|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte inhandla lite nya verktyg till garaget Nån som har några förslag på vettiga vektyg som håller och kostar inte en förmögenhet. Varför bromsa när man kan gasa =) | |
|
Kamasa brukar vara en bra avvägning mellan pris och kvalitet (även Biltemas "10 års garanti" serie är pris värd och bra ( lite "grov" finish ibland bara..)) Sen är devisen: hellre 1 bra verktyg än 10 usla ( fast helst 10 bra ...) Sen hur mycket som behövs är ju en fråga om ambition och eget kunnande... Fast handen på hjärtat: hur många av oss på BMW-power är inte "prylbögar" och "verktygsfetishister" lite till mans? Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan man få nog av för mycket verktyg :))' Sexkantshylsor är att föredra före tolvkants. Det mesta jag har är Hazet och Bacho, dvs verkstadaskvalitet. Men för den vanlige hobbyskruvaren, så är en universalsats med hylsor, fasta nycklar bits mm, Brukar ha en universalsats låda Från BILTEMA i bilen när jag åker på semster till sommarstugan är ju alltid nåt som ska fixas.Och de duger länge, för kvaliten är helt klart godkänd för hobbyskruvaren. 400spänn 87 delar. Finns en bättre 150delars för 1200 spänn som nog är att rekomendera för hemmabruk och lite tuffare tag. Och som GM säger Kamasa brukar hålla en bra kvalitet kontra pris.MEn Biltemas 150 del är prisvärd. ///MVH Hasso Länk |
|
Kamasa verkar ha sänkt kvaliteten på sina grejer dom senaste åren. Spärrhantagen i "standardsetten" till exempel. Nu är det såna som är av plast, likadana som på biltema. Förut bar det rejäla doningar helt i metall. De lite äldre med ledad spärrända tycker jag bäst om. Top of the line är väl Snap-On, men dom kostar därefter... Hazet och Bacho gillas också, precis som hasso säger. |
|
|
Tack för alla svar, funderar oxå på kamasa, men endel säger lite negativa saker om dem, men dom har väl livstids garanti eller har jag fel? Hasso: hittar inte 150 delars på biltemas hemsida, har du nån länk? Varför bromsa när man kan gasa =) |
|
|
Ups, råka hitta det nu =) Varför bromsa när man kan gasa =) |
|
tomcat67 |
Handla INTE Biltemaskit som INTE har "10 års garanti"! Jag knäckte 2 (!!) spindelledsavdragare nu i helgen när jag skulle byta fjäderben... det slutade med vinkelslipen... :) |
|
Jag var på Hårds bilskrot i Linköping och skulle ha lite grejer till min gamla opel. Var tvungen att ta bort remskivan från vevaxeln och den sitter mer en bult som brukar sitta fast "ganska hårt". Efter att jag drog min 19mm fasta blocknyckel krokig (biltema) så fick jag låna ett långt ledhantag med en krafthylsa. Tog i uta kung och fosterland och pang! så gick hylsan i bitar (biltema). Sen gav jag upp. Kan tilläggas att jag inte direkt är något muskelberg. Jag är bara väldigt envis. |
|
|
Ska man bygga upp en verktygssats "från grunden" blir det väldigt dyrt... Ett smart drag kan då vara att inte stirra sig blind på tillverkaren. T.ex. ett spärrskaft av högre kvalitét kan kombineras med billigare hylsor och förlängare (som Biltemas). Själv använder jag Snap-On, Hazet, Gedore och Biltema. Är dessutom mitt i en tum-mm omläggning. Kul när man har en "komplett" tumsats och sen börjar skruva BMW... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
En idé nu så här i sommartider är att kolla alla auktioner, speciellt bonnauktioner eller konkursaktioner. Där kan man hitta mycket godsaker, och ibland är budgivningen avslagen. Då blir priset fint. Lite omständigt, men kan vara kul. Se bara till att tanten inte börjar titta på möblerna, då försvinner verktygsbudgeten fort som attan :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Håller med Hangaround, kolla även loppmarknader och torghandel! Har själv köpt lite tänger mm på loppis, t ex en Bacho-avbitartång i nyskick (förutom lite smuts som jag tog bort med en trasa och T-röd) för 20 kr! Själv har jag en Kamasa-sats som är kompletterad med lite olika fabrikat: Bacho, fler Kamasa-delar, biltemas "10-årsverktyg" etc. Gemensamt för verktygssatsen är att jag har undvikit billiga och klumpiga verktyg med dålig finish och precision. Nästa grundregel som jag har är att desto oftare man använder ett specifikt verktyg, desto större anledning är det att köpa ett bra verktyg: Använder ofta=hög kvalitet. Använder sällan=lite lägre kvalitet. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag nog köpt en komplett uppsättning med Snap-On eller motsvarande.... :o) Det är få saker som är så retfulla som dåliga verktyg! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
ant |
Så sant, undermåliga verktyg kan få vem som helst att gå i taket! Jag har själv inversterat i en Bhaco låda ½"-3/8" och en Tengtools 3/8". Länk Den lille åker även med i bilen jämt och ständigt. När jag inte klarar mig med det så få farsan sträcka till med diverse grejer. Han har Gedore nycklar som jag för övrigt tycker är grymt bra. I övrigt tror jag att Hangaround har en bra idé där, man kan få fina grejer för mindre pengar på det sättet. ========== Länk |
|
Kan varmt rekomendera biltemas satser med 10 års garanti. Funkar hur bra som helst tycker jag. Jag har en stor sats med både 1/2- och 1/4-tumms. Sen har jag en mindre med 3/8 och en ännu mindre med 1/4. Det två sistnämda använder jag mest då jag sällan behöver 1/2-verktygenas storlek. Sen så har biltema ett bra momentskaft i storleken 3/8 som då passar ypperligt ihop med 3/8-satsen. Däremot så är biltemas billiga satser skit. Jag har en och verktygena bara går sönder. Helt värdelösa! Man kan fanimej bita av spärrskaftet om man vill. Min bil: Länk |
|
|
Snap-on, Facom, MacTools ( m.fl.) är väldigt mycket lyckad marknadsföring och OK god kvalitet men tyvärr är det så att priset oftast är lite väl svettigt av "imageskäl", när andra som t.ex. Bacho/Sandvik är likvärdiga i kvalitet till ett mera normalt pris.. (Men som sagt fortfarande för proffs inget för hemma pularen ( dock är det inte dumt med t.ex. PU 13 i värsting kvalitet då den är frekvent använd..)) Sen finns ju sån hos Facom som gör varje "prylbög" klart upphetsad: PU-nycklar samt hylsnyckelsats i titan.... 100 delars sats på 5 kg..... |
|
rsarits |
Bacho/Sandvik och Snap-on är samma sak, Bacho verktyg ägs numera av Snap-on.... Micke |
|
Är Ford och volvo samma sak, Chrysler och Mercedes samma sak, GM och Saab samma sak etc.? Bara för att ett företag äger ett annat innebär det inte att tillverkningen sker på samma sätt eller att kvaliteten är samma! Det finns även olika kvalitetsgrader hos samma tillverkare, precis som Gasar-Magnus är inne på. Om man kollar på exempelvis Kamasas verktyg som säljs styckvis, ser man att de har en bättre finish och tunnare gods i utformningen än de som säljs i satserna. De senare är lite råare och klumpigare i sitt utförande. (men de har fortfarande bra kvalitet!) Det finns ju en del verktygsmärken som är tämligen okända för "vanliga" människor, då de nästan bara används i professionella sammanhang, t ex Stahlwille. Snap-On är rätt kända, men det är nog inte så många privatpersoner som har dessa verktyg i sina egna mekarsatser med tanke på priset.... SOm nästan alltid får man vad man betalar för, och det brukar finnas ett tydligt samband mellan pris och kvalitet när det gäller verktyg. En av de vettigaste startsatserna (rimligt förhållande mellan pris/kvalitet) är nog någon av Kamasas större gröna verktygslådor som man sedan kompletterar med lite andra verktyg vartefter. Det klarar man sig väldigt långt på! Såg att kommande nummer av Vi bilägare kommer att testa hållfasthet på U- & ringnycklar. Skall bli intressant! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag köpte Kamasas stora gröna förra sommaren, och är kanonnöjd! Innehåller det mesta man behöver. Har inte runddragit en enda bultskalle sedan dess:-) Håller med Hasso, sexkantshylsor är absolut att rekommendera. |
|
|
Köpte en Teng Tools hylsnyckelsats förra året som jag hittills är mycket nöjd med. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
ant |
Jag sticker in med en riktig retande liten kommentar. Verktygstillverkaren Bahco, heter just Bahco och inte Bacho. Jag blev helt enkelt tvungen.. ;) Inget illa riktat till någon speciell, utan bara ren fakta. Antar att jag kommer få höra det, när jag i min vanliga ovetandes, skriver om något annat här på forumet... ========== Länk |
|
Yep! Bernt August Hjort & COmpany /JOP |
|
|
Ja, ja - de ligger i verktygslådan i alla fall. ;o) Ant, jag håller ögonen på dig! ;oDDD Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.