom många andra, vet skillnad på 318, 318i och 318is. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Haglund2306: Jo men jag tror att alla G-tech mer eller mindre visar glädjesiffor. Har inte testat någon g-tech som inte gjort det än. 318is har jag aldrig provat faktiskt. Är det inte den som har 1.8 liters 4:a 16V med 136 hk?? Vikten har jag ingen aning om vad den är orginal. Den ska väl i orginalutförande göra 0-100 på 9.9 sek om man tror på modellguiden. |
|
|
Bmw W: Stämmer bra det. Fast den är aningen piggare än 9.9 sekunder kan jag skriva under på. Någon sekund eller så i alla fall. Sedan är ju det ingen raktframbil direkt... Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
9.9 sek är nog en ganska överdriven siffra från BMW. Kul att den har bättre prestanda än en 320 från samma generation/ålder. Nu blev det mycket sidospår från tråden. Hade det inte varit bättre att ha typ 16" istället för 18"?? |
|
|
Jo bättre prestanda än 320i har den helt klart. Har provat både rakt fram 0-402 meter, högfart och bana mot en 320 -86 och en -89 och där hänger de inte med. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| 16" passar inte på 330. Minst 17" måste det vara (om man inte byter bromsskivor). | |
Berco |
14,9 är nog en ganska bra tid för en orginal 330. jag körde med min 325,a å fick 15,9 det var första gången jag kör på strippen, ska försöka putsa den lite i sommar:))) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.