AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.801

Kompressor eller Turbo

Sida 1 av 2
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Har inte så stor koll med är det inte bättre med kompressor på en BMW 6:a än turbo... håller väl bättre med komp?

Sugen på att trimma lite :)

----------------------
King of the road
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
kompressor säger jag bara..
Turbo är mycket billigare men en kompressor laddar hela tiden och har ingen fördröjning av laddtrycket.

Allting tar sin tid...
Turbo har bättre verkningsgrad och ger bättre förutsättningar för en HÖG effekt. Kompressorn tar mera effekt genom sin remdrivning!
Kompressor brukar sitta på mera komfortbetonade motorer (om vi bortser ifrån jänkaråttor mfl med stor volym).
Detta pga att den inte har den fördröjning turbon har på låga varvtal, en sportmotor ska ju varvas ändå tycker ju de flesta :)
M.V.H.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Wizzard:

Har planer på att fixa turbo till min 325 -94 i vinter. Kanske vill du vara med samtidigt?

/Edvard
BMW CS # 4503
Det låter konstigt, men kompressor suger faktist. Turbo ska d va.
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

He he...Håller med Turbo ska d va.....

hjorten
Efter att ha åkt med i "Svart Faran" så säjer jag kompressor! Vilken best!!!
MVH/Berbel
Turbo äger!

//Fredrik

Länk
JO
158
JONAS BMW CS:4338
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
"Svarta Faran"....????
Berätta mer........

(OO=00=OO)

**Allt går om man bara vill**
Vad har du åkt för turbobilar innan du åkte med denna svarta fara?? Turbo regerar.
Den "Svarta Faran" går det att läsa mer om på Länk

I och med att denna bil faktiskt är en gatbil så jämför jag med andra gatbilar t.ex trimmade volvos och saabar som har 2-3 gånger mer effekt.
Pesonligen tycker jag inte om den ketchupeffekten en "stor" turbomotor har, ser hellre ett bra drag från start.
MVH/Berbel
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
kan fan bara hålla me Berbel

fan va gött den bilen går! o de e så jävla mycke mäktigare ljud i en kompressorbil. grymt beroendeframkallande =)

MVH Erik

(O==00==O)

02 rullar fetast
Smaken är som baken. Finns nog en anledning att turbo inte får användas i vissa dragracingklasser, däremot kompressor går bra.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Beror väl mycket på vad du ska ha bilen till. Kolla tex på 540 touringen här med kompressor och jämför den med turbobyggena. Olika byggen med olika syften, välj det som passar ditt syfte.

Jag skulle välja kompressor, för övrigt.

Sex på alla fyra, roligast så!
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp...............

Hmm, lyckades inte se något av den "svarta faran" eller som det låter kanske "svarta SATAN" vore mer träffande.........

Hmm, jag tror inte att man åkt en riktigt tunad turbobil med mycket pulver och bra botten om man föredrar något annat... Kan nog säga att den enda bil som går värre är en RIKTIGT tunad kompressorbil typ som Bosse E från E-tuna... Han har en RIKTIGT kompressorinstallation, lysholmsskruv.... Har ett spjäll som släpper ut överskottsluft från tomgång....... Fast det är klart värre och värre... Från botten kanske... Kör man så man har fart på bilen tror jag inte skillnaden är så stor på en kompressor eller turbobil...

//Jesper
ant
Jag antar att denna bil Länk är vad ni kallar "Svarta Faran"?
Harj ag fel om den har stått i Västerås en tid? Har sett en film om den där dom kör med den ute vid Hälla-området i Västerås.
Det låter det inte lite väl mycket om den kompressorn? Oavsett effektvinst så skulle jag bli smått galen på det ljudet.

==========
Länk
ant
Det är den bilen ja! "Svarta Faran"!
Med Lysholmkompressor och andra stakar o kolvar, riktigt sprut m.m så går den som ett ..... Och värre ska det bli när allt är färdigt..
MVH/Berbel
Tror iaf att den skulle blivit snabbare med turbo...
cdabox
Bäckis: du är riktigt insnöad på turbo va ? =)
Jag kan väl säga att jag gillar turbo också, däremot en sugmotor med riktigt mycket pulver är det koolaste....

In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
TURBO!!!

Min bil!! Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.