AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
11.396

m50 i e30!går det att besiktiga

Sida 3 av 3
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mix: Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det tydligare...
Det är inte upp till någon enskild tekniker att avgöra, reglerna är alltid så.

Om vi tar ett överdrivet exempel: En motor i sitt avgascertifierade orginalutförande plockas ur en Nissan Micra. Motorn är försedd med katalysator och intygas vara i sitt avgascertifierade utförande.
Motorn lägger man i en Checrolet Van. Nu har du en intygad och godkänd motor, men bilen har inte en chans i världen att uppfylla de krav som ställs på den ur miljösynpunkt. Alltså krävs ett intyg från den som tillverkat bilen att den uppfyller kraven med de nya motorn, om nu så är fallet...

Tidigare fanns en annan möjlighet, att låta avgastesta bilen med den nya motor i. Bilen lämnades då till Bilprovningens testanläggning, och cykeltester kördes på den. På det viset kunde man intyga att bilen uppfyllde kraven utan att blanda in tillverkaren av själva bilen. Denna möjlighet togs bort för några år sedan...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Jesperado.
Ja det var ett överdrivet exempel som inte gjorde mig mycket klokare.
vad är det för miljökrav bilen måste uppfylla? Vad är det mer än avgasvärden som måste vara "rätt". Vilka kriterier gäller för att en bil skall klara dom miljökrav som förljer modellen? Vad är avgörande? Är det kaross/årsmodell eller maskin som är avgörande för miljökraven?
Du säger att bilen måste klara miljökraven även med den nya motorn. Det måste innebära att om jag fyller miljökraven för min modell med en gammal trött M20 motor med t.ex 25 000 mil på mätaren, med katalysator och byter till en fräschare modernare mera bränsle effektiv motor, fortfarande med katalysator, så fyller jag miljökraven för modellen ifråga med råge. Även med den nya motorn. detta är som det kallas oomkullrunkeligt.
Alla som jobbar på SBP vet att det förhåller sig så. Därför blir då frågan: Är det miljön eller intyget som är viktigast?

Det är just detta jag menar med Moment 22. Även om du har rätt så har du fel när du åker till SBP. Men jag hävdar fortfarande att det går att resonera sig fram till att det är OK att byta motor. Det beror på den som besiktar. har du väl fått igenom den så kan dom aldrig dra tillbaka det. Eller kan dom det om dom ångrar sig?
Jag är medveten om att det finns ett dokument som talar om hur reglerna skall tolkas, men det finns inget direkt ja eller direkt nej som svar på denna fråga. Om det ändå vore så enkelt.........

Tack ändå för visat intresse.

mix
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mix: Miljökraven är ganska stränga, innan en tillverkare får sälja en bil görs omfattande tester för att säkerställa att bilen uppfyller kraven. Då vet man alltså att just den bilen med just den motorn uppfyller kraven. Byter du motor i en bil måste kraven fortfarande vara uppfyllda, och detta ska intygas av tillverkaren.
Det är inte Bilprovningen utan Vägverket/Miljövårdsverket som kräver detta, Bilprovningen bara kontrollerar det. Det ska inte spela någon roll vem som utför besiktningen, om någon godkänner bilen utan de intyg som krävs har han/hon gjort fel.

En bil som blivit godkänd vid en registreringsbesiktning kan inte underkännas i efterhand, är den godkänd så är den godkänd.

Visst finns det ja eller nej som svar på frågorna, så mycket finns det inte att tveka på. Och något moment 22 upplever jag det fortfarande inte som...

Jeppe

Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Jesperado.
OK maan.
Vilka är då dom omtalade kraven? Vad mer än avgaskraven måste uppfyllas?

Enligt bilprovnings tekniska upplysning gäller följande:
Vid byte av motor accepteras + 20% hkr och +10% Nm.
Årsmodeller 76-88 skall betraktas som en A11-bil, även efter motorbytet.
För bilar med katalysator monterat som orginal gäller intyg från auktoriserad verkstad, eller verkstad med god märkeskännedom, att motorn inklusive all kringutrustning stämmer överens med original.

Slutsats; det är fullt möjligt att byta till M50 - motor i en ex.vis 325 e30 -88 så länge motorn intygas vara i orgiginal.

Detta kan kollas upp i dokument A40.

Vill du vara snäll och kolla i A40, så får vi se om du har en annan uppfattning än tekniska avdelningen.
Om så är fallet, kan du då förklara varför?

Jag tror att du som jag ander att den här frågan bör få sin lösning här på forumet en gång för alla. Den är ju ständigt återkommande.

Och du, jag är envis som synden, det är fortfarande moment 22..... ;)

Yossarian
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mix: Jag känner inte till avgaskraven i detalj, det är som sagt mycket omfattande.
Detta är dokument som jag tittar i ganska ofta, men jag kan titta en gång till för säkerhets skull...

Och jag är lika envis, oavsett vilket av alternativen som gäller ser jag inget moment 22 i det...

Jeppe

Hej

Jag kan inte låta bli att läsa här ibland. Och jag kan inte låta bli att förundras över hur mycket felaktiga spekulationer som förekommer från många olika håll...

Saken förklaras i en FAQ-tråd på flera forum, bland annat FMCS:
Länk

Den texten är mer lättläst eftersom den innehåller formateringar som inte går att göra (som inte jag klarar...) i detta forum. Läs den innan ni svarar här. Innan! Läs! ;-)

När det gäller intygande av att en motor är i avgascertifierat utförande, så kan man säga att ni båda (Jeppe och Mix) har rätt. Intyget ska visa att motorn, monterad i aktuell bil, motsvarar det avgascertifierade utförandet. Om man alltså har en 325 -88, med motor från säg 525 -89, så gäller det för den som skriver intyget att kolla att allt som påverkar (kan påverka!) avgascertifieringen är lika eller likvärdigt. Det betyder till exempel att totalutväxlingen måste vara i princip lika och att tjänstevikten inte får skilja för mycket.

Intyget måste ALLTID vara skrivet för din specifika bil (chassinummer/regnummer), och per automatik intygas därför att motorn (den utbytta) i just din bil klarar kraven. Det är därför också i praktiken upp till intygsskrivaren att bedöma om kringutrustningen är okej.

För årsmodeller 1976-88 kan intyget skrivas av en verkstad, för nyare bilar måste det skrivas av tillverkaren/generalagent.

Det är också så att bilar utan originalmonterad kat, inte behöver intyg alls (för avgasreningen) om man stoppar i en motor MED kat. En bil MED kat av 1987 eller 1988 års modell har reggats i en annan "avgasklass" än motsvarande bilar utan kat, därför kan olika exemplar av samma årsmodell ha olika avgaskrav.

Tyvärr är dessa frågor svåra att svara på och det är alldeles speciellt tydligt när man frågar Bilprovningen på olika sätt. Det är få "vanliga" besiktningsmän och inte alla besiktningsingenjörer (de som gör regbes) som kan svara rätt utantill. Kundtjänsten/tekniska upplysningen börjar väl lära sig nu...

Jag jobbar alltså som besiktningsman åt SFRO och hanterar denna problematik ett par gånger i veckan. För den som ändå inte litar på mig, rekommenderar jag en snabbkurs i lagläsning och sedan en tur i SNFS 1992:12 (hittas via Google).

Hoppas detta klarade ut lite av frågan...

/Gustaf
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Gustaf.
tackar för dom klargörande orden.
slutsatsen blir då att för årsmodeller före -87 kan man peta ner i storts ett vilken motor som helst, bara den har katalysator och ligger inom effektgränserna. För årsmodeller t.o.m -88 som har kat. i orginal kan man peta i nyare motorer med kat förutsatt att dom är i certifierat orginalutförande samt intygas av "verkstad med god märkeskännedom" alt. tillverkaren. För bilar fr.o.m -89 skall intyget skrivas av tillverkaren, således kan man inget göra i fallet BMW.

det mest intressanta i den här frågan fick sitt svar genom Gustaf. Det är både tjänstevikt och utväxling som ställer till det. Det måste betyda att man måste bibehålla utväxlingen från donatorbilen, eller i alla fall ligga väldigt nära för att klara kraven. OK. kan man få någon att intyga att så är fallet så skall det inte vara några problem att få den genom besiktningen. Turbo eller annan trimning är ju som bekant ett helt annat problem.

Jeppe.
tack för att du hjälpte mig att väcka intresse hos en som hade bestämmelserna under näsan. det gjorde vi bra. Hoppas att denna ständigt återkommande fråga nu fått sin lösning. För min egen del blir det ingen annan motor, jag har 3,91 i utväxling på ix:en
Blir nog svårt att få tag i främre diff för att bibehålla org. utväxling för avgascert på M50.
och du, som en som läst Moment 22 ett antal gånger sedan tonåren säger jag bara...

Washington Irwing :)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mix: Jag har också bestämmelserna under näsa, har i alla fall haft under en stor del av dagen idag. Det känns tråkigt att säga det, men du hade ju mer klart för dig än vad både jag och två av tre på vår tekniska upplysning hade, vilket naturlitvis är pinsamt.
Det nya dokumentet med ändrade klassificeringar trädde i kraft 050801, och ingen ändring har ännu gjorts i tolkningar/förklaringar i besiktningsprogrammet. Nu är i alla fall samtliga medvetna om det, såväl teknisk upplysning som jag...

Och att det har fått sin lösning kan vi ju glädjas åt, fast antagligen tillfälligt om jag känner Vägverket/Miljövårdsverket rätt.

Fast något moment 22 har jag fortfarande inte upplevt att det är! ;)

Jeppe

Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Hallå Jeppe.
Så du hade fel? So what? det har jag haft många gånger, det är inte särskilt pinsamt, shit happens. Inget att gräma sig för, du bistår med tillräckligt mycket bra kunskaper ändå. Även solen har fläckar,du vet.
Att svara på tekniska frågor när man jobbar på SBP medför ett visst ansvar, åtminstone större än för oss andra, du blir ju alltid tagen på allvar. Därför respekterar jag svar som
" Ja, såvida inte....." i ditt fall. Det jag menar med moment 22 är att det ofta förhåller sig så med SBP:s regler att den ena regeln säger ja med hänvisning till en annan regel som säger nej och så håller det på. detta medför att tjänstemännen oftast tvingas att underkänna modifikationer/förbättringar för att inte bli beskyllda för att göra fel. (Som tjänsteman tror jag att du får svårt att hålla med om detta, vilket är förståeligt.)
Jag har dessutom inget belägg för min teori i detta fall, det är bara en reflektion som jag tror ligger nära sanningen. Nog om detta, frågan är löst.

Håll ut.
Visa användare
35
ScleX.320
320i coupé 2,5 95:a
318iA limo 91:a
gammal trråd jag vet

men hehe kul lsning blev ju helt snurrig i huvudet. fast jag har en fråga vad spelar utväxlingen för roll på avgaskraven? närr man besiktar en bil så står den still när dom kollar värdena, så om jag har en högra utväxling på diffen än original så inte fan märker en besiktningsman det när han åker ett varv runt huset, plus att tex en bmw e30 325 med e36 325 motor och växellåda får samma utväxling som e36an har för deras diffar har samma har för mig att det va samma på 316-325 e30 för en polare byte på sin 320 och jag kollade upp det åt han, och han köpte från en 316, det är lådornas utväxling som skiljer e30 och e36 eller har jag fel?
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Varför envisas alla med att regga med motorn?

Jag håller på att göra iordning min vinter bil och den tänker jag bes med en vanlig m50 och tilhörande låda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.