AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.933

nära på att köpa Mazda6

Sida 1 av 2
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Tänkte bara tala om att de va SÅ nära att jag bestämde mig för en sproitans Mazda6 2,3 Sport
men tänkte efter och avstod köpet..
Bmw är Bmw..... svårt att skiljas ifrån.
Nån som provat mazda6?
Också jävligt skön bil..
Men va säger man? RISKOK

----------------------
King of the road
chrille70
Jag tycker Mazda6 verkar väldigt fin. Det är mer bilkänsla i den än japanerna presterat på länge. Dessutom är den ju riktigt snygg! Men jag har inte provat den.

En annan japs som jag inte heller provat men tycker ser jättefin ut är nya Honda Accord. Provsatt, kände och klämde vid mitt besök på Stockholms Bilsalong. Den kändes ju lika solid och välbyggd som vilken BMW som helst! Och dessutom riktigt snygg (dock är kombin jätteful).

Men jag håller mig nog till BMW ändå... :)

/Chrille

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Jag har testat Mazda6 2.3 kombi i ca 500 mil nu... So far so good! Att jämföra med min tidigare privatägda 540iAT -00 som var i stort sett fullutrustad med ett nybilspris på närmare 750.000 kr är ganska orättvist och således orelevant.

roadZter
Har inte kört en sådan, men snygg är den, fick väldigt bra betyg i programmet The fifth gear.

Danne!! Har du gjort av med din kalasfina 540, det var illa. =)

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Fredrik M: Det var längesedan nu, har nästan kommit över det... ;) Är dock lite sugen på en Z3'a (igen)...

roadZter
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Mazda6 är en suverän bil, men tyvärr har den ett vägljud som diskvalificerar den i min favoritlista. Det är konstigt att Mazda alltid har problem med malande, gnagande vägljud...

2.3-liters motorn är bland det bästa och mest kompletta jag kört i klassen fyrcylindriga sugmotorer.

/Mattias
Mazda 6 är helt OK med ett gigantiskt misstag: hur kan en sån i övrigt bra bil ha så urusla stolar?? dom är små , går ej att vinkla och allmänt obekväma

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Instämmer med de som lovordar Mazdan. Den ÄR riktigt trevlig trots sitt ursprung och jag håller med om att den är snygg, speciellt då kombin!

Det samma gäller nya Honda Accord, som i mina ögon kanske till och med är ett eller två strån vassare än Mazdan!

Men några BMW blir de aldrig, så den där specialla känslan man får varje gång man kliver in i sin Bayerska finns inte...

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
G-M: Mazda är ju en riskokare gjord för asiater som oftast inte är speciellt stora till växten, därav de små stolarna. Nej, skämt å sido så sitter jag bra i mina tygstolar och har lätt för att justera dem (dock ej el). Jag är 1.83 cm lång och väger 80 kg. Men det hade inte gjort något om stolarna var en aning mjukare...

roadZter
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Va med om en liknande händelse för tre veckor sedan, när jag var ute på jakt efter nyare bil,men då gällde det en Audi A-6.
Var såå nära att hugga den, men förnuftet segrade och det blev min nuvarande Bmw 328!
Och inte blev det lättare av att frugan e helt Audi tokig!
Så det blir väl en A-6 till hösten!...suck!
Men Mazda 6:an e helt ok!

///Friik

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Har ställt av BMW:n och köpt mig en Mondeo Ghia ist. Är ju lite skillnad klart men... Mondeon kanske fungerar iaf! c", Hoppas man kan komma på BMW träffar ändå!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet är när man kört bmw så är det otroligt svårt att byta, därav har jag varit mer eller mindre billös ett bra tag nu. Det finns lixom inga alternativ (eller dom som finns kostar minst 2x mer). Tyvärr har detta medfört att jag nu fått gå utan bil ett bra tag i jakt på "pärlan". Been there done that mazda 6, mondeo st220, honda s2000, you name it. Enda som jag har provat som kan jämnföra sig med BMW är Porsche i känslan som jag söker men....

Kanske får testa någon DKW variant....
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Acey... Kunde inte ha sagt det bättre själv!!

///FrIIk///
Halloj!

Har själ också kört 2,3:an och instämmer till fullo att ljudisoleringen är bedrövlig, framförallt däcksljudet. Även inredningen är äkta plastig och billig enligt japansk princip. Den yttre designen tycker jag dock är ganska läcker.

/D
Som asiat måste jag utala mig här oxå.:)

Mazdan är rätt fin men Honda accorden gillar jag skarpt, samma sak med Toyota Camry V6, läckra bilar på utsidan men bristen lite invändigt...tyvärr. (Jämfört mot bmw så klart)

Mvh/Soki

Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Mitsubishi V-6 e najjs!

///FrIIk///
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Just ljudisoleringen var mitt största orosmoment innan jag fick bilen. Visst är det högt vägljud, men inte så det stör. Då är nästan den hårda fjädringen värre (blir inte bättre av hjulen som är 215/45/17). Hur som helst är det ganska mycket bil för pengarna, kul också att det är en ny modell (inte minst när jag skall ha tjänstebilen i tre år). Det finns inte många körglada fabriksnya kombis med följande utrustning för under 250.000 kr (som dessutom lastar mer än Volvo V70):

* 166 hk sugmotor
* Metallic
* Klimatanläggning
* Xenon
* ABS bromsar
* Airbag förare & passagerare
* Sidoairbag/krockgardiner
* Antisladdsystem
* Fjärrstyrt c-lås
* Elhissar
* Elspeglar
* Farthållare
* Färddator
* 17" LM-fälgar
* Rails
* Servostyrning
* Spoiler bak
* Stolvärme fram
* Yttertemperaturmätare
* Bose, ljudanläggning med CD-växlare (6 st)
* Lädersportratt med knappar för volym och farthållare
* 3-punkts säkerhetsbälte på alla 5 platser

Lägg på utrustningen ovan på en 318 alternativt 320 Touring så skiljer det snabbt många tusenlappar. Visst är BMW klart överlägsen på mycket men samtidigt kostar det också mer. Det jag vill poängtera är att man skall jämföra äpplen med äpplen...

roadZter
DZ: felet på Mazda lika många andra bilar är att sittdynan inte är vinklingsbar som jag vill , dvs fram och bak kant kan höjas resp. sänkas individuellt... ( som BMWs sport stolar bl.a.)

Så det blir moment 22: sitter jag bra kan jag inte sköta pedalerna, sitter jag så jag kan köra sitter jag obekvämt...

180 lång, vill ha framkanten högst upp, bakkanten längst ner= perfekt lårstöd sitter som en kung så svårt kan det väl inte vara?? Volvo fick "vickbar" förar stol när 240n kom -75......

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Soki,

Toyota Camry, snygg???? Smaken må vara som baken men du måste vara den första som uppskattar designen på denna hemska skapelse :-)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Den röda Mazda6 kombin som stod på bilmässan var sjukt fin tyckte jag, kunde nästan inte hitta ett fel i utseendet. Hade däremot för lite tid för att kunna bedömma insidan, men av det jag såg så var det rätt hyffsat, men räcker inte riktigt till om man går efter bmw standard.
nofx16:

Toytan är VACKERRRRR!!! :))) En champagne metallic V6a med ljusskinnklädsel..ajaj..elegant.

Mvh/Soki

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.