AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.658

Skrammel från höger sida bak på 2,8 roadster

Sida 3 av 3
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
handbromsknepet funkade tyvärr inte
Bu
241
Bucket
535iA - 87
NOLL7NOLL, Klockrent tips med handbromsen det fukade på min med.. Har irriterat mig duktigt på skrammlet som nu är borta. Antar att det bara är att spänna handbromsvajern så är problemet ur värden.

/Henrik
NOLL7NOLL
Henke: Kul man kan hjälpa

"Stolt som medlem av skaran BMW-Ägare
eF
900
eFx
520d Touring -09
Jag var inne å mekkade lite över vänster bakhjul på min (närmare bestämt under listen som sitter strax under bakre rutan), där visade det sig att det gick en packe kablar bakåt, och dessa låg ihopsatta med buntbandsliknande grejjer. Eftersom dom bara ligger, så har dom en tendens att hoppa lite när man kör över ogämnheter, och ljudet som uppkommer när plast slår mot tunn metall är inte roligt..

Nu har jag bara varit inne och rört runt lite, och det blev bättre. Frågan är hur lång tid det tar innan dom återigen ligger löst..

/eFx
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
NOLL7NOLL: Jag testade igen och skramlet försvann. Jättetack för Ditt tips. Troligen är handbromsvajern för slapp. Någon som vet om det är lätt att spänna den själv? Och hur gör man?

Marianne
NOLL7NOLL
Lämnar in min imorgon kl 0700.. så sedan kan jag svara på vad de gjort och vade det kostar. Har tummen mitt i handen så verkstaden får lösa det.

Återkommer
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Skrammelspöket är äntligen besegrat. En justering av handbromsen gjorde susen.
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Marianne, justerar man handbromsen vid handtaget eller? Hur tar man isåfall bort skinnet för att komma åt?
eF
900
eFx
520d Touring -09
Jag har också börjat få ett liknande skrammel, men att jag drar åt handbromsen hjälper inte.. =/ Någon annan ide?

/eFx
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Bucket: Det sitter två skruvar under handbromsdamasken. Jag är lite "rädd" för att fixa med bromsar (lite tummen på fel ställe också) så jag lämnade in till BMW. Men jag tittar gärna på och damsken verkar sitta med någon form av clips som man bara trycker ihop något för att lyfta upp damasken. Allt var fixat på en halvtimme hos BMW inkl provkörning för att kolla att skramlet försvunnit.

Marianne
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
eFx: När jag hade mitt bakhjul borttaget fick jag fram ett litet skrammelljud när jag slog mot bromsskivan. Det visade sig att bromsskivan fick kontakt med skyddsplåten bakom skivan. Jag böjde bara upp skyddsplåten lite lätt och det lilla metalliska skramlet upphörde. Kan kanske vara något.

Marianne
eF
900
eFx
520d Touring -09
Marianne: Tack för tipset, ska kolla det!
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej igen,

hittade detta när jag var där och bökade igår. På bilden Länk sen ni en kabel (som jag inte har en aning om vad den är till faktiskt) som, när man rör den fram och tillbaka, skapar ljudliga läten mellan själva plastkåpan i hjulhuset och ytterväggen på hjulhuset. Jag fixerade kabeln temporärt med lite ståltråd för att se om det gjorde någon skillnad Länk och detta verkar till stor del ha löst mina problem.

Fortfarande kan man höra lite ljud, så jag ska kolla det marianne skrev ovan, och om det inte hjälper så får jag skruva loss hela plastkåpan i hjulhuset för att se exakt vad det är som kabeln slår emot. Men nu blev störningsmomentet mycket mindre iaf!

/eFx
eF
900
eFx
520d Touring -09
Gör ytterligare ett tillägg till denna diskussion, tydligen finns det bilar med fabrikationsfel i bensintanken, så att något kan lossna i dem och börja skramla. Detta ska man enligt uppgift kunna upptäcka genom att hissa upp bilen och slå lite på tanken när den börjar närma sig tom.

/eFx
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.