AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.651

Skrammel från höger sida bak på 2,8 roadster

Sida 2 av 3
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Det blir till att dyka ner i bakluckan och "isolera" tillbehör igen. Jag hoppas på varningstriangel el dyl. Har annars beställt tid för byte av de övre stötdämparfästena.

Marianne
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Jag har kollat allt i bakluckan och det är inget av det som "skramlar". Har även haft ned reservhjulet utan att det gör någon skillnad. Har tagit bort ett hjul och bänt och känt endel, även ryckt i avgassystemet utan lösning.

Det verkar ha något med hjulupphängningen att göra då ljudet är separat för bakhjulen, dvs man hör ett ljud för varje hjul när man kör över ojämnheter.

/Henrik
Mitt oljud har en förmåga att höras mer då det är fuktigt ute, efter en tids torka brukar ljudet oxå försvinna. Så i förrgår natt efter 18 mil i ösregn lät det ordentligt på kullerstensgatorna, men i morse gick hon tyst och fint igen.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Lustiga egenheter våra skönheter har (min är förresten en han). Har nu plockat bort allt ur bakluckan men skramlet kvarstår. jag sätter mitt hopp till bytet av stötdämparfästena.
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Det ligger ett reservshjul under bilen där bak. Detta kan även vara en skrammelkälla. Kolla detta! Jag upptäckte att den lilla lådan på höger sida inte var åtskruvad på min Z3, vilken den bör. Denna lådan skall bort när reservhjulet skall tas ur.
Sammanfattningsvis så finns mycket i bakändan på våra Z:a vänner som kan skrammla och gnissla.
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Har kollat såväl reservhjul som "svarta lådan" till höger.
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Får åka med rutorna uppe helt enkelt, då låter det inget:)

/Henrik
ma
91
maobse
520dT -15
Tjena!

Hade också problem med skrammel/klonkande på högersidan, bakåt nå´nstans, så jag har läst denna tråd flitigt.

Hittade dock mitt problem. Säkerhetsbältet på passagerarsidan hade hoppat ur "hållaren" som sitter på sidan av stolen. Vid gupp och ojämnheter slog bältesfästet mot sidostolpen bakom dörren.

Flabbade en del när jag upptäckte problemet och att detta verkligen var lösningen.

Får ta och ha med mig passagerare lite oftare...

/Matte
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Har ruskat om min Z3 nu och kan konstatera att det är en mycket skrammelfri bil. Det skrammel jag hittat har varit "krafset" där bak i kofferten som inte varit på plats riktigt. Nu är min Z3 visserligen ny och enbart lite demokörd.
Om jag jämför med den firmabilen en RAV4 som jag har och även denna ny och har enbart gått 500 mil då är det i denna ingen ide att leta efter skrammel för det finns överallt.
Nu blir det att man lyssnar inte på skrammel i jobbet utan när man kommer hem och kör Z3:an så sticker man öronen in under alla vrår och lyssnar.

Det vore mycket intressant och få reda på vad som skramlat om det var stötdämparfästena, då får man möjlighet att kanske förebygga detta på sin egen Z3:a.
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Jag återkommer med rapport. Skall byta fästena i helgen.

Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Det blev aldrig något byte av fästena. BMW provkörde och kunde direkt utesluta att ljudet skulle komma från fästena eller silentblocken. Ljudet är dock lokaliserat till (med 90% säkerhet) till höger bakhjul. Tyvärr hade jag lyckats glömma låsmuttern hemma så det gick inte att kolla hjulet. Mitt sökande fortsätter således.
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Det blev aldrig något byte av fästena. BMW provkörde och kunde direkt utesluta att ljudet skulle komma från fästena eller silentblocken. Ljudet är dock lokaliserat till (med 90% säkerhet) till höger bakhjul. Tyvärr hade jag lyckats glömma låsmuttern hemma så det gick inte att kolla hjulet. Mitt sökande fortsätter således.
Spänningen växer....

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Har rivet ut bakdelen på min Z3:a helt för att kunna hitta en möjlig lösning. Avvaktar kommande rapporter med mycket stor spänning........
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Har skramlet kommit till en lösning vad det kan vara ännu
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Nej tyvärr inte. Jag skall försöka ta mig i kragen och plocka bort höger bakhjul snart för att se om det är där skrammelspöket bor.
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Jag har inte hittat någon lösning på mitt "skrammel" än, dock är jag nu nästan säker på att det kommer från hjulupphängningen eller hjulet på något sätt!!

/Henrik
NOLL7NOLL
Har oxå skrammel bak i bilen, vilket försvinner när jag drar åt handbromsen ett snäpp. Kan det vara ngt?
NOLL7NOLL
Har oxå skrammel bak i bilen, vilket försvinner när jag drar åt handbromsen ett snäpp. Kan det vara ngt?
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Kanske det. En mek jag pratade med nämnde något om att handbromsen fäster inne i höger bakhjul och att eventuellt glapp där kan orsaka skrammel. Jag tackar och testar Ditt förslag (har ju fortfarande inte orkat ta bort hjulet)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.