AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.650

Skrammel från höger sida bak på 2,8 roadster

Sida 1 av 3
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Hej!

Som nybliven Z3 ägare har jag till min glädje funnit detta forum. Mindre glad är jag dock över ett irriterande skrammel som hörs från höger sida (bak) när jag kör över gupp och på ojämn väg. ett tag trodde jag att det berodde på min lösa nummerplåt men så var inte fallet. Har försökt få fram skramlet genom att gunga på bilen men då hörs inte något. Är det någon som har en idé om vad det kan vara?

Marianne
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Silentblocken (bussningar bak) skulle jag tippa på. Bytet hos Bmw till min E36:a gick på 1800 spänn.
Stötdämparfästet skulle kunna vara en annan orsak. Försök att söka felet och hissa upp bilen...

Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
tack för ditt snabba svar. Bilen har bara gått 2000 mil. uppstår slitage så snabbt? Dum fråga till.. Var sitter silentblocken?

Marianne
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Oj,
Så fort brukar de inte slitas, om man inte kör väldigt hårt förstås(?). Jag skulle nog lämna in bilen och be dom titta på det, om det är bussningarna skulle jag påpeka att de låga milen. Kanske kan man få ett bra pris som goodwill?
Silenblocken sitter bakvagnens hjulupphängning, framför bakhjulen ca 1 dm in från sidan sett.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Parentes,
Z3:an har "E30-bakvagn". Jag är inte hundra på att de sitter på samma sätt som E36...
Någon med en Z3 eller E30 kanske kan svara på det?
Jag har oxå lite skrammel ibland, antar att det är luckan över reservhjulet, men inte hunnit kolla upp det ännu. Tänker testa med att lägga något mjukt mellan. Även plastburken på högersidan kan nog skramla lite. Jag tror mer på något av dessa saker än att silentblocken skulle vara slut efter 2000 mil.

Trevligt med fler flickor här på forumet. =)

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt, 2000 mil är inte mycket. Det borde inte vara bussningarna. Gör en titt under och se om du kan hitta källan till skramlet.
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Tack för alla tips. Bilen är inte särskilt hårt körd. Har innan jag köpte den bara finkörts sommartid (vid fint väder) av en flerbarnsfar som ständigt haft sin lilla son med sig.

Ska åka in på något gör-det-själv ställe och kolla i helgen. Luckan ovanför reservhjulet är nog värd att kolla. Det låter nämligen verkligen som att något mest bara sitter löst. Trodde ju som sagt ett tag på nummerplåtsskrammel. Återkommer med rapport.

Marianne
Lk
3
LkpgMacke
BMW Z3 2,8 -00 roadster
Hej jag lämnade in min z3 hos BMW i linköping för jag också tyckte att det lät om bakvagnen. Min har gått 1400 mil. Så jag blev väldigt irriterad. De sa att de hade jämfört min med en annan z3 som det också lät något om. Men de hittade inget fel. De sa att det låter lite om alla z3. Irriterar mig på ljudet otroligt mycket.
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Min låter också, mer som ett gnissel när man kör över ojämnheter. Jag tycker mig höra att det kommer från vänster bak!
Har inte hunnit undersöka närmare vad det kan vara.

/Henrik
mi
22
mikael4444
Z3 M Roadster -98
Är du säker på att sonen inte ligger kvar och låter någonstans?
=)
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Jag var extra noga med just den kontrollen :-)

Marianne
mi
22
mikael4444
Z3 M Roadster -98
hehe
okidok, en felkälla mindre!
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Har nu kravlat runt lite under bilen och hittar inte något som verkar sitta löst. Har kollat reservhjulet också och försökt muta det med ett mjukt tygstycke. Skramlet kvarstår dock med oförminskad styrka. Några fler idéer?

Marianne
Jag läste faktiskt någonting om just detta med skramalande cabrioleer. Enligt den artikeln så är det svårt att komma helt ifrån såna ljud i en så pass ostyv karros som cabben faktiskt är. Det blir mycket påfrestningar med påföljd att det skramlar så smånningom lite. Ett tips som gavs i artikeln var att montera en strutbrace som gör att det blir lite styvare.
Tydligen så har även Chris Bangle läst detta för i nya Z4an sitter det stroutbrace som stanard :-)

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Hmmm, nej inga fler ideer tyvärr, men jag har ju haft funderingar på att köpa fjäderbensstag. Är det någon som sett sådana till bakre regionerna på en Z3?

Jag skall ta itu med att testa att dämpa luckan inuti kofferten som jag har trott var slammerkällan. Har även tänkt på att plocka bort reservhjulet helt, får ta tag i det oxå.

Tyvärr är det så i min bil att det är inte alltid det hörs något, och när det hörs så har jag oftast inte tid att kolla vad det kan vara. Och eftersom det hörs så sällan så har det inte fått särskilt hög prioritet.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har läst nått om klapparande ljud från bakre stötdämpare när man kör på ojämn mark som härleder till E36/Z3 tom 03/99.
kan bero på att sjävlåsande mutter ej använts vid monteringen.
Samt att stötdämparens stödlager har fel anliggning, finns stanskägg kvar i som ger fel moment och sedan börjar glappa efter ett tag.Kan även vara svetspärlor i plåten mellan stödlagret och karossen som måste slipas bort.

///MVH Hasso
Länk

Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Tack igen för alla tips. Jag skall fortsätta mitt sökande efter skrammelspöket.

Marianne
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Givetvis när jag läst allt detta så lyssna jag själv på skrammel från min Z3. -och det fanns där samt kom från bakvagnen-

Nu hittade jag vad det var och så enkelt att varningstriangeln plockades ut och då tystnade det. Den är nu åter på plats men inlindad i trasor.

Detta ett tips............ nu har jag inget skrammel.
det fick mig att tänka på att jag hade liknande problem i en annan bil: då vissade det sig att det var domkraften. Den satt alltså stenhårt men det visade sig att den var inte helt åtdragen til noll läge så att handtaget hade glapp mot domkraften.

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Nästan säker på att mitt ljud kommer utifrån, låter lite som en "maraccas" med sand när man kör på ojämnheter

/Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.