|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte en M3 Låda E30.. Tänkte. Kan juh prova och se om det passar. Fick dit den utan några problem. Alla stora bultar passade.. Utom dom små längst ner.. visst går det att borra och gäng.. men det spelar ingen roll tycker jag.. Sen kollade jag lite på lådan och fick se att det stog M60 på den.. M60 är juh V8:a motorena. Har Växellådorna och Motorena olika eller samma modell koder? Iaf. problemet nu är att lådan är för lång mot orginal.. SÅ det blir till att korta kardanen ca: 1 Dm och bygga om spakstället tror jag det heter. Den som håller själva växelspaken :) sen är det inte samma fästen till upphängningen bak på växellådan så där får man svetsa till en specialare.. Inte heller några större problem.. ritningen är redan färdig i huvvet :) Nån mer som kommit så här långt? \\ ZAK | |
|
Det borde vara en Getrag 265 i en M3 e30 enligt ETKn. Är kopplingskåpan löstagbar? Gerhard// |
|
|
Hmm.. Ja du.. du menar "Tratten" den sitter i ett enda stycke sen efter det sitter det 2 delar till fastskruvade. Den är iaf 5 cm längre än min orginala 320 låda. kan ta kort på den. Kan inte själva bilspråket på vissa detaljer :) \\ ZAK |
|
|
Så du menar att lådan från M3 E30 passade på M20 motorn utan några större problem!!?? Hmm, det skulle ju innebära att M5 E34 lådan skulle passa lika bra vilket låter väldigt intressant!!!! |
|
|
Jag vet inte riktigt än om det är M3 E30 lådan. Försöker luska ut det.. Det enda jag sett som står på vx lådan är "M60". Har inte hittat nån annan låda.. Behöver hjälp med det. \\ ZAK |
|
|
"Har inte hittat nån annan låda.." Nått annat nummer ska det vara :) \\ ZAK |
|
|
Är det en Getrag eller ZF? Gerhard// |
|
|
En Getrag \\ ZAK |
|
| zak, vet du inte vad du har köpt för låda??? | |
|
Det brukar gå att se på dom första siffrorna i div nummer på lådan vilken sort det är. Finns det inga nummer som börjar på 240, 260, 265 eller dyligt+ Gerhard//Getrag 290 |
|
|
tretjufemman ---> Han som sålde den till mig sa att det var från en M3 E30. Jag har bara sätt att det står M60 och det är V8:a motorena.. Gerhard ---> Ska kolla nogare.. vart brukar det oftast stå? M60 står iaf på höger sida \\ ZAK |
|
|
Har den ettan neråt till vänster (dogleg alltså). Om inte är det ej någon M3 låda. Om den har dogleg kan det vara en M3 låda eller annan sportlåda. :-/ Lådan fån fyran skall ej passa på lilla sexan enligt allt jag läst mej till (vad gäller bultmönstret på sprängkåpan alltså). Men jag har ju inte provat själv... Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
| Det brukar stå ett nummer på varje del av huset (artikel nr). | |
tarvhacka |
Hallå!Har du kollat upp om lådan är från M3 eller?Jag har ju fått höra att det inte ska passa mellan stora och lilla sexan,men jag har inte testat.Om alla stora bultar passar så duger det åt mig. |
|
Jag har inte haft tid att vara i garaget... Ska kolla upp det senare ikväll eller imorrn. \\ ZAK |
|
|
Nu har jag kollat på lådan. Dom nr/bokstäver jag har hittat är: Getrag M60 DIN 185 4,5 225 242.0.291.0[1] Hjälper det nått? \\ ZAK |
|
|
Då borde det vara en Getrag 242 satt på 320/323 kring 1982. Det förklarar nog varför den passar på lilla sexan. Gerhard// |
|
|
Men är det en "doggleg" låda då? Vad kostar en sån? \\ ZAK [ICQ 10472669] |
|
|
Nej, det är nog en vanlig standardlåda. Sportlådan (med dogleg) heter nåt annat än 242 och är mycket sällsynt (och därmed dyr). Du kan ju lätt kolla om det är en sportlåda genom att lägga i femman och vrida ingående axel 1 varv. Då ska utgående också snurra exakt 1 varv. Snurrar utgående mer är det ej en sportlåda. Är det sen en 323 låda från en -82:a har den uttag för hastighetsmätarvajer (vicketlångtord!). Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
|
Eftersom det inte verkar vara en M3 låda så tycker jag att du ska ringa till den som du köpte lådan av, och kräva att han skaffar fram en M3 låda :) |
|
| Köpte en sportlåda(dogleg)till den lilla sexan i våras. På gaveln på denna står 242.010291.01. Så tyvärr är det nog en standardlåda du har i din ägo. Too bad..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.