AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.069

Jobbig Polis eller...

Sida 1 av 3
Espen
Hejsan!
Jag har turen att ha en väldigt bil intresserad far, specielt då små snabba bilar helst från Tyskland =)
Han har nu en Audi RS4 -02 och en jätte fin M3 -98 med 3.200 mil på mätaren bara =)))
M3:an köpte han ny och trivs med, det är han lilla ögonsten, med 19" BBS och lite hårdare fjädring och annat smått och gott (han gillar att svänga).

Jag som just nu är mellan bilar (hade som några kanske sett en 328Ci -00 innan men är ute efter en Z3M Roadster) frågade ite snällt om jag kunde få äran att låna M3:an över helgen. Visst fick jag det om han får tillbaka den i en bit =).

På väg hem från träningen nyss så blir jag stoppad av polisen som ber om styrlappen och att jag ska blåsa, so far so good. Sen så anmärker han på att bilen är tonad runt om och sen det klassiska "å vad sysslar du med som har råd med en sån här bil" Jag svarar snabbt och enkelt att detta är min fars bil och jag lånar bara den (hade gärna fått vara min). "ja så säger alla, tycker du att jag ser dum ut?" "nej, givetvis inte" "du vet att du kan åka fast för försäkringsbedrägeri va" "men det är ju inte min bil" "passa dig jävligt noga, du ska för i helvete inte köra något du inte har råd att hålla" "DU DITT PATETISKA AS, DET ÄR FÖR HELVETE INTE MIN BIL OCH DU, JAG HAR RÅD ATT HÅLLA TRE SÅNNA BILAR (lögn, har väl råd med en högst:D) MEN DET SKA DU SKITA I, SÅ GE MIG BOTEN FÖR TONINGEN SÅ ATT VI BÄGGE TVÅ KOMMER HÄR IFRÅN".
Efter jag har skrikigt detta som jag ångrar, speciellt första meningen, så ska han göra en full koll. Han kollar däck, om den är stulen, om jag är efterlyst för nått, om jag har kvitto på däck och fälgar. Allt visade sig vara ok. "du har tur denna gången, höjer du rösten åt mig någon gång mer så tar jag in dig" jag svarar "jo men gör det då" (dumt jag vet, men var så fly förbannad). Han sätter sig i bilen och kör i väg så det skriker i däcken.

Usch, ville bara skriva av mig lite. Till saken hör att jag ALLTID har haft bilarna på mig själv och kommer alltid att ha det!
Jä**a sk*t så trött man blir på dessa jä**a översittare!!!

-Eppe-
Born2XLR8
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Ja det låter som om du råkat ut för 1 st bitter & avundsjuk konstapel.
Tror nog du gjorde rätt som käftade emot så att polismannen får sig en tankeställare hur man beter sig mot folk (om du nu var trevlig inledningsvis).
Espen
Jag var trevlig i början, för jag har alltid haft respekt för poliser och uppskattat det jobb dom gör. Har faktiskt en god vän till mig som är polis, dock inte trafikpolis men ändå.
Men jag kände att han här gick över gränsen, flera gånger!

-Eppe-
Born2XLR8
Jag kan förstå din reaktion men att ta DEN tonen till pappa blå förbättrar knappast dina odds.
Översittare eller inte.. Man får inte tona runt om... Du hade tur som kom undan med noll böter.

Självklart så ska han skita fullständigt i HUR du har råd eller inte att köra den.

Karlskrona träff
Länk
Länk
Espen
Micke:
Fick böter en styck á 400Skr.
Jag är också fullt medveten om att man inte för tona runt om och det var ABSOLUT inte det jag blev arg för. Du får nog läsa igenom mitt inlägg igen så förstår du varför jag blev arg! =)

Och jag vet hans och mina rättigheter!

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Espen
Och förresten så är bilen besiktigad med toningen...

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
I det läget ska man helt lungt och fint be och få polismannes namn osv och namnet på hans befäl...sen så lämnar man ett klagomål på hans uppförande. A.C.A.B så är det bara!!
Pelle. Vems sida tror du hans befäl är på då?
En i deras ögon bortskämd typ i en bmw eller hans kompis konstapeln? Att säga till befälet leder ingenstans, poliser håller ihop som få.. Jag tyckte han gjorde bra ifrån sig mot den fåniga snuten.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Helt förkastligt beteende.. av båda. I sin yrkesutövning borde han dock ta ner attityden en hel del.

MEN. Alla ni som fått fälgar, bil och annat stulet, är det inte rätt skönt att polisen faktiskt kollar sånt? Skiter helt fullständigt i att han misstror min förmåga att ha råd med något såpass att han kollar upp att jag verkligen är ägaren eller har tillstånd att bruka den.

Sen ska han göra det såpass snyggt att misstroendet inte syns.

Sen är det inte mycket att bråka om en bot. Är den felaktig, överklaga då. Inget lär bli bättre av munhugg. Tvärtom, har motsatt erfarenhet, behåller man sitt lugn kan man få behålla några kronor. Har testat..

Nästa gång kan det vara din snodda bil han kollar..

ACAP.. behöver jag ens kommentera mognadsgraden, Pelle?

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Leornado> Så, så du tror det gör saken bättre? Du tror att det ger en mjukare attityd från polisens sida, mot resten av oss som är allmänheten. Tjenare.

Dom håller ihop. Inget fel i det. Men många är även måna om polisens anseende. I många fall finner du dom lite högre upp, känns det som, av min erfarenhet.

Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Espen: Jag förstår att du vart arg... jag vart själv stoppad och utskälld och kallad skit stövel helt utan anleding.. Jag blev inte arg för att han stoppade mig, utan för att han började skälla som en tok utan att jag gjort något fel.

Till den som sköter forumet:
När jag startade en tråd om detta så blev den borttagen för att jag skrev upp de svordomar som polisen sa åt mig... konstigt att denna är kvar.
Espen
Hangaround:

Vem är det som har blivit arg för en bot då?! Inte jag iaf... jag blev irriterad på att han antydde att jag ljög om bilens ägare! Du läste väl första inlägget?!
Och tillägas ska även att han ENDAST kollade upp fälgar och sånt för att jag höjde rösten! Om jag hade stått där och tagit skitn så hade han släppt mig direkt efter böter för toningen SOM ÄR GODKÄND AV BESIKTNINGEN!

-Eppe-
Born2XLR8
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Espen> Sa inte att Du gjorde det, men vet att många gör. Skriver han ut en bot är det bara att acceptera, ta några djupa och sedan fundera över nästa drag. Höja rösten ger, som du säger, inga fördelar alls.

Joo, han kollade säkert upp fälgarna bara för att bråka. Än en gång så är det allmänt skrivet. Du är väl inte "Alla ni som fått fälgar, bil och annat stulet". Tycker bara att det är jävligt skönt att sånt kollas upp, skit samma om du var tvungen att höja rösten för att få det gjort i ditt fall :)

Och läsförståelsen är utmärk, även utan versaler.

Läs första raden i första inlägget av mig en gång till. Helt förkastligt beteende, och att han som yrkesman borde tona ner attityden en hel del. Ursäka om det inte var tydligt nog med gemener. Skrev som du säkert ser att även ditt beteende var förkastligt, men lade större tonvikt vid hans. Han ska genom sitt yrke vara proffs på att bemöta folk, även med upprörda känslor.

Men varför sitta här och skrika sig hes? Du har ju någon sorts identifikation på boten, nån signatur eller tjänstgöringsnummer. Ring upp vakthavande och påpeka polismannens beteende för honom. Säger inte att det löser alla problem och skapar frid på jord, men har du tur får sig den polismannen en avhyvling. Du har i alla fall inte ett jota att förlora på det.

Espen
Hangaround:

Jag har både namn och tjänstgöringnr. men vill inte gå vidare. Orkar helt enkelt inte, skrev bara av mig här på forumet...

men men, vi förstår väl varndra nu och det är bra ;)

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
VIP
Råkade ut för samma skit för många herrans år sen när jag var runt 19-20år.

Hade köpt en 911 Turbo, 86:a, begagnad.

Fråga inte hur jag hade råd med den........... :-)

Åkte runt i Sthlm på kvällen och skulle till en polare, då blir jag stoppad av en snut från Solna på E4:a utanför Haga precis.

Kommer fram förbannad och säger typ "jaha, hur har du råd med en sån här bil"

"Jag sa, det ska du skita i"

åså börja han luta in ansiktet genom rutan och säger "Det luktar sprit härinne"

Hahaha, jag asgarvade för jag dricker inte och jag är dessutom nykterist så han hade MEGA fel.

Du måste blåsa sa han.

Blåste och mätaren visade ingenting, han blev ganska förvånad eftersom han ville jag skulle åkt dit.

Helt onödigt och snuten vann inget som han hade hoppats, mer svensk avundsjuka än att sköta sitt jobb.

Det är rätt tråkigt där med vissa snutar som undrar var man fått bilen från när man är ung eller tror man knarkar.

Fördomar i kvadrat.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Espen: Jag tycker absolut du ska göra en anmälan mot polisen. Även om din anmälan i sig kanske inte gör någon större nytta kanske hans överordnade börjar ana oråd när han får flera stycken på sig, beter han sig ofta på det viset så får han ju antagligen det...

Teres: Den historian börjar bli aningen tråkig, är med i tillräckligt många trådar nu va?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Espen
Jesperado:
Jo, jag får se... polisen som stoppade mig är känd här i stan Kaj heter han. Det går många skrönor om honom t.ex. att han har gett sin egen fru p-bot efter ett bråk och sånt.
Min gode vän som också är polis brukar berätta en del roliga historier om honom, har för mig att han HAR varigt avstängd en perios också p.g.a nått tjänstefel men det kan ju vara skitsnack också!

Vi får se vad som händer, men jag är inte arg längre iaf =)

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Ja
760
JanF
530i-93
Espen "om jag har kvitto på däck och fälgar"

Vad menar du med det, måsta man köra omkring med en pärm i bilen med alla kvitton på däck, fälgar, stereo osv??? Den står ju hemma i min bokhylla.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej, det måste man naturligtvis inte. Kortfattat kan man säga att han inte har med saken att göra. Kan han inte konstatera eller misstänka (Själig misstanke då, inte bara att "hjulen ser för dyra ut för killen som kör bilen" eller liknande) att hjulen är stulna kan han inte göra ett dyft åt det. Han har absolut ingen rätt att kräva att man bevisar sitt ägandeskap på platsen...

Jeppe

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Dock skadar inte nån avslappnad förfrågning, är det inte den rättmätige ägaren så kan han bli lite nervös. Fråga lite får dom ju, men dom kan inte kräva nåt som helst utan skälig misstanke.

När det gäller kvitton osv. ska du aldrig förvara dom i bilen, dom är ju värdehandlingar. Och den dagen bilen är borta vill gärna försäkringsbolaget se just dom kvittona.. knepigt om dom ligger i handskfacket. Mina sitter i en pärm, ståendes här på skrivbordet. Där finns bes.protokoll, garantier, kvitton och diverse tysk kuriosa.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag skulle bli ganska förolämpad om en polis frågade mig "har du snott dom där hjulen eller?"
Risken att en verklig tjuv skulle svara ja på frågan är väl ganska obefintlig i vilket fall som helst...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.