|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Vad har respektive manuella låda för beteckning, jag antar att det är olika lådor på de här modellerna. 95 års modell (e34). Finns det några andra skillnader vad gäller chassi, transmission e.t.c? | |
|
stora skillnaden är att 540ins låda e 6 växlad medans 530ins e 5 växlad... jag e också intresserad av skillanderna e transmissionen hos dessa. Vad skiljer koplingen? Vad skilljer på svänghjulen? Skilljer sig diametern på dem ngt? |
|
|
S6S 420G heter 540ins låda och S5D 310Z 530ins. Kopplingen skiljer åtminstone en hel del i pris har inte priset på 530ins koppling från BMW men hos bildelsimporten kostar 540ins koppling 3980kr jämfört med 2650kr för 530 BMW tar 5300kr till 540. Mvh Stephan |
|
|
antar att beteckningarna på lådorna dvs 420 för 540ins respektive 310 för 530in är hållbarhets mått angett i Newtonmeter ?... logiskt sett då enbart, håller säkert för mkt mer. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
hmm 530in har väl 290 nm? kopplingen måste klara mer än 310nm då tycker jag. och sätte rman i ess kompressor får den 332hk istället för 218 och då måste nm vara rejält högre än 310nm om man säger såhär. tror ni att en 540 kopplingslamell passar på splinsen på en 530 växellåda? att man kan konvertera så man får 540ins koppling på en 530? byta till störe svänghjul, 540ins urtrampningslager och kanske slavcylinder också? |
|
|
Då verkar de som att ja får en del problem då... Har en 530t som jag just plockat ur motorn i.... har en 540-95 som ja tänkte slänga i... Då kommer jag till kopplings problemet... i nya motorn satt en automatlåda kan man använda svänghjulet från 540:n eller ska ja behålla svänghjulet från 530:n ska ju ha samma låda som ja hade 5-väx manuell.... passar det rakt av typ eller måste jag byta svänghjul...och kan man använda 530:s koppling den e ju betydligt billigare..undrar om den pallar me 540:ns vrid... Andree |
|
|
dirtmaster. skitnice att du skall byta. jag e i samma planer. letar 540motor etc. asso shit du har en automatre 540..... hmmm då kan du ej testa min teori om 540 koppling på 30 växellåda :) hmm svänghjulet på 540in har större diameter än 530in... har du kommat om kopplingen ens passar på 540in eller om svänghjulet är för stort? hmm jag gissar på att 530ins kopplign pallar 540 mototrn. om 530ins koppling pallar ess kompressor som ger 332 hk i 530in bord den palla med 540in. sen väger nog 530ins svänghul mindre.. bättre axx :) men tomgången kanske blir lite ojämnare... men jag tycker det borde klara sig bra. hade varit jättekul om du dirtmaster kunde rapportera hur motorbytet gick. var det nån problem att plocka ur motorn? har själv forskat i det och det verkar ej vara så svårt om man tar sak för sak. har du styrbox från en 540 då också? kabelhärvan etc e samma va? |
|
|
Tja... ja har ett svänghjul över till automat... e samma te både 530-540... bara dom manuella som skilljer... sen fick ja ett annat problem motorpiskan e inte samma mellan manuell o automat.. så ja fick flytta över min gamla hoppas de kommer funka luftmängdsgivaren ska visst inte vara samma den heller.....Köper ny 530-koppling och hopppas den håller. :) kommer skriva mer om hur de går så att du vet :) Mvh Andree |
|
| Ps min e manuell :) | |
|
En sak till kopplingen (530) kostar 3025 på Bmw... Bildelsimporten tar typ 3600 deras priser på nätet stämmer inte....kan vara bra att veta dom har inte uppdaterat den på över ett år sa en som jobba där.... Mvh Andree |
|
|
Om Stefan735 beteckningar på vxllådorna stämmer gissar jag att G står för Getrag och Z för ZF. Det är de största leverantörerna av växellådor i europa. Jag tror inte siffrorna står för Nm. Det enklaste vore väl att fråga BMW, Getrag eller ZF om spec på resp låda? Det är ju de som har erfarenheten och kunnandet. |
|
|
Jag läste en annan tråd här för ett tag sen om oljepumpen... Säger bara fan vilken tur att jag gjorde det... En bult låg i sumpen dom andra två satt inte särskilt hårt... Phu :) Tur att detta forum finns Mvh Andree |
|
|
dirtamaster: så motorkabelhärvan var ej samma på manuell motor som automat? Eller vad menar du med motorpiskan? |
|
|
Nej den är inte samma (motorpiska=motorkabelhärvan) finns en extra kabelhandske eller vad den nu heter... vet inte så noga :) så nu har ja bara ett problem kvar tror ja iallafall eller två hittar ingen torx som passartill det somm kommer efter kopplingen typ före svänghjulet... vet inte vad det heter heller...sen så e de inte samma vid insuget på 530 finns det ett extra spjäll och en givare... vet inte om ja löser de men hoppas gör man ju :) Mvh Andree |
|
|
Kopplingen på E34 540 är rätt unik med sina 265mm diameter.... |
|
|
Hmm menar du att min 530-koppling inte passar då eller?? Blir ju lite dyrt att byta svänghjul... :( Mvh Andree |
|
|
dirt har du kollat om kopplingen går på? har du ej kvar 530 motorn och kan flytta över svänghjulet? |
|
|
Ska kolla de imorron hade inte den torxen som behövs....Som det är nu har ja två motorer :) Så du kanske vill köpa den gamla :) Ja hoppas ju verkligen att det går att flytta över det gamla svänghjulet men men de lär jag ju märka som sagt... skriver in nåra rader imorron angående det... Mvh Andree |
|
|
Jaha då har man varit i norrköping och hämtat koppling plus lite annat och den beryktade torxen T50.... Kommer hem och provar den, som vanligt går det bra... Den passar inte så det blir till at plocka fram vinkelslipen...Skruvar bort kopplingen, phu äntligen e den borta provar på den nya motorn voila den passar där tjäna man nästan 7k svänghjul är ju inte billiga. Nu är då mortorn klar att baxa i,, kan ju bara säga att det är mycket lättare att plocka ur än i. Nu går det inte med grenrören på skruvar bort dom....Efter det går strömen.... Kan ju tala om att det inte blec lättare utan ljus. Men efter två timmar sitter motorn på plats trosts ljusbortfallet :) Nu blir det inte mer skruvande på en vecka, ska till Rodos Vi hörs igen nästa söndag med lite nya uppdateringar... :) Mvh Andree |
|
|
hade du en 540 motor övers? var väl en 530 motor du har till salu nu? Passade 530 kopplingen på 540 motorn? eller vad var det som ej passade som du behövde vinkelslipen till? |
|
|
Det var till torxen ja hade vinkelslioen.... Dirt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.