|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
läste lite i ett inlägg om en saab vs m3, jag har riktig fakta om 855 vs m3 i alla fall, jag har fram tills nu ägt och trimmat upp en 855 t5-r till ca 300+ på driven ärliga hk, det som var gjort är , större turbo , större spridare, moddad lmm, mekaniskt laddtryck, 3" hela vägen inkl mitt egna byggda downpipe, program varan kommer från a-tech, denna bilen har piskat det mesta tex supra mkIV (orginal) med 330 hk mellan 50-180 blås, div trimmade saab aero (hyffasat lätt) kan säga att turbo 5án går j"#¤"#r så bra alltså, bytte nu bort den mot en m3á -95á ville nu testa en sådan bil, m3´an har en karaktär jag tycker är super den svarar som ett skott på gasen och sjunger super fint, tycker den går mkt bra, det är faktiskt den enda bilen jag haft mest problem med att köra i från , men mellan 50-150 så får m3án problem , därimot så testade jag mot polarens t5 (chippad+filter) den tog jag i flygande start, och grabbar vrid och hk är inte samma sak som ni säkert vet turbon jobbar fint upp till 5000rpm där den sedan dör , och jag kunde dra i från mer pga av varv villighet och urkraft, medans han var tvungen att växla , testade även vid 3000rpm med t5an och 5000 på m3án och jag tog han pga av snabbare gas response, och fint register hela vägen till 7000 som jag aldrig går över"ligger alltid 500rpm under max varvtal en tumregel", där i mot så leder m3án in till mycket lek pga av sin mkt grymma väghållning, så för att ha ca 280hk så går m3án som satan tycker jag , ps min är chippad+feritta system, det kanske gör lite ps har kört en m3á 97 och jämfört mot min och jag ska vara ärlig och inte favorisera min bil , men jag märkte faktiskt ingen skillnad kanske det beror på chippet och avg systemet, | |
|
Mojje: Kul att du valt en bmw. välkommen till bmwpower. Jag har dock en invändning. Att du inte känner skillnad på 286 hkr och 3.0 liter samt 321 hkr och 3.2 liter låter mycket märkligt. Filter o chip gör så fruktansvärt lite på en bmw sugmotor att de nästan e löjligt. Jag har provat ungefär 25 st m3 e36 med de olika motoralternativen och tycker att 3.0an är råare i sin karaktär. Men när man stampar plattan i mattan med 3.2an så märker man framförallt att de bär av utav bara h-vete. den motorn drar bättre i alla varvtal och är en underbar pjäs helt enkelt. Båda modellerna har sin klara charm, men att inte känna skillnad på dem låter märkligt. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
Gemini__ |
Mojje: Är din M3:a möjligtvis gul, stor vinge bakpå samt lite "guldaktiga" fälgar? Mvh: Thomas |
| gemini , jupp det stämmer bra , | |
|
nä jag tycker inte att det känns ca 40 hk mer i den bilen förutom att det finns kanske lite mer botten men detta är marginellt, iof så väger 3.2 mer ca 40 kilo men detta skall ju inte påverka prestandan "märkvärt", kanske gick den bilen jag testade dåligt då en -97á men att jag skulle pynta upp 40-50 lappar mer för en 6 växlad låda och 40 st mini ponnys hk , nej aldrig !! |
|
Gemini__ |
Jaja, där ser man. Den gick här i Köping tidigare, hörde att tidigare ägaren visst hade bytt den mot just en 855 T5-R. Så den skall man passa sig för alltså =) Hoppas du är mer än nöjd med din M3:a! Ha´re gött! //Tompa |
| Välkommen!! nu får ni sluta beundra dessa M3or snart , annars måste jag oxå köpa en=) Det värsta för mig är att jag vänjer mig med effekten så fort, jag har en-03 95 aero hemma nu och jag tycker den går som en corsa eller nåt i jämförelse med M5:an och då har jag ändå tyckt att M5:an varit slö, det är skittråkigt att vänja sig, jag minns den första Mbilen jag körde, det var en M3 e36 och jag ägde en 525,12v det var ju inte klokt va den M3an gick tyckte jag, tänk om den känslan kunde infinna sig varje gång man kör=). | |
| jupp!! den går fint, | |
|
Jocce >> Vem vänjer sig inte vid effekten alldelles för snabbt ;-) Ett tips ligger i det du nämner, att åka nått betydligt slöare och sen byta tillbaka efter några dagar... |
|
|
Jocce: Ja, du vet vart det står en E36:a om du är sugen =) åkte förbi dig idag när du stod med M5:an, Skulle till Kenn och fixa nya däck till morsans gubbes audi! Vad blir det ikväll då? Party? /Han som lessnat allt för fort Mmmmm Som i Marabou, eller var det M-Power??? |
|
|
Wald: Precis det är då man verkligen uppskattar bilen, jag ska ju inte säga att Aeron går dåligt men den har inte i närheten samma temperament och urkraft, men dock en ok långfärds "nästanfamiljeracer" M5 är familjeräsern no1=) WhiteBeemer! Hm jag ska inte skryta om e36or när du och Ante läser=) Ang party så ska jag slirka ner ngr öl i morgon hemma hos broman, tjejen hans fyller år då. |
|
Gemini__ |
Mojje: Lite gammal tråd, men iaf. Har kört mot din förra 855 T5-R nu, den går riktigt fint. Men blev inte frånåkt iaf ;-), körde både från stillastående samt rullande start. Fick en liten åktur i Volvon åxå, riktigt skoj med turbo ibland. Man känner "draget" på ett lite annorlunda sätt än en sugmotorn. M5:an maskerar kraften och accelerationen på ett helt annat sätt. Fortfarande nöjd med M3:an hoppas jag? Ha´re gött! //Tompa |
|
hehe jupp jag är la nöjd, mmm det känns anorlunda med turbo lite mer ketschup hehe, att du inte blev i frånåkt från stillastående kan jag förstå eftersom volvon spinner bort sig totalt, men testa mot honom i 50-150 :) det blir nog kul ps vilken m5á har du |
|
Gemini__ |
Men jag måste säga att 855:an hade hyffsat bra fäste i starten ändå. Blev förvånad över att den kom iväg så pass fort som den gjorde från stillastående. Jag kom iväg lite kvickare iofs, har väl bakhjulsdriften att tacka för det. Men det var knappast så att jag körde ifrån honom därefter. Nu vet jag inte exakt vilka intervall vi körde, vid rullande start. Testade ett par ggr vid olika hastigheter, runt 50km/h körde vi säkerligen ifrån vid ett av dessa tillfällen. Men kanhända så blir man frånkörd, när ägaren kanske lär sig hantera bilen till fullo. Den har ju bytt ägare nu i dagarna. Man vet aldrig =) Har en M5 -95 förövrigt. Mvh: Thomas |
| ok , fästet har den bara pga av jag sänkte den brutalt mycket så den reser inget i fram , :) men då är det ju en epa med turbo att köra i stället :) | |
|
Om du trimmat din Volvo till 300+ på driven och de verkligen är ärliga så måste du gjort en hel del på den motorn! (om du inte snackar skit förståss, söndertrimmad?) Vad hade den för vrid? Med din beskrivning på bilen låter det som att M5:or och M3:or måste ha åkt på storpisk på motorvägarna. Den är ju inte direkt känd för sina hållbara kolvar/vevstakar, blocket är inte heller det stabilaste! Sedan reagerade jag på att du skrev att turbon jobbar fint upp till 5000varv och sedan dör? Hade du inte en större turbo? Eller var det polarens bil du beskrev? Har orginalturbo på min bil och den har inge problem att hålla laddet uppe tills ca 6500varv... (men jag har iof ingen Volvo) M.V.H. |
|
|
Andreas Plars >> Läs igen så ser du att han beskriver sin M3:a mot en Chippad T5, alltså den som enligt han dör vid 5000rpm... |
|
|
Måste vara en bra dålig "chip" leverantör i så fall som inte lyckas bättre.... M.V.H. |
|
| Hm tyckte visst att det stod ngt om autotech och det är ju inte vilken chipleverantör som hellst. | |
|
Han kanske menar att den laddar t.ex Max 1,4bar för att sen sjunka gradvis efter 5000rpm ner till 1,1 vid 6000rpm... Vad har du för laddtryck vid 6500rpm? |
|
|
Har 1,25 som max och 1bar vid 6000-6500, min orginalkoppling gillar inte för mycket vrid (har jag hört). (har nog strax under 1bar vid 6500, 0,95kanske) Tycker ändå inte att den "DÖR" efter 5000, absolut inte! Sak samma... tycker ändå att en cippad bil som dör vid 5000varv (speciellt om det är en T5:a) verkar illa! M.V.H. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.