|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
C5-Richard, Det måste ha varir med 525i 24v-91. ;) |
|
|
Neeej, den har jag inte testat. Men den ligger nog på runt 30-40 sek till 200km/t skulle jag tro! :) Tony körde själv ett par repor igår, (med sin gubb sierra) Och jag tror han blev rätt överaskad själv av resultatet! |
|
Tony-Avesta |
Jo nog blev jag en aning förvånad, och glad med. Det visade sig ju att växellådsbytet från ZF M3 E36-låda till E34 535 Getrag, trots att Getragen är lite kärvare att växla med, ändå kommer att kunna ge bättre tider med lite träning mm. I alla fall som Sierran är komponerad idag. Med M3-lådan så startade jag ju på tvåan för att det gav de bästa acc-tiderna. Den gjorde då ca 75 kmh vid varvstopp 6190 rpm på tvåan. Jag hade ca 2000-2200 rpm i startvarv och växlade till trean strax efter 70. Nu med Getraglådan så gör den ca 93 kmh på tvåan med 6190 rpm i varvstopp, klart tyngre alltså. Den gick likaså fortare på ettan, varför jag hoppades kunna använda ettan som startväxel som man brukar. Tyvärr var det omöjligt att dosera kraften i starten och det resulterade bara i hysteriskt hjulspinn på ettan tvåan trean..... hur jag än försökte tassa iväg på ettan. Blev lite grinig och fick för mig att testa att starta på tvåan igen trots att den är mycket tyngre växlad på tvåan nu. La mig på ca 2500-3000 rpm i startvarv och klev mer eller mindre bara av kopplingen rätt bestämt och mötte med gasen lite just då det bettade i. Bilen bara satte sig och motorn brölade glatt iväg som om inget hänt, höll nere fullt och petade i växlarna rät försiktigt upp till 200 kmh, är ju inte helt kompis med denna låda ännu och vill inte riskera att missa. Resultatet på denna repa med start på den tunga tvåan blev 0-200 19,48 s med två sega växlingar på 0,5 s vardera där bör jag kunna kapa minst 0,5 s bara på snabbare växlingar. 60 ft gick på 2,48 s enligt Vericom, och man kan normalt dra av 0,3-0,4 s för att få tiden det bör ha blivit med strippens tidtagning. Detta p g a att man måste räkna bort den sk "rollout" inte finns med på riktig stripptidtagning. Det betyder att 60 ft i praktiken låg på ca 2,08-2,18 s Tar man och jämför dessa 60 ft mot de som Rickard får till i sin rappa C5:a så blir man minst sagt förvånad, ja det är t o m för mig själv helt otroligt!! På denna 14,39-repa 0-200 som Rickard körde, så fick han till 2,59 s i 60 ft enligt Vericom, alltså ca 2,19-2,29 s som en stripptidtagning, fast på samma grepp som vi körde på för dagen. Jag får alltså till likvärdig eller t o m en gnutta BÄTTRE 60 ft än Rickard får till med sin C5:a, och så har det faktiskt varit i alla de repor jag mätt på dessa två bilar, och det är många. Samma sak om jag jämför med Barnmans snabba M3 Hartge i denna tråd. Han har runt 2,61 s vilket blir ca 2,21-2,31 s med avdraget. Hur detta är möjligt fattar jag inte riktigt, för Barnmans M3 Hartge har mycket bredare och sannolikt bättre däck, än Sierran, och dessutom diffbroms. Rickards C5 har ännu bredare däck diffbroms och dessutom växellådan vid bakaxeln vilket bör ge bättre tryck på bakdäcken. Sierran har snikiga Firestone Fuelsaver 185/70X14 bak UTAN diffbroms och ca 1,7 i lufttryck. Just i denna 0-200 repa med Sierran så gick 0-100 på 5,77 s med start på tvåan och växling till trean vid 88. Denna växling tog ca 0,55 s. Om man nu klurar lite på detta och tänker sig att jag höjer varvstoppen så att jag når 100 på tvåan. Då betyder det att jag slipper en ca 0,5 s seg växling. Då bör 0-100 kunna gå på ca 5,27 s med start på tvåan och utan att behöva växla alls, på en växel bara!!! Dessutom på dessa "O-ringar" till däck och utan diffbroms.....!!! Fan sjukt tycker jag. Då kan man ju undra vad som kanske kan presteras med lite greppigare däck och diffbroms, är man pinsamt optimistisk om man tror att en tid UNDER 5,00 s är möjlig en bra dag?? För övrigt så kan jag säg att när Barnmans M3 Hartge når 200 kmh så har jag 192 kmh i Sierran, bara 8 ynka knyck efter, men det är ganska mycket däng ändå om man ser till den extra sträckan Sierran behöver för dessa ynka 8 knyck upp till 200. Mot Rickads C5 har jag inte en spormössa i dessa intervaller. Men lite mer motstånd kan jag bjuda på andra intrevaller, särskilt då vi mätre draget på en växel i vissa farter. Och så har jag ju bättre 60 ft........... :-) DEt är kul att mäta och analysera, man ser mycket intressant och lär sig massor. MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
Tony-Avesta |
Ett par intressanta jämförelser till. Sierrans tider mm taget ur 0-200/19,48 s repan. Om man jämför C5:ans bästa 0-200 och hittills bästa mätta 0-100 repa mot Sierrans hittills bästa 0-200 repa, så ser man följande lustigheter. När C5:an i en repa kör 0-100 på 4,83 s så nås 100 på 69 m. Sierran har då kört 67 m och har precis slösat 0,5 s på att få i trean och har 88 kmh. En skillnad på ynka 2 m alltså. Tar vi och kikar på Rickards 0-200/14,39 repa så ligger Sierran faktiskt 1 m före C5:an när C5:an når 100. I denna repa så tar Sierran starten och ligger före C5:an i 5,24 s och han kommer inte om förens efter 77 m ut från start. Sen matar C5:an på duktigt och när han når 200 så är Sierran i just denna repa 49 m efter och har 174 kmh. Pisk ordentligt, men rätt godkänt ändå med tanke på vad Sierran är för liten billig burk :-) MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
|
:-) Lite glädje klockor här i forumet. Som ex. kan nämnas att en original RS2 gör 0-200 på drygt 23.9 s, M5 E34 på 24s S6plus 23.4s och Rs4 på 17s M5 E39 har redan nämts. Tror knappast en 540 original el. chippad hamnar på låga 20. De 3 förstnämnda är sekunden snabbare till 100 än en 540 för att inte tala om mer hk.. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
C5-Richard, Är din C5 orginal, om inte vad är gjort på den... / Nike |
|
|
Nej den är inte helt orginal längre.. Thunder racing 224/112 kam, portade och planade LS1 toppar, DRM headers, Black wing luftfilter,ZO6 screens, NGK TR55 stift, Taylor thundervolt tändkablar, Comp cams fjädrar, chrom molly stötstänger, bort petad MAF-screen, Throttelbody by pass, ASP under drive pulley, Borla stingers, bort tagna kattar, tunad med LS1-edit. Övrigt: 2001 6vxl Z51 cab. Men orginal koppling än så länge, vilket börjar märkas mer och mer nu. |
|
|
ok, förstog nästan det på den tid du hade :) Den bör lämna uppåt 450-500 hk nu då...eller ? / Nike |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.