AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.870

BMW Z1 ?

Sida 1 av 2
Hejsan !

Jag såg en BMW Z1 i Eslöv igår...visste inte ens att det fanns en BMW Z1. Hur pass ovanlig är den? Hur många finns det i Sverige?
Rätt fräck bil utan dörrar...antar att den är mycket dyr om den är ovanligt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

8012 st producerade...
läs mer:
Länk

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Den är mycket dyr och den är sjukligt stenfräck om du frågar mig. Hade haft en om det inte var för att den var så förbannat dyr.
Z3:an ligger ju rejält i lä där kan man säga. :)

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Ge mig ett faxnummer. Jag har en bra artikel om Z1 du kan få faxat till dig. ( vilken sammanträffande att jag har just den tidningen här på jobbet. )

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Z3c 4 ever!:

Har ingen fax...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Kan du faxa till mig??

Kan du skicka försättsblad med "Att: Claes Haglund"?
033-488420

Vore underbart!

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Z3C4E:
Jättetacksam om du kunde dra faxet till mig också, är rätt intresserad av den där doldisen Z1
0455-363737

__
Länk
Done!

_________
Någon som kan scanna artikeln och maila mig?

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Härligt! :) Fick dem kastade på mitt bord med kommentaren "Det stod BMW på den så jag antog att det var till dig". :D

Tackar tackar!!

Wolv du med nu.

_________
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tack så mycket! :)
Ska gå och hämta godiset nu....

__
Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
1. Jag måste bara säga att det är kul att höra att det är fler BMW-"nerdar" där ute än jag, tänker på Haglund2306s komentar som han fick. Så det är inte bara jag som får sånna komentarer.

2. Z1an är väl inte så fruktansvärt dyr, runt 200.000kr (var ett tag sen jag kollade priserna nu, i tyskland, här hemma finns det ju aldrig några till salu). Jag var med och björ på den röda Z1an som BMW i Solna aktionerade ut för....kan det var 5år sedan? jag tror jag lade något bud innan det gick upp över 200' och om jag inte minns fel gick den för ca 250' (jag kan ha fel där) och då var det en helt ny bil = oanvänd (den tillverkades ju bara runt 89-91 eller så, går säkert att läsa mer på modell guiden).

3. Bilen har ju glasfiber (eller liknade komposit kaross vilket gör den väldigt lätt, och med den 170hk "starka" motorn från E30 325 var det nog en ganska rolig bil. I dag står de nog mest och samlar damm hos en och annan samlare eller så, för man ser dem ju nästan aldrig.

Personligen tycker jag att den är en av de läckraste bilar som BMW producerat, lite 850 front korsat med E36 compact bak och en roadster = super läcker. inredningen är ju den också kanske annurlunda men snygg och slutligen dörrarna som försvinner ner i karossen när man öppnar dem.
Vad jag hört så är det väl det rostande avgassytemet som är den kritiska punkten på denna bil, en special utformad variant som dels fungerar som ljuddämpare/avgasrenande och som spoiler. Antingen lagerhåller inte BMW denna del eller så är den svindyr då det finns "många" kopior av varierande kvalitet och utförande.

Jag tror det finns en bra sida om dessa som heter www.Z1Z1.de om jag inte minns fel.

/Richard
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Svar:

1. Visst är man bra nördig när det gäller BMW. :) Dock är det är ett bra företag här vad gäller BMW-ägande. Gissningsvis runt 15% som åker BMW här. Var bara 2 stycken när jag började som åkte BMW (inkl. mig själv), men nu står det en hög (5-6) på parkeringen utanför.

2. Låter ju i så fall lovande! Jag har fått för mig att fina exemplar står runt 250.000 och bilar i nyskick strax över 300.000. Hittar inte ens skabbiga under 180.000. :/ Och då är bilen 13 år gammal... :(

Hur som helst så är det en dödligt fräck bil!

Min kompis ville importera den precis när det släppte med reglerna om bilimporten. han fick då veta att han måste typbesiktiga bilen ändå för just då (1996?) fanns det inga såna inregistrerade i Sverige än och BMW har inte tagit sig besväret att typregistrera bilen. Idag vet man i alla fall att det går. Det finns väl nära en tjog med dem i Sverige. Måste ändå vara den mest sällsynta BMW? Till och med Z8 gjordes det över 10 000 av.

_________
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag tror att köpa en Z1 kan vara en riktigt bra investering för framtiden. Den lär bara stiga i värde framöver. Men det gäller ju att ha ett extra garage att ställa den i och att man har råd att ha en bil vid sidan om, för det är ju ingen bil man bör köra till jobbet med i ur och skur....

__
Länk
Wolv: är man ute efter en investering så tror jag mer på Z8. Du får mint ex nu som är 1-2 år gamla och har typ 1000 mil på mätaren för 700K tack vare lågkonjunturen . En bil som detta skulle inte ha värde förlust på mer än 5-10% per år och stanna up vid 70% av priset för att aldrig gå ner under det.
Såg en Masseratti från 70 talet på starandvägen i helgen. Den var till salu och kostade mer än dagens Masseratti Spider om jag minns rätt.

_________
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Såg faktiskt en röd Z1 här i Örebro på lunchen, skulle väl skjutsa runt på studenter.
Den i örebro måste tillhöra Carlsson1 här på forumet.

_________
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Såg av en slump att det faktiskt finns en Z1:a till salu just nu på Bilhuset i Margretetorp.

Bilen är en 90:a och har gått 3.200 mil för det trevliga priset 239.000. Färgen sägs vara Grönmetallic och den skall tydligen vara såld i Sverige från början.
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Det finns en grönmetalic till salu i sthlm också, har sett den på annons i dagens-industri.
Har för mig att det ska finnas 4-7 st svensksålda Z1:or, men vet inte exakt.
Men helt klart är det en av dom läckraste BMW som är byggda & min förhoppning är att få tag på ett fint ex nere i europa nästa höst eller 2005 när jag har fixat ihop tillräckligt med cash för att köpa en bil som investering.
Var lite i valet & kvalet när jag köpte boxstern, men insåg att en Z1 ska inte vara en bruksbil utan den vill jag kunna njuta av vid speciella tillfällen, boxstern njuter jag av varje dag... *ler stort*

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.