AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.019

Färg på original Servoolja M5 e34?

Sida 1 av 2
Min servolja är röd så jag tror att någon har fyllt på fel servoolja ATF typ. Men min fråga är, finns det inga CHF 7.1 olja som är röd eller alla CHF oljor ska vara gröna... Vilket färg har servoolja på era M5:or, är det någon som har bytt servoolja förut som kan berskriva mig hur man gör....

Tack på förhand

M.V.H
Mauricio Villasmil
tjena! min Servoolja e Grön !! M5 -91
Röd,som Automat olja.

He de // Bengan

Röd. CHF pentosin 7.1

-We can't stay here, this is bad country!
Man kan även ha ATF olja har jag hört, tror även det nämns i instruktionsboken.

Fy vilket olja ska jag ha röd eller grön jag har hör att chf 7.1 ska vara grön inte röd ATF ska vara röd men ojdå efter era inlägg har jag blivit förvirra så jag vill veta finns det röda CHF oljor eller inte?? vad rekomenderar ni, den som jag har är röd men nu har jag sett att det är några M5 som kör med röd också så det måste vara rätt olja eller kör vi med fel tip av olja eller vad tycker ni???
Osäker på...kanske min är grön trots allt:) Är CHF iallafall, kan kolla...färgblind kanske:)

Det är bättre att du kollar eftersom att ha fel sort av olja kan vara ohälsosam för servon. Min är röd men jag mistänker att någon idiot förr i tiden har fyllt på fel oljasort typ ATF kan jag mistänka. Jag en gång i tiden fylde på fel olja sort på min gammal M535 blandade ATF och CHF och fungerade bra ett tag men efter några månader började rinna massor att servo olja från alla delar som var anslutad till servon.. blev dyrt att reparera..
Bo
13
Boder
M5, 93:a
Kolla på locket där står 11s eller 7.1 ev. något annat, skriv upp det, åk till BMW och köp den oljan. (det finns 4 st olika oljor till BMW servo, på mitt lock stod 11s och den är grön) Är sedan oljan i behållaren inte samma färg, då har du problem. Kanske har någon slagit i fel olja.

Boder
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Boder, det finns risk för att det gröna klistermärket (CHF), som sitter runt locket har lossnat, och då kommer texten med rekommendationen om ATF-olja fram..... (hände när min bror gjorde motortvätt, men jag upptäckte det!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Grön CHF 11S på en del E39 or tex , men en del import har röd ATF olja. Pentosinoljan CHF11S är mera anpassade för vår nordiska klimat.Man ska inte blanda, men de kan ersättas av varandra om man ser till att få bort alla olja innan bytet.

///MVH Hasso
Länk

Hej pojkar, nu har börja min servo grinna och känns lite trögare eftersom det finns lite olja i behållare ungefär 10 cm, som nu måste jag fylla på olja hur som helst. Det stor på locket att jag ska ha CHF 7.1 men i behållare finns nångon sort av röd olja mistänker ATF. Bilen är importera från tysklan så vad rekommenderar ni

* Fylla på ATF röd olja som det är nu..
* Eller byta till CHF 7.1.

I så fall olja skulle byta Räcker det inte båra att tömma olja som finns i behållare för att sedan fylla på CHF..?

M.V.H
Mauricio Villasmil...
BmwMutte
Hej!
På mitt lock står det chf 7.1
oljan är gul-aktig...
stämmer färgen på oljan?
M5 -89
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Pentosin CHF 7.1 är grön och inget annat.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men när den börjar bli lite gammal och sliten, kan den se gul/grön ut när man torkar av nivåmätaren mot ett papper eller liknande...

Prova att suga upp en liten mängd vätska och kolla färgen.

LHM, CHF 7.1 och CHF 11S, är gröna när de är nya.

ATF är röd.

Vissa andra oljor som är avsedda för hydraulsystem (och styrservo), men som inte är avsedda för BMW, kan vara gula.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
BmwMutte
145kr/1l på BMW. handlade idag. grön o fin var den oxå! CHF 7.1
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På BMW Group Göteborg kostar den under 100-lappen/liter ?!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
BmwMutte
ok.. tror inte att jag hade tjänat på det om jag skulle åkt från jämtland dit...=)
Lyfter tråden eftersom jag tömt mitt system på olja och bytt bakre stötdämpare p.g.a läckage, frågan nu: enligt vissa kan man fylla på med atf om systemet är tomt och enligt vissa går det endast med pentosin(står 7.1 på locket), problemet är att jag inte får tag i den nu utan mina alternativ är LHM eller ATF, någon borde veta utan att gissa.

M.v.h
Micke

Bmw CS nr05419
Tjena..

BMW service autoriserad verkstad säljer CHF olja, det är bara att beställa. Men om det inte finns tillgängligt CHF, bmw säljer LHM som är också godkänt enligt instruktionsboken till m5:or om det inte finns som sagt chf...

M.V.H

MAuricio

Skulle vara kul att veta hur du gjorde for att tomma systemet på olja....
MAuricio:
Jag öppnade ju alla rör vid dämparna när jag bytte och blåste ur dem och även fram från servopumpen, sedan har den stått ett tag så det har fått rinna ur själv, finns ju säkert kvar lite på sina ställen, men jag kan alltså använda LHM då? Isåfall provar jag ikväll för det har jag hemma i garaget. Tack för snabbt svar.

M.v.h
Micke

Bmw CS nr05419
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.