|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Popoff-ljud (dump valve) er tøft. Jeg har ikke særlig peiling - men jeg leste en artikkel hvor det sto at effektforsinkelsen på turbo ikke lenger var et betydelig problem slik som i "gamle dager", om man skal sette den opp mot kompressor.. Sludder? :) -Hvordan er det med nye turbo-motorer i forhold til turbo-motorer fra 80-90-tallet? |
|
|
Bäckis: läste ett gammalt repotage om att enda anledningen att man inte kör med turbo på dragracebilar är att turbon inte hänger med. BMW 325 IMSA/CSL under konstruktion ICQ#126319414 |
|
|
Har oxå läst ett repotage om kompressor. Men i det fallet handlade det om att det krävdes effekt motsvarande ett vältrimmat smallblock för att överhuvudtaget driva runt kompressorn. Detta va i en dragracebil. Turbo är klart överlägset. Varför använder man turbo i cart, och förr i tiden även i F1 om kompressorn är bättre/effektivare? I dragracing med topfuelbilar finns det säkert någon bra anledning till att man kör kompressor istället för turbo. Antingen att det har med regler att göra, eller att det blir opraktiskt med en turbo. Men en TF är ju ett extremfall och kan inte jämföras med en "gatbil". /Jesper |
|
|
J.Dredd> Skillnaden är att dragracefolket på den nivån använder en helt annan typ av kompressor, som har ganska stora förluster. Dom kompressorerna som är aktuella för ett gatbilsmontage är nog för effektiva för jänkemotorerna :) För er som vill fördjupa er i kompressorträsket hade Wheels en bra teknisk artikel för ett tag sedan, som behandlade dom olika kompressortyperna, även den mekaniskt drivna "turbon". Just på kompressorsidan har väl en hel del hänt här hemma i Sverige, när det gäller effektiviteten. Vi har visst nån ruggigt kompetent firma nånstans här i landet. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Den kompetenta firman heter Opcon/Autorotor och tillverkar riktigt bra skruv kompressorer som är det enda som är effektivt nog för att ha i en gatbil, dessa roots kompressorerna som finns har en så otroligt hög mekanisk/värme förlust att de inte ens är värda att titta på om du håller en turbo i andra handen... Roots är alltså turbin kompressorer. | |
| Skruvkompressor är inte tillåtet i TF, därav att de inte använder det. Likaså med turbo. De får väl bara använda gamla Roots-principen. | |
|
Och opcon tillverkar sina rotorer på licens från SRM/Lysholm. Har för mig att roots och "turbin" kompressor är två skilda saker? Hade för mig att Lysholm hade en skruvkompressor till TF som var mestadels tillverkad i magnesium och kräver ungefär 800hk för att drivas runt. Mvh Fredik |
|
|
johankihl: En Rootskompressor är INTE en turbinkompressor, utan baseras på en princip liknande två kugghjul som klämmer in luften i motorn. // Rocco |
|
|
Tack M3-Rocco, har druckit för många öl för att kunna förklara principen för en roots komp. :-) Mvh Fredrik |
|
|
Flygarn: Jag har hört rykten om att de testade skruvkompressor i TF, men att det gav för mycket effekt och förbjöds. Lär ju inte vara några små lungor. |
|
|
Reglerna: Länk Ingen skruvkompressor alltså :-( bara nästan. Jonhny: Kan lova att de e bra mäktiga ialla fall... Ska försöka ta lite bilder på skruvarna å huset nån dag. |
|
| Kan bara instämma......2 skruvar vid motorn gör susen...men kanske inte för musen;) | |
|
Det optimala måste vara en kompressor i botten och en gigantisk turbo som inte får laddtryck förrän 5000+. När turbon tar över kopplas kompressorn bort (magnetkoppling tex) så den inte stjäl effekt. Detta fanns tex i Lancias grupp B monster S4. Kiip Spiiding! |
|
|
bumper>>>> Det låter intressant. Jag är aldrig omöjlig. Det är som jag skriver, inte allt för duktig att ha med turbo att göra, Men man har ju inte tummen mitt i handen heller. Det är bara att köpa på sig lite prylar. Nu är frågan fortfarande, vad är det för turbo som gäller? Min ska in på insp2 och ev. vanosbyte i slutet av månaden. Så då är bilen FitForFight igen. Vad tycker du om mina Plåtfälgar bak då :) Bytte Bakvagnsbussningarna igår så nu är felet åtgärdat och nya däcken åker på imorn kväll. Inte allt för snyggt med plåt bak å 17" fram. ---------------------- King of the road |
|
|
När ni pratade om "Svarta Faran".. det är inte så att någon har en film-snutt liggnades som man kan tänkas länka så att en person som jag kan få dra hem den å njuta lite :) Mvh //Uffe |
|
|
Wizzard: Jo, jag har funderat ett par ggr varför du åker runt med plåtfälgar bak. =) Turbo... nåt som pallar för ca 400 hk. :P /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
nu har ja tagit reda på hur allt ligger till med skruv å TF, tydligen var de för många som fick kompressorer i huvve när motorerna sköts, de berodde tydligen på att de fortfarande var i utvecklings stadiet då. Sen skulle de inte ge så mycket större effektskillnad motför va de som e tillåtna gör. Kanske ett gäng kusar till... Men däremot så används skruvkompressorer i Top Alcohol... De e de ja fått reda på hitills... hoppas nån tyckte de va intressant. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.