|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenna, som sagt, hur funkar diffen på min 325:a? På asfalt diffar den ojämnt i "skarpa" kurvor, men på grus diffar den hela tiden... Vad är det för nån diff och hur funkar den? "Am Der Necht Der Dam Gebissen" | |
BMW 325IT |
Då har du inte en diffad bakaxel. min diffar också på grus men inte på asfalt.den är inte diffad. |
BMW 325IT |
Då har du inte en diffad bakaxel. min diffar också på grus men inte på asfalt.den är inte diffad. |
|
Min lägger 2 lakrisremmar.... Har jag diff? ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
2 lakrits =diff 1 lakrits =odiff Fast ibland pallar väl inte alltid en diffad bil att lägga två svarta spår...så har kag förstått det hela iaf. |
|
| Min är odiffad det har jag kollat men är killen min gick lös på bilen så diffade på asfalt... har man tillräkligt höga varv så kan man få det och diffa fast den är odiffad .. så ligger det till med min iaf =/ | |
|
Men vänta nu här. Diffad och diffad. Alla ni har säkerligen diffad axel. Har ni inte det så har ni väl svetsat diffen då så den låser helt och hållet. En diff gör att hjulen kan snurra olika fort på samma axel. Möjligtvis har ni diffbroms och den gör då att det inte går att spinna på bara ett hjul om man trampar till rejält på gasen. Det går att få en odiffbromsad bil att spinna på båda bak. Min gör det ibland på skitdäck. Dock aldrig när man svänger minsta lilla eller det lutar. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Rico80 |
va det inte orginal med 25% diff brmos på alla 325:or??? vilket innerbär att hjulen får snurra med max75% olik rullfart!! vilken då innebär att om du gasar mkt p asfalt får så högt varv på ena hjulet att det andra även det måste snurra o ge lite lakrits =) men på grus rullar allr lite lättare o bilen är lätt bak vilket bort innebära att det är lättare att få båda att spinna min spinner lätt med båda på grus var av det ena lite mer än det andra men på asfalt/betong måste ha högre varv för att få två sträck! *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
Diffbroms var aldrig standard på någon E30 utom M3 och ix modellerna. Fanns som tillval... Länk Länk |
|
Rico80 |
ok fel av mig =) *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
Det var ju diffbroms vi menade... ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Jag har inte diffbroms men den spinner hur långt som helst på båda däcken om jag bromsar fast på torr asfalt! Så fort det blir sämre grepp t.ex. vid regn så är det svårare att få den att spinna på båda. Min bil: Länk |
|
|
Hur ska man veta om den som köpte bilen först köpte med tillval då? Jag fatt ju oxå 2lakris = diff stavros, men jag undra om dom olika diffarna, finns ju t.ex. lamelldiff? oxå, har inte en aning om va som menas me det men.. om man säger att de är lite blött ute, så tar man en tvär sväng och drar på, så är det inte alla gångerna diffen går i så man får ställ, utan det spinner bara på ena däcket o man får inte på nått ställ alls.. "Am Der Necht Der Dam Gebissen" |
|
| Då har du garanterat inte lamelldiff på bilen. | |
|
nej de trodde jag inte heller, lamelldiffen va en helt annan sak.. "Am Der Necht Der Dam Gebissen" |
|
|
Man kan få det att lägga 2 svarta sträck om diffen börjar fara slut, men då bruka den oxå höras ganska mycke Varför bromsa när man kan gasa =) |
|
| spänn diffen stenhårt sen kan du rita riktigt shyssta lakrisar :D | |
|
Det folk menar med att en bil är "diffad" är att den är utrustad med någon form av diffbroms (eller spärr). Alla bilar har ju diff så därför blir det lätt förvirrat... En diff utan diffbroms drar lika mycket på båda hjulen om de har samma friktion mot underlaget. En sliten diff drar oftare på båda hjulen. När vi snackar BMW så är det inte många modeller som var standardutrustade med diffbroms. Diffspärr finns inte alls till BMW. Om vi börjar från E21 och framåt så handlar det uteslutande om 25% lamelldiffar förutom iX som har viscodiff vilket är en variabel diffbroms. 2002 Turbo hade en 75% diffbroms. Alla riktiga M bilar hade diffbroms standard, liksom E28 535. Men det fanns ju att välja som tillval på övriga givetvis. Dock rätt ovanligt. Enklaste sättet att SÄKERT kolla om en bil har diffbroms är att hissa upp ENA bakhjulet och försöka snurra det för hand (friläge i och ingen handbroms givetvis). Lyckas du utan att skita på dej saknas diffbroms. Kiip Spiiding! |
|
|
Jag har aldrig trott att jag har haft diff, jag trodde bilen diffa ibland, som t.ex. på grus, men bara ibland på asfalt.. |
|
|
X-ray: Som sagt så har du diff. Bilen diffar nog på grus och ibland på asfalt men alltid när du svänger... Varför kan man inte bemöda sig och kalla det för diffbroms när diff faktiskt är den raka motsatsen till diffbroms? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Bra Hagalund!!! Rätt ska vara rätt. Är lite trött på felaktiga uttryck som används till den utsträckning att de blir "pseudo truth". Även om de flesta fattar vad man menar. När man tillslut ska gå på djupet i ämnet brukar sånna saker krångla till det ordentligt. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.