|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Går det att besiktiga som ombyggtfordon eller liknande med 325 e36 motor?Någon som vet?? | |
|
NEJ!!! ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
nej men en 320 e36 motor är inte omöjligt Allting tar sin tid... |
|
| Aha den e för stark då eller? | |
|
Hunter: varför skulle det vara mindre omöjligt? ----------------------- Min E30: Länk |
|
| Vad är det för skillnad mellen att besiktiga med en m30 motor!Det har ju gjorts en hel del | |
|
Ingenting är omöjligt! Bara mer eller mindre jobbigt ;-) /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Ok man vill ju kunna köra med bilen!Har nämligen hittat en motor med allt för en vettig peng! | |
|
15kw/100kg är det som gäller för ombyggt fordon 325 maskinen har ca142kw så din e30 måste då landa på en min vikt på strax under 1000kg. Det som mer gäller ang motor är att den nya maskinen ska vara i ursprungligt skick dvs inga hemmabyggda överladdingar osv. Men få det godkänt som ombyggt fordon och därmed en sfro bes så ska hela drivlinan bytas mot en främmande. samt även bromsar bytas mot annat än std..och gärna lite i hjulupphängningen och dyl. Kontakta din lokala sfro bes man för 100%klara besked. Så enkelt svarat JA det går att bes med en e36 maskin! |
|
|
Allt går, frågan är bara om det är värt besväret...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Som jag har tolkat det så tex kan man ta motor-låda-knuta från tex en e36 man kan även blanda helt vilt mellan modellerna. Sen fjäderben och dyl från en e36, hubbarna bak från en m3 sen har man tillgång till stora skivor. Lite ombyggd hjulupphängning är inte så svårt att fixa till...så igentligen är det ett mindre problem att bygga om det om man inte gar 2tummar mitt i handen och lite fantasi! |
|
|
Det jag tänkte på var att byta motor utan att registrera som ombygt fordon. Jag har läst lite på forumet och kommit fram till följande: Det är två problem med motorbyte: 1. Avgaskravet 2. Effekten Om man har en bil som orginal INTE har katalysator kan man lägga i en motor som HAR katalysator orginal och det skall vara grönt. Om man sedan lägger i en m50 2.0 liter med effekt 110kW i en bil som har lika eller högre effekt så lär ju inte BMW behöva intyga att bilen klarar någon effektökning. Detta är mina helt egna slutsatser och inget som är bekräftat av bilprovningen men Jesperado kanske har nått att säga om iden. Allting tar sin tid... |
|
|
Det låter rätt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Håller man sej innom max 20% mer hk och 10% mer vrid mot originalmotorn så ska det gå bra att byta motor. Men man måste ha papper på att motorn är avgascertifierad och det lär vara svårt att få av BMW. Men det ska visst finnas ett speciellt avgastest man gör hos SBP som eliminerar det problemet. Testet lär ska kosta runt 2000kr. Det testet kräver katalysator (oavsett om originalmotorn hade det eller ej). Detta är endast hörsägen, men kanske värt att kolla upp. Kiip Spiiding! |
|
|
Ovanstående är alltså bara en omtypning (regbesiktning) för utbytt motor. Själva besiktningen kostar dubbelt mot en vanlig besiktning (iaf när jag gjorde en sån senast). Kiip Spiiding! |
|
|
Det behövs inget sådant intyg från BMW, alla deras motorer är avgascertifierade. Man gör en jämförande kontroll, kontrollerar så motorn är i originalskick med rätt delar helt enkelt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
lyfter gammal tråd, har lite frågor angående motorbyte o reggbesiktning. 1. den "jämförande kontroll" du pratar om Jesperado, behövs det då några papper eller liknande på motorn, med effekt o liknande, 2. läste nån stans att man behöver ett papper som styrker motorn orginaleffekt om man skall regga med annan motor. stämmer det,? vadd är det för papper o räcket det emd ett vanligt bromspapper från nån med brmsbänk eller liknande? 3. är det OK att regga en bil som orginal HAR (!) katalysator med en nyare motor med katalysator, eller får man bara regga äldre bilar utan katalysator med nya motorer med katalysator? mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
1. Du ska uppvisa ett intyg på att motorn är i sitt ursprungliga avgascertifierade utförande. 2. Gäller det motorn i punkt ett räcker det med intyget att motorn är i sitt ursprungsutförande, då vet man vilken effekt den har. Gäller det en ändrad motor ska du uppvisa ett intyg på motorns effekt. 3. Det är tillåtet och möjligt, men blir svårare. Man har gett dispens från intygsförfarandet för bilar som i orginalutförandet saknar katalysator som förses med en motor i sitt ursprungliga utförande försedd med katalysator, detta med hänvisning till miljövinsterna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
1. Du ska uppvisa ett intyg på att motorn är i sitt ursprungliga avgascertifierade utförande. Är det de pappret som man inte kan få av BMW eller? 3. Det är tillåtet och möjligt, men blir svårare. Man har gett dispens från intygsförfarandet för bilar som i orginalutförandet saknar katalysator som förses med en motor i sitt ursprungliga utförande försedd med katalysator, detta med hänvisning till miljövinsterna... OK, vad är det som kan krongla då? några extra papper som behövs eller? ps, tack för grymmt snabb respons =) mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
De vi har kommit fram till här är då alltså att det är helt ok att lägga i en M50B25 i en E30 325-kaross utan att behöva regbesikta eller ändra på något annat? Eller krävs det en regbesiktning? _______ /Chrille |
|
|
JaJsEn: 1. Det intyget brukar inte vara några problem att få. 2. Ja, det brukar krävas fler intyg. Det är väldigt ovanligt, så jag har ingen koll på exakt vad som krävs just nu. deejaywasp: Byter man motor till något annat än en likadan som orginalmotorn krävs alltid registreringsbesiktning. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.