AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.650

Vågar man prova Engine Flush System?

Sida 1 av 2
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Någon som vågat sig på att prova Bilstein's "Engine Flush System"? Länk

Teknikens Värld hade tydligen testat den på äldre Opel med subjektiva omdömmen såsom jämnare gång, lägre bensinförbrukning etc.

Jag ringde till BMW's tekniska avdelning i Solna. Där hade man inte hört talas om systemet/konceptet. Den officiella rekommendationen blev "var noga med oljebytes intervallen och använd en bra helsyntetolja".

Någon som har mer information kring ämnet? Skulle kännas skönt att bilen får en rejäl genomgång, samtidigt som det kanske löser upp beläggningar som inte spolas ut vid "flushen", dvs som senare täpper till någon oljekanal...
/Fundersam
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Tror inte Bilstein släpper ut nåt som inte är någorlunda fungerande på marknaden. Tror det kan göra viss skillnad faktiskt.

Hade nåt okänt företag marknadsfört det som en miraklekur hade jag dock dragit öronen åt mig..

Sex på alla fyra, roligast så!
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Kan det vara någon nackdel med att få "rent" i motorn ??
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Gör som Bmw säger. Använd en bra olja och undvik långa intervaller och korta turer (halvvarm motor).
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är rekommendationen att undvika korta turer?? man kör väl för bövelen kortaste vägen dit man ska, inte F-N sitter jag och tar en mils omväg när jag skall åka och handla bara för att motorn skall bli varm. Klart att man ska då och då ta en längre repa för att få ur kondens och så ur systemen men nog f-n tål bilen att köras fram och tillbaka till närköpet vid behov.
Rekommendationen kanske är "undvik att BARA köra korta turer"?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Självklart Hubbe,
Vad jag menade är att om man normalt bara använder bilen ner till snabbköpet får man se till att ta en längre tur emellanåt. Vare sig man vill eller inte :)

Tar du inte en mils omväg? Det gör jag:)) åtminstone på vintern då den sällan blir ordentligt varm på de korta turerna. Men jag kanske är skadad... :)

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Anders S.

I så fall är jag också skadad. ;) Tror nog att det är ganska vettigt att göra det om man inte får bilen riktigt varm annars. Efter vad jag har förstått i alla fall...

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Ingen här på forumet som provat ännu?
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Kan nog vara något för de motorer som gått på dålig olja med långa bytesintervaller. Frågan är dock verkligen om det kan lösa upp så bra. Tror inte det är skadligt.

Vila verkstäder har maskinen och vad kostar det?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Alltså, jag skulle ju gärna ta en extra sväng när man skall till jobbet, men det är svårt att få tid, på morgonen prioriteras sömn och på eftermiddagen så skall dottern hämtas på dagis, så man är alltid stressad....
Helgerna, då får bilen gå längre sträckor i taget annars blir det mest till och från jobbet... 11km.. Det finns många härliga smala slingriga vägar i de norra delarna av Vallentuna, prova dem är ett bra tips. (som åkersbergabo på väg mot v-tuna så rekommenderas vägen till höger in innan stavabacken, den kommer ut vid angarn ungefär, längre men ack så kurvig.) lite O.T......
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hehe där ser man, det är inte bara jag som är skadad...trodde jag var nästan ensam :)

__
Länk
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Jag har faktiskt testat det för en vecka sen, när jag renoverade farsans GMC V8. Oljan byts inte ofta, så den var inte direkt "fin" inuti om man säger så.. Efter renoveringen bytte jag olja och filter, lät den gå varm, sen hällde i Flush tillsatsen, och lät den gå i typ 15 min till. Sen när jag tömmde ur oljan igen var den riktigt svart.. så jag antar att den har tagit med sig en del skit ut =)
Efteråt bytte jag filter igen, så att vätskan inte cirkulerar mer..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
JohnnyB, det som diskuteras lite längre upp i tråden är den filtreringsanläggning som vissa verkstäder har. Den kopplas samman med motorn och sedan "spolas" motorn ren inuti.

Kan bara hålla med om att om man har haft en bra olja som är bytt med rekommenderade intervall, skall det inte behövas. Om man däremot har en bil som har gått på dålig olja och/eller har haft för långa servicintervall, kanske det kan vara något.

Skulle inte tro att det är skadligt för motorn i alla fall.
Vad kostar det?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Det skadar säkert inte ändå, eftersom partiklar större än 3 micron filtreras bort, att jämföra med drygt 20 micron för ett vanligt oljefilter, och att de flesta skadliga partiklar ligger mellan 8-20 micron, allt enligt artikeln, som åxå nämnde ett pris om 950 kr plus olja o filter. Ett krux är väl att bara 15 verkstäder har anläggningen än så länge.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

(OT)
Hubbe,
Jo, den har jag kört ett par gånger. Tänk om man hade möjligheten att köra den med vetskapen om att den var helt utan hinder (andra trafikanter). Då skulle man höja på stolen och låtsas att man var Grönholm.. :)) Riktigt kul väg!
Även den som går från brottby (Garnsviken) via anstalten och kommer ut vid Golfbanan (Åkersberga GK) är skön. Den omvägen blev det igår faktiskt..
Nacka Biltrim har Engine Flush i Sthlm o utför arbetet för 1000kr,olja+filter tillkommer!!

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Fortfarande ingen som provat?
Jag pratade med en av Malte Månssons tekniker (generalagenten för Engine Flush). Han lät meddela att det var garanti på jobbet, dvs. skulle något gå sönder, som man kan relatera till engine flush, skall de stå för detta...
Spolningen görs med med ca 40 liters tunn mineralolja plus en del addetiver. Detta spolas igenom med 3 bars tryck. Mao borde det ju inte vara värre än det vanliga oljetrycket... Jag är lite skrajj för att tex. magnetventiler odyl. i Vanosen skall börja trassla om de utsätts för tryck som inte motorn själv alstrat. Vill ju inte byta Vanos igen...
Ja
760
JanF
530i-93
Bara en liten iaktagelse.

När jag kollade mina bultar till oljepumpen hade min 530 rullat över 20.000 mil på 10 år.

Motorn har aldrig varit öppnad och orginalpackningen i kork satt runt tråget.

Tänkte att då kan man ju passa på och torka rent lite i tråget, en del "gugs" måste ju samlas genom åren.

Dömm om min förvåning då det var blankt och fint överallt i motorn, som man hade skruvat ihop den igår.

Varför ska man behöva köra en massa flush då. Med bra olja och rätt filterbyten ska inte hela motorn se ut som gammal asfalt inuti som man måste spola ur, det var bara en liten tanke.
Mi
70
MickeBoy
328 ///M Coupé -96
Jag vet att det är länge sedan det diskuterades. Kanske det nu finns någon som har provat?

Jag är i alla fall intresserad av att få detta utfört på bilen. Jag har sök här på forumet och via diverse sökmotorer på nätet utan att hitta en lista på vilka verkstäder som kan tänkas utföra detta.
Den sida som jag får upp först och dessutom verkar vara Bilsteins egen(?) - www.motorlife.com, verkar vara nere.

Så finns det någon som vet vart detta står att finna vore jag tacksam. Jag finns i Göteborg för övrigt.
Ak
77
Akermo
325i Coupé -94
Hej!
Min 325:a var och fick sig en Engine Flush i Kristinehamn förra sommaren, efter att ha läst om det i Teknikens Värld. Mest för att försäkra sig om att det var rent och fint i motorn. Det var inte så farligt skitigt i min motor, kunde vi konstatera efter en behandling, då man får se det filter som använts vid behandlingen. Men killen i verkstaden visade mig ett filter som använts på en Mondeo som var där innan mig, och det var hel-fullt med skit. Och han sa att den gick mycket bättre och jämnare efter "flushen".
Tror att det är väl investerade pengar om motorn går lite halvkasst.
Visa användare
118
blue 325
M3 cab-97 estorilblå
Fluchade min förra M3 3.2 96:a för jag tyckte oljan blev svart fort i den, körde sen ca 500mil utan problem eller att oljan vart svart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.