AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.120

Bremsli. elektrik, vad ska jag göra?

Sida 1 av 2
Ki
13
Killen
525iA-91
Hej! Jag har läst att det är nåra som har haft problem med Bremslicht Elektrik meddelandet, nu har även jag råkat ut för det, som sagt har jag sett en och annan som haft problemet och även många som svarat och kommit med förslag på vad det kan vara, men jag har inte hört om nån löst problemet, skulle vara tacksam om någon hade svaret på min fråga. Jag har kollat reläet och den verkar okej, men så läste jag om nån bromskontakt man kunde byta, undrar bara var sitter den på bilen, Skulle ju vara sorgligt om man ska behöva lämna in bilen för en sån här grej, lär ju inte vara billigt.

Jag har en BMW 525 , år 91

Hoppas nån kan hjälpa mig.

Hälsningar Roger
Jag hade samma problem på min 530IA. Jag bytte bromsljuskontakten som sitter vid bromspedalen.
Skruva bort panel ovanför fötterna, tryck ned pedalen och ta bort den gamla kontakten. Kan vara lite tjurigt att få bort den hel.

///M. Pedersen
(OO=00=OO)

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej!
Har haft samma fel på min 540. Felet beror på dålig kontakt i bromljuskontakten bakom bromspedalen. Försökte fixa det med kontaktspray funkade i 2 veckor sedan kom felet tillbaka. Bytte till en ny kostade ett par 100:-
mvh

BLJ
Ki
13
Killen
525iA-91
Ser man på, det var bromskontakten =) tack för hjälpen grabbar, kostade bara 209 spänn på bmw =)

Tack tack!

// Roger
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Bara kul om man kan hjälpa till!
Det är det som gör det här forumet till det bästa av alla!
mvh

BLJ
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Japp, och nu har min börjat blinka också...

209:- + jobbet alltså? Eller sitter det en annorlunda på min bil?...(M-sportbromsljuskontakt á 16 miljarder?)
Ki
13
Killen
525iA-91
Hmm jadu, har faktiskt ingen aning om det är samma på din bil, men slå en pling till bmw och hör efter, altså kontakten kostade 209 spånn på bmw, och sen bytte jag den själv, var bus enkelt.
Ni som haft detta problem, fungerade era bromsljus när bremsli. meddelandet kom upp? Mina fungerar och jag vill ju inte byta kontakten i onödan.

Mvh Johan
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag har haft detta problem och mina bromsljus funkade hela tiden under tiden :)

Min Bil - Länk
Ok, tack för snabbt svar! Då kan jag nog lugnt köpa en kontakt utan vidare felsökning.

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ni
22
niffo
528iA -98
320iA Coupé -95
Hej på er!

Jag har till min förvåning fortfarande inte förstått vad det är för fel. Jag har haft felmeddelandet "bremslicht Elektrik" under ett par månaders tid, i vissa fall har även "ESD-regelt" kommit upp på displayen. Hur som helst så började jag med att byta ut bromsljuskontakten i förrgår men lik förbaskat plingar det för "Bremslicht Elektrik", denna gång (i morse) var det dock utan "ESD-regelt" varning, jag kontrollerade även mot ett skyltfönster när jag bromsade och de två bromsljusen sken som solen. Kan tillägga att jag har bytit ut båda bakljusen i fjol mot nya och även nya glödlampor.

Vad ska jag göra nu? har det fortfarande med (Check Controll) CC-modulen att göra?

Någon som kan svaret på "gåtan"?
Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
Fick upp "Bremslicht Elektrik" flere gånger innan bromsljuskontakten gav upp totalt. Trodde till en början att
Check Control hade gett upp eftersom bromljusen och Tempomaten funkade perfekt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Niffo: Förmodligen är CCM trasig, läs dessa inlägg:
Länk (läs länken om hur man lagar den)
Länk
Länk

Erik

___
Ulke
Hade samma problem på min 540 "ESD regelt" och bremslicht+elektrik lyste hela tiden, samt gick ej att släcka med check...kom tillbaka efter 2 sek.

Då jag inte har några problem med tyskan så begav jag mig ut på tyska forum och hittade snabbt o enkelt felet...

Är det som Erik pratar om....

// Plocka ur check control modulen ur facket vid säkringarna, plocka ur kretskortet (ger sig självt hur) mot mitten av kortet hittar du 3 st oranga rader med komponenter som heter r60 R61 och R62.

Plocka fram en bra fin lödkolv och löd om alla lödställen för dessa kretsar på kortet....

Mät därefter (ohm) mellan första och sista komponenten på varje rad, du bör ha i området kring 9.97Kohm i dem, samma på alla 3 (annars kan ett motstånd ha gett sig)

Stämmer motstånden och du har lött om lödningarna, sätt tillbaka i bilen och njut av en fungerande Check-Control....

OBs! för säkerhets skull koppla bort pluskabeln från batteriet innan du börjar...

Hela processen tog 20 minuter för mig, så se det ej som ett svårt uppdrag..

mvh Ulrik

Nu har jag bytt bromsljuskontakten och problemet är löst. Tack för alla tips!

Mvh Johan
Jaha, där ser man! Har kört omkring några dagar nu utan bromsljus och har ändrat texten i Check Kontroll diplaen till engelska. Antar att något i stil med "Brake LT Circuit" är samma sak på min 535 -91:a... Har ju kollat alla säkringar och lampor naturligtvis... Skall kolla kontakten imorgon och 209:- är ju inte så farligt....

/JBM
Me
51
Meduza89
535iA -91
någon som har bilder på hur det ser ut där? skulle varit jättesnällt att slänga upp dem
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bilder på vad?

Erik

___
Me
51
Meduza89
535iA -91
på bromsljuskontakten hur det ser ut där omkring
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Meduza:

Här är en sprängskiss: Länk

Nr 24 på bilden är bromsljuskontakten. Det ser rörigare ut än vad det är i verkligheten ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.