AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.067

Jobbig Polis eller...

Sida 2 av 3
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Avslappnad förfrågan. Inte en fråga om du har snott hjulen.
Och nopp, tror inte en enda säger Ja! men en tafflig förklaring eller ett nervöst beteende kan ge hintar. Mycket av vad en människa säger går inte genom munnen.

Sex på alla fyra, roligast så!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tror att få åker runt med fälgar som de stulit själva, de flesta säljes på begagnatmarknaden.

Jag anser att du gjorde helt rätt som satte dig upp mot polismannen, även om man kan diskutera om hur smart det var.
Böterna var ju inget som du ifrågasatte eller gnällde över så det var ju bara uppträdandet hos konstapeln som var uppe till diskussion. Han gjorde fel, du bemötte honom på ett sätt som han säkert inte var van att bli bemött på, vilket tydligen inte straffade sig ytterligare. tror du hade tur...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hangaround: Att polisen anar att fälgarna är stulna genom ett skumt svar på "var har du köpt dom där fräcka fälgarna?" eller ett nervöst beteende hjälper honom inte ett dugg. Det räcker inte för själig misstanke vilket är grundkravet för att han ska få påbörja en utredning...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Ibland kan det vara både roligare och bättre att behålla lugnet.
Nu fick han utlopp för sin avundsjuka och tycker förmodligen att han gjorde helt rätt mot "slyngeln i för dyr bil".
Du hade kunnat ta ner honom på jorden om du varit saklig och ifrågasatt honom vänligt, DET hade svidit för honom när han fått lomma iväg med svansen mellan benen.

Automat är bekvämt
Espen
Hubbe:
Jag hade nog otroligt tur med stort T... =) Men men, jag kunde inte hjälpa det, jag var ju jätte trevlig från början men han bara malde och malde, till slut så sprack det för mig!

Styrman:
Jo, jag höll mig lugn ett bra tag men som jag skrev ovanför, det gick helt enkelt inte att hålla sig mer!

Ni andra:
Jo det är bra att han ifrågasatte fälgarna, men han gjorde det som sagt endast efter att jag hade "moppsat" mig... annars hade han skitigt fullständigt i både mig mina M3 speglar och fälgar, jag lovar! =D

-Eppe-
Born2XLR8
Hehe Espen är du ifrån halmstad?? Tycker allt att namnet Kaj med RÖVEN låter bekant : ) "flinar"

12 tums ratt e MANLIGT :)
Espen
Stämmer bra det... kaj var namnet! =)

-Eppe-
Born2XLR8
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ytterligare bevis för hur polisen inte sällan beter sig, inte konstigt att de har ett "ganska" skamfilat rykte och de gör ju inte sitt bästa direkt för att vända på det. Det bästa man kan göra för att reta vanvett på dem utan att själv torska är följande;

*Hälsa inte (det har du ingen skyldighet till)

*Svara inte på några frågor om du inte nödvändigtvis måste det

*Hissa ner rutan precis så mycket att du kan blåsa och visa körkortet

*Accelerera hårt därifrån
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FRIFART: Du tror inte att det är lika mycket tvärtom då? Alltså att anledningen till att poliser ibland är griniga och onödigt tuffa är att folk ständigt och jämt gör vad dom kan för att "reta vanvett på dom utan att torska"?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Espen
Frifart:
Jo man skulle kunna göra så, men jag tror att det är precis som Jesper säger.
Tänk dig själv att vara polis och alltid mötas av arga/tjuriga människor, det blir liksom en ond cirkel. Vi är arga, han är arg, vi blir argare, han blir ännu argare o.s.v

Nej, jag propagerar för trevligare attityd mellan samtliga poliser och "brotslingar" ;) Men mitt ovanstående möte är ett undantag.

Kan ju berätta lite historier om den "goda" Kaj.

Kaj är en tjurig Mc polis som av humöret att döma inte har fått tillgång till sin fru på väääldigt länge.
Kaj spenderade aug-okt hemma p.g.a en avstängning eller som dom kallar det: tjänsteledighet. Anledningen till avstängningen var att han körde ikapp och sparkade omkull en 16 årig kille på en stulen scooter, killen körde utan hjälm. Jag ömkar inte för snorungen som snott scootern men han är trots allt ett barn som kunde skadats allvarligt när han föll omkull!

En annan gång hamnade han under utredning för att han "använt onödigt mycket våld" vid ett ingripande vid ett pubslagsmål. Fallet avskrevs dock.

Ingen vet varför han är som han är men han är oftast inblandad i all uppståndelse som har med poliskåren att göra, det är mycket skriverier i den lokala tidningen här. (Hallandposten)

Ja ja, klart slut! :)

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Espen: Kommer också från Halmstad... Förstår att du blir förbannad.... Kaj-Polis har ju ett tykte om sig att vara "ganska" jobbig. Visst han gör sitt jobb (+ lite till ibland), men han behöver inte hålla på att jävlas så där hela tiden. Gör en anmälan tycker jag... känner en "polis" (han är någon chef eller nåt på Polisen i Halmstad) och han tyckte inte om Kaj speciellt mycket, så en anmälan kan kanske leda till något...
NOLL7NOLL
Skrev tidigare att jag fick böter för en vecka sedan...( hade inte hunnit sätta dit regskylt då ngn idiot plockat bort den på natten.) Nu en vecka senare... samma område 30 sträcka i solna ligger jag bakom en bil som ligger i 15-20 km/h och jag kör om...( det var tvåfiligt) i ca 30-35 km/h... kommer på att jag ska svänga av och svänger in framför bilen framför.... Heldraget såklart...
En polis ser allt sammans och åker ikapp mig.... Tittar in i bilen och vips så åker mitt bälte på :) ... Han såg detta och vinkade in mig. Jag stänger av radion, stänger av motorn tar fram körkort och väntar ( gör alltid detta då det verkar som om e man bara trevlig så brukar de vara trevliga) Jag vet ju att jag gjort fel denna gång så varför bråka. Han kommer fram, äldre polis, fråga om det är min bil. Säger att den är snygg och forsätter

Skit-trevlig. Drar upp allt jag gjort fel, omkörning, heldraget, inget bälte, dimljuso halvljus, planerade körningen fel så bakomvarande fick bromsa. Men mer för att informera, inte läxa upp. Småsaker men nog för att dra uppmärksamheten till sig. Slutade med böter på 600 för bilbältet och ett avslutande " trevlig helg" från båda sidor" .

Ville bara visa på att vissa poliser är snälla. Har kommit undan fortkörningsböter 3 ggr mycket tack vare att jag visar respekt för dem ( är trevlig, frågar, drar igång säljsnacket o försöker skoja till det.). Många tycker nog att " varför ska man visa dem respekt de visar ju inte oss någon" men ibland är det bätre att ställa sig över dem än att bete sig likadant. Sen att vissa beter sig som grisar, jo det finns nog en del rötägg även bland oss här men vaffan de e ju bara o skratta åt idioten... Han är ju bara en nolla.

Blev lite skrivet här men man tjänar på att vara trevlig..

"Stolt som medlem av skaran BMW-Ägare
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Hej på Er!
NOLL7NOLL: Visst har du alldeles rätt i att man skall vara trevlig mot Polisen men jag tycker att det är helt fösvarbart att agera som Espen gjorde. Det finns ingen anledning att fjäska för en otrevlig Polis.
Det finns som sagt en del rötägg inom Polisen som gärna utnyttjar sin maktposition. Jag har blivit stoppad av båda sorter och de som är otrevliga mot mig behandlar jag exakt likadant tillbaka. Jag har den policyn att behandla folk på samm sätt som dom behandlar mig, skulle aldrig komma mig för att fjäska för ngn som är otrevlig och då spelar det ingen roll vad den personen har för yrke eller position.

HANGAROUND: Hoppas du bli stoppad av ett riktig rötägg till snut så kanske du ändrar inställning till det hela. Får se hur föredömligt ditt beteende är då...

Personligen tycker jag att man skall satsa mer av Polisens resurser på att lösa grövre brott än fortkörare.

Ha dé
Fred

Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar..
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Beemer_Fred> Har allt blivit stoppad av killar med skapligt grisig attityd, men det har funkat ändå. Vid det här laget har jag nog blivit stoppad 50-60 gånger i Sverige och Norge. Har funkat hittills.
En polis i Hgb gormade som fan om bland annat färg på positionsljusglas och viftade med bötesblocket. Han bjöd på kaffe och dammsugare 3 timmar senare, när jag hade klartecken att sticka därifrån. Utan en enda bot.. som jag borde haft ett par, krasst sett.

Är det så att vanligt jävla folkvett är nåt att poängtera som föredömme nu? Jag är i alla fall inget vidare gott föredömme :p

Sex på alla fyra, roligast så!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Om vi säger såhär, varför skulle vi bilister vara otrevliga utan anledning..någonstans måste det ju ha startat och jag har mycket svårt att tänka mig att vi skulle ha börjat den onda cirkeln innan länsman öppnat käften. I mitt fall började allt från låg ålder, ungefär då min första cyckel inhandlades.....det blev tillsägelse med en hotfull attityd pga bakdäcken var för slitna....och vad gjorde det? det sa han bara för att sätta respekt att det är jag som bestämmer ungefär, jag kände då "den där" tycker jag inte om. Man har såmånga gånger verkligen försökt vara snäll och mesig typ -ja konstapeln, men tyvärr sällan fått något för det.
Att de börjar snoka i hur man har råd till en viss bil eller vems det är blir ju närainpå tjänstefel. Om man som polis känner maktlöshet inför "allt drägg" som går in för att förstöra för dem så skall de inte låta det gå ut över andra bilister i ren avundsjuka. Problemet poliser har rent generellt (vilket gäller samtliga ledartyper) är att vara självkritisk, som polis tar man nog inte ofta kritik utan ser sig själv som den enda styrande enheten vilket är helt fel. De borde gå kurser i personlig utveckling så de lära sig ett och annat för annars tar folk dem allt mindre seriöst.
Problemet ligger i att många har svårt att hantera auktoriteter. Vissa människor måste bara var uppkäftiga så fort de kommer i kontakt med en dörrvakt, lärare, chef eller polis. Finns säkert någon psykologisk term som förklarar fenomenet...

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
bjoerck:
Mindervärdeskomplex kanske?

Tycker man ska visa respekt för våra poliser. Men det som Beemer_fred sade tycker jag är en rätt bra och sund(?)inställning: "Jag har den policyn att behandla folk på samm sätt som dom behandlar mig, skulle aldrig komma mig för att fjäska för ngn som är otrevlig och då spelar det ingen roll vad den personen har för yrke eller position."

__
Länk
NOLL7NOLL
Wolv: instämmer i ditt och beemer_freds resonemang men jag kanske är arbetskadad men i alla dessa situationer när det händer funderar jag ändå alltid vad jag vinner mest på...ekonomiskt. Har jag möjlighet att spara pengar och slippa böter... ja inte smörar jag men nog fan är jag trevlig och behandlar honom som han minst förväntar sig att jag ska göra... Som en trevlig polis även om han inte är det. Han får minde vatten på sin kvarn och kanske.... men bara kanske så kan man vända trenden lite... nästa gång han stoppar ngn kanske han ändrar attityd....
Men är det bara vilken lallare som helst så självklart, då finns ingen anledning att vara trevlig i onödan. Men om man ser på saken så är det inte direkt smart att bråka med en redan upprörd och störd polis. Tycker ändå att en upprörd polis som behandlar en som skit ska man behandla kungligt. Även om man inte slipper böter så tror jag man e gladare och kan skrattandes åka iväg i sin BMW medan han åker iväg i sin SAAB eller VOLVO.

"Stolt som medlem av skaran BMW-Ägare
Espen
bjoerk och wolf:

Jag har respekt för våra poliser... man måste ju tänka på att dom gör så mycket mer än att stoppa bilar! Tycker det är bra människor som sätter sina liv som insats för en dålig lön! Hade jag kunnat driva mitt företag och vara polis samtidigt så hade jag gjort det för det är en dröm jag har haft sen barnsben!
Med detta ville jag bara säga att jag varken lider av mindervärdeskomplex eller har bristande respekt för auktoriteter, =) Mamma är lärare, pappa är chef (jag med), jag har jobbat exktra som dörrvakt när jag var yngre och har en barndomsvän som är polis... är som ni ser uppväxte med "auktoriteter"!

Wolf: snart får jag min M Roadster, kommer du till Halmstad i sommar? =)

NOLL7NOLL:

Jag kan inte riktigt hålla med i vad du säger alla gånger =) Jag personligen tycker att man tjänar en hel del på att vara trevlig, iaf i lilla Halmstad! Men iochförsig så har jag aldrig sluppigt några böter ändå =( men men... man bidrar iaf till statskassan =)

-Eppe-
Born2XLR8
Espen
Hangaround:

50-60 ggr?!?! Va f*n, hur kör du egentligen? =)
Nä men skämt åsido, har haft körkort sen jag fyllde "vuxen" och blivigt stoppad ca 6-7 ggr, trots budbilskörning och annat!
Du måste ha väldig otur, eller se så stor och häftig ut att polisen bara måste stoppa dig och din feeeta 318 =D

He he

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.