AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.140

Falsk Kopressor !?

Sida 2 av 4
X-
375
X-ray
325i -87
Om man har en bensindriven kompressor då (en som går av sej själv) i tup skyffen, o pumpar på med den? dom eldriva ´kör ju på med ca 7-8 bars tryck, kan inte de gör nått?

"Am Der Necht Der Dam Gebissen"
ant
Att ha en fläkt som blåser bort varmluft verkar inte som någon bra ide. Den kommer blåsa bort kall luft också och ge motsatt effekt.
En rejäl avskärmning från motorn, verkar som en bättre ide.
Men det bästa är nog, om du har ett öppet filter, att montera tillbaks original luftburk och köra med ett original luftfilter. Det ska jag göra.

==========
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Deejaywasp: det jag menade med stjäla effekt var att den lilla lilla effekt du kan vinna på att med en elfläkt putta in extra mycket luft , äts raskt upp av generatorn aom får ladda hela tiden.
Beträffande idén om att putta bort varmluft så får du nog förklara hur du tänkt för mig veterligen så är det svårt att separera den varma och kalla luften. (Att luften efter en fläkt känns kall är bara en illusion då din hud kyls ner av att inte luften står still runt dig) om du har 40 grader i motorrummet så blir det inte kallare vid insuget bara för att du blåser 40 gradig luft på det. Fläkten måste trycka in luft i insuget för att ge effekt och för att trycka in med den kraft som behövs för att komprimera luften så räcker inte en cpu-fläkt direkt...
Anledningen att en motor går bättre med kall luft än med varm är att den kalla luften är tätare och innehåller mer syre per volym.
hade en polare som åkte runt med en hårtork i luftburken på sin ford orion.

det var viktigt att man tog bort värmetrådarna sa han...

vilka tomtar det finns....

Min bil letar ny ägare, kika på länken:

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
X-ray: Naturligtvis funkar det med en motordriven kompressor, ganska vanligt sätt att höja effekten. T.ex. Jaguar och Mercedes kör ju med det i sina motorer...
Den där bensindrivna kompressorn i skuffen verkar omständlig när du ändå har en motor fram i bilen som ganska lätt driver en kompressor. Att den kan ge 7-8 bars tryck säger ju inte så mycket, flödet är ju ganska intressant också. En motor behöver ganska (mycket) stora mängder luft!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
879
mageng
528iA -99
OK, eftersom jag startade den här elfläktsgrejen (på skoj) så måste jag kommentera...

Både avgaskompressor(turbo) och mekanisk kompressor är fläktar som bygger upp ett övertryck. Mek-kompressorn stjäl effekt eftersom den drivs via vevaxeln. Turbon tar tillvara en del av avgasernas energi för att sätta fart på fläkten, men det krävs energi för att sätta fart på avgaserna- ett visst samband...

En eldriven fläkt skulle funka lika bra för att skapa övertryck, men jag är övertygad om att effektförlusten mellan generator, kablar, batteri(eller annan typ av lagring) och en elmotor nog är större än vid föregående kompressorer.

Framtiden med bättre (högeffektiva)elmotorer och lagring, som supraledare, skulle nog ge elkompressorn stora fördelar, men då är vi nog på väg framåt i elbilar.

Slut kommentar
Köp en Cyclon från Dalhems...ca 75hk...TROLIGT...
Vilka sälj argument det finns,men den sista idioten är inte född.

He de // Bengan

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Kolla detta:

Länk

Sök på forumet och du skall finna.
X-
375
X-ray
325i -87
Jeppe: varför byggar man inte bara en kompressor på ett sånt sätt då? vad ä det som är så svårt?
jag skulle inte säga nej till en lättbyggd kompressor, vill ju ha så mkt effekt man kan (innom måttliga gränser) men typ 50 hk extra skulle sitta fint, mer om de går så klart..

Mi
47
Mikke I
327i Touring -89
1802 -71
Eller varför inte låta motorn driva fläkten via en rem..... ;)

/Mikke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
På vilket sätt menar du? En motordriven kompressor? Det är inget som är svårt med det.
Det finns att köpa färdiga kit, finns ju flera här på forumet som gjort det. Man får ju ut betydligt mer än 50 hk om man så önskar, men det är kanske inte direkt billigt...

Att bygga själva kompressorn själv ska man nog inte ge sig på om man inte sysslar med liknande saker professionellt, tror inte det är så lätt precis.

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Naturligtvis Mikke I, det är väl det enda lämpliga sättet? Ett alternativ kan kanske vara någon form av mekanisk transmisson med kuggdrivning eller liknande...?

Jeppe

X-
375
X-ray
325i -87
Jeppe:
mmhmm om vi leker med tanken på att man skulle bygga om en bensin/eldriven kompressor, så den den drivs av motorn, det borde ju gå på nått sätt?

Att köpa en kompressor sats skulle jag gjort för länge sen om jag miljonär =)
jag söker ju efter dom enklaste och billagste sätten till mer effekt.

P.S fan va snabb du va o svara jeppe =)

X-
375
X-ray
325i -87
Kompressorn matar väll på luft in i luftfilter-paketet nån stanns har jag fattat det som, då borde det väll inte va så svårt att få en liknande effekt, så länge det frustar på mkt luft?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
???
En bil består av en motor och ett chassi runt motorn. Ska man driva någonting, t.ex. en kompressor är det absolut enklaste och mest vettiga att använda motorn som drivkälla. Då tar man kompressorn, låter motorn driva den, (lämpligtvis med en rem), och "voila" Klart!

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Att "trycka" in luften kan ju faktiskt ge en viss effektökning, men då bara vid högre hastigheter. Det går helt enkelt ut på att skapa ett övertryck i insuget. Många motorcyklar och en del bilar använder detta i originalutförnade...

Jeppe

X-
375
X-ray
325i -87
Ja du får det att låta enkelt, men frågan e varför inte alla gör så?
Antagligen därför att man inte vill punga ut 50k på det..tanken bakom kompressorn verker ju ganske enkelt, bara man hittar på nått bra sätt att simulere en kompressor, med ett eget bygge.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Man tillverkar ju naturligtvis inte en kompressor mer komplicerad och dyrare än man behöver göra. Ett övertryck kan du få från en "däckpumparkompressor" från Biltema, men flödeskapaciteten är alldeles för låg, följden blir ju att lufttillförseln stryps istället. Det behövs en rejäl kompressor och de som finns att köpa är nog det enda väl fungerande alternativet. Hade man kunnat "fuskbygga" en kompressor och få ut effekt av det hade du nog inte varit först...

Tanken med en bensindriven eller eldriven kompressor kan ju funka i teorin, men du skulle nog få ha den på en släpkärra efter bilen om den ska bli stor nog för att klara att förse motorn med den luftmängd och det övertryck som krävs...

Jeppe

Mi
47
Mikke I
327i Touring -89
1802 -71
Det kostar att ligga på topp... gammalt djungelordspråk...

För att bränna 1 liter bensin går det väl åt typ 14 000 liter luft...

/Mikke
X-
375
X-ray
325i -87
mm läst lite för mkt fantomen du mikke =)

Jahapp Jeppe, då va det inge mer jag undra..tack för förklarningarna och stoppningarna av mina planer =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.