|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Undrar alltså om man får ta bort katalysatorn på en 88:a eller om det endast är tillåtet på bilar som är äldre än 88? /Robert BMW - Vad annars? | |
|
Det är inte tillåtet på någon bil som i originalutförande har katalysator. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
du kan ju rensa innehållet och sätta ett rakt rör igenom, så länge som du klarar avgasvärdena så är det lugnt! precis som jesperado säger så får man inte ta bort katten på en bil som har den originalmonterat, men du kan ju modifiera den hur som helst, bara den sitter kvar och bilen klarar avgasvärdena.. BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Felaktigt! Reglerna är samma för alla bilar som i orignalutförande är utrustade med katalyator, oavsett årsmodell. Katalysatorn ska sitta kvar och den ska ha möjlighet att fungera. Det är alltså aldrig tillåtet att "rensa" eller sätta ett rör genom en katalysator. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok, då vet jag det. Tack /Robert BMW - Vad annars? |
|
|
jesperado: nej, det är inet tillåtet, men vists är det väl så att på bilar, med katalysator, äldre än -89 års modell (det blev lag på kaatlysator -89) så måset inet katen fungera men den får inet monteras bort... så om du slår ett rör genom katalysatorn så att detta inet syns så går bilen igeneom besiktningen om den är äldre än -89... men du får en bil som e elakare mot miljön... om man bryr sej om sånt!? /Jonas |
|
|
ursäkta stavningen ovan... ja skriver fortare än ja läser ibland... :) /Jonas |
|
|
Det är inte tillåtet att "rensa" eller "slå ett rör" genom katalysatorn på bilar av årsmodell 1988 eller tidigare heller (precis som det står i mitt tidigare inlägg). Däremot finns det en poäng i att det finns goda möjligheter att trots detta klara en kontrollbesiktning, men det har absolut ingenting att göra med vad man enligt lag får och inte får... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
1989 och efter måste den fungera. 1988 och före måste den sitta där om bilen är utrustad med det som från början men den behöver ej fungera fullt ut. Som några ovan säger... |
|
|
*suck* Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Om bilen har (eller har haft) kat så ska den sitta kvar OCH fungera. Däremot så är det inte samma gränsvärden på avgasvärdena på bilar från -88 och äldre, vilket gör att bilarna kan gå igenom besiktningen trots att katten inte fungerar. /T.P. Länk |
|
|
Hej. Jag är bilmek har alldrig sett en anmärkning från SBP på att caten är borttagen. Vad dom kollar är CO halt max 3,5% på 88 o äldre finns även högre gränsvärden för riktigt gamla bilar. Från 89 gäller max 0.5% CO vid tomgång o max 0,3% CO och max 100 i HC samt i regel lambda värde 0,97-1,03 vid 2500 varv. Vissa bilmodeller har andra gränsvärden för lambda värdet. Dessa värden går knappast att klara utan cat. |
|
|
Jag har anmärkt på bilar för att katalysatorn saknas, eller utsatts för yttre påverkan. Både årsmodeller före och efter 1989. Det är inte någon speciellt vanlig anmärkning men någon eller några om året brukar det bli. (För varje tekniker då alltså) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag hade en -88 med rensad katt! Den gick igenom jämnt! bara den sitter där så säger dom ingenting |
|
|
Varför tar ni inte det Jesperado skriver på allvar? Han är trots allt besiktningstekniker. Han kan regler och lagar. Men det är klart att det finns en massa andra som vet hur man går runt reglerna... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
ctg_putte> Frågan var väl om man får? Du kan komma undan med bankrån, inte mindre olagligt för det, även om det ligger på helt andra moraliska nivåer. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Håller med Codriver, varför detta svamlande om mer eller mindre oseriösa saker när det finns fakta på vad som gäller, m.a.o det som Jesperado skriver. Forumet torde kunna användas till bättre saker exvis felsökningstips o dyl mvh MW-Guru |
|
|
Hade ett tråkigt fall idag faktiskt. En kille som fått uppgiften att det var tillåtet att ta bort katalyatorn om bilen var av årsmodell 1988 eller tidigare. Han var till och med så säker att han under besiktningens gång själv berättade att han tagit bort den. Bilen var en M3:a av årsmodell 1987... Nu var det inte värre än att han hade kvar katalysatorn och får montera den igen helt enkelt. Men där ser man vad felaktig information kan ställa till med... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Varför vill man ta bort katalysatorn för?? Tänk på luften! Den gör ju så att bilarna släpper ut 95% (ej belägg för siffran men tror mig ha hört detta) mindre giftiga prylar! Å jag röstade inte på miljöpartiet i senaste riksdagsvalet. |
|
|
Hej Jesperado kul att ventilera med en besiktningsman. Hur vet du om en 88 eller äldre hade catalysator från början? Att man ej får ändra på avgasreningen vet jag. Varför kollar ni inte EGR ventilens funktion längre? |
|
| Stavros> Därför att lättlurade nötter tror att man vinner en massa effekt genom att ta bort den | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.