|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
One of One |
Är det någon som fått höjd försäkringspremie på sin M3:a? Jag blev extremt glad över en höjning från min gamla helförsäkring/år på 13250:- (Bor i Malmö). Den nya årsförsäkringen blev 23600:- !!!! Alltså en höjning på över 10000:- e dom inte kloka, hur fan kan dom ha belägg för att göra en sådan höjning??? Skulle gärna vilja veta om det är fler än jag som blivit mordiska av sin nya bilförsäkringspremie? Jag har försäkringsbolaget "Länsförsäkringar" Man kan ju för fan inte äga något fint i detta landet snart, byråkratins och dom förlovade pappers land. Spyr snart på försäkringsbolagens roffande, ingen som säger ifrån ju, kan vi inte vara lite mer som fransmännen i sådana här tillfälle, bojkotta, streta emot...osv. Dessa extrema utsvävande höjningar av våra premier, som det absolut inte finns fog för, måste ju för fasen ta slut någon gång. Tror ni verkligen att dom "sänker" premien om bilarna helt plötsligt blir mindre stöldbegärliga eller att det krockas mindre med just ens bilmodell? Nä du, då e det tyst i försäkringsbolagens korridorer må du tro! Fy skäms på er "LÄNSFÖRSÄKRINGAR", ni har varit billiga och bra för, men nu luktar det bara väldigt illa om er. Kom gärna med kommentarer och synpunkter... "Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen" |
|
Alla försäkringsbolag bedriver verksamhet som går ut på att försäkra ett fordon och en premie som står i relation till skadekostnad och risk. Tidigare har vi haft förmånen att bli sponsrade av avkastningen från finansiella instrument mm då sakdelarna av förskringsbolagen under många år gått medförlust. Nu måste de stå på egna ben då börsen inte funkar som stege längre och då är det kunderna som betalar. Det finns inte en premie som är "våran" utan de säljer en tjänst och tycker du inte den är relevant för dig så sök en som kan erbjuda diug en bättre produkt för ett bättre pris. JAg känner inte till ett företag i världen som bedriver ideel försäkringsverksamhet....I tyskland ligger en helförsärking på en x5 4.4 för en man 47 åpr i utkanten av dusseldorf låst garage, förort på närmare 30k per år så vi har det fortfarande ganska billigt och bra i sverige. Asken |
|
One of One |
Asken: Det finns inget fog för att höja en premie med över 10k på ett år på en M3:a, jag hade gärna sett lite av deras siffror på hur dom räknar ut att det måste tillsättas en höjning på 10000:- "Ideel försäkringsverksamhet" Kalla det vad du vill men att höja en premie med så mycket som min premie blev höjd finns det aldrig belägg för. Dessutom hade nog försäkringsbolagen klarat sig väldigt bra med att fortsätta ta ut 13250:- per år i helförsäkring istället för att kanske förlora en massa missnöjda kunder som just nu i dagarna läser sina saltade premier. Sen kommer det ju alltid finnas personer som har fötts med guldskeden i någon kroppskreva som inte behöver bry sig om försäkringsbolagens extrema höjningar. Jag tillhör inte den lyckligt lottade skara med guldskeden i skrevan. One of One "Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen" |
One of One |
Jag blir bara så sur, nu måste man antagligen sälja sin drömbil. Det svider.... =( "Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen" |
|
One of One: kostnaden för att försäkra ett fordon är en del av den totala driftskostnaden. Alla bolag höjer även jag har råkat ut för detta, premien för 540an har blivit nästan tredubblad nu när jag letar nytt försäkringsbolag men fortfarande är det ju en fri marknad och man får söka sig den mest lämpligaste leverantören av den tjänst man vill ha. Jag liksom de flesta får bortprioritera MYCKET för att ha råd att åka det fordon man vill du vet säkert vad jag menar. Att ens antyda något annat är orelevant. Prova och fråga ett par andra bolag om vilken premie du skulle få. Antagligen är Lf billigast men det är bara min gissning. Asken |
|
|
Lås in bilen på natten, trafiksförsäkra bilen och sätt in pengarna du egentligen skulle betalt till försäkringsbolagt på banken. Tor du att du betalar in mer än du plockar ut borde väl detta vara ett alternativ. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
| Trafikförsäkring funkar bra under vissa förutsättningar, själv har jag ett bra larm & snap-off ratt som jag ovillkorligen bär med mej...... och bara låsbultar på hjulen. 4300kr/ år, trafik. | |
|
One of One: Min höjde de oxå. Från 4800:-/halvår till 6600:-/halvår. Tur att man bara använder den sommartid. Har också Länförsäkringar....... |
|
|
Tur att nåt är billigt i Finland. I Finland går bilförsäkringen efter motorns volym. Detta betyde att bilförsäkringen är billig, tror min M5 kostar max 800e i helår/helkasko. -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Jag fick innan jag ställde av M5an för vintern en premiehöjning av LF från drygt 13.5 hel/år till 17 kkr hel/år - hoppsan tänkte man ”lite” surt. När jag sedan ställde på bilen lagom till att vintern återkom i början av april fick jag efter ett par dagar en ny premie, den var nu justerad till 24.5 kkr hel/år. Till saken hör att jag har haft körkort i 15 år och har lika många skadefria år. Jag ringde runt till de olika försäkringsbolagen (vilka nu längre inte är så många egentligen) och fick snabbt försäkra bilen för runt 15 kkr hel/år i TH. Bilen är ju avställd åtminstone 5-6 månader/år, så försäkringskostnaden blir ändå ”överkomlig” tycker jag – inte är det billigt, men vad är det i Sthlm. Diskuterade försäkringspremien med mina två syskon, vilka båda råkar vara ägare till sporthojar av nyare datum (årsmodell 01, en R6a och en gsx-r 600). Båda är kring 30-strecket, 28 och 34, även de visade sig ha drabbats av blygsamma prisjusteringar. Vi räknade snabbt ut att vi tre tillsammans med de ursprungliga premieförslag vi fått i år skulle betala försäkringspremier på över 100 kkr/år. Dessa höjningar skall ses mot att ingen av oss tre ’hitintills’ har förorsakat försäkringsbolagen några som helst kostnader –inte ens en krona. Den som åsamkat försäkringsbolagen kostnader i vår familj, är vår lilla mor (62 år). Hon har knycklat plåt ordentligt åtminstone ett par gånger de senaste 10 åren, då på grunda av den svårbemästrade Stockholmshalkan. Med ett snabbt överslag har hon varje gång kostat försäkringsbolagen femsiffriga belopp. Hon kör alltid nya mindre bilar av franskt ursprung (dock väl i samma prisklass som min gamla M5a nu har), man kan då undra vad hon betalar i bilförsäkringspremie i Sthlm, jo runt 2100 kr år. Tror man skall vara väl medveten om att bolagen som vinstdrivande företag, självklart tar ut de priser marknaden medger, dvs. försäkringsbolagen utnyttjar att ”intresserade” har en betydligt högre smärttröskel, än typ ”Medel-hjördis” - en individ som har som högsta krav att den gulliga lilla bilen är röd till färgen och aldrig, aldrig någonsin skulle komma på tanken att lägga ut tiotusentals kronor på en bilförsäkring. Hur som helst verkar ju 40-talistgenrationen alltid se till att få ut det mesta av samhället i varje stadium av livet. Man kan ju undra hur premierna beräknades när de själva hade färska körkort någon gång på 60-talet – fick de också betala sin inköpta BMW (mod.00 2000) eller sport-PV en gång till i f-premie på ett par år? Någon sa ”Lögn, förbannad dikt och statistik” och alla dessa tre begrepp används i dag av försäkringsbolagen i sina försök till argumentation kring, varför ”någon” idag måste betala in extra mycket för att täcka försäkringsbolagens katastrofala börsplaceringar, förmånliga pensionsförmåner och feta bonusprogram (hur vanligt var det med de två sistnämnda på 60-talet). I vilka andra samanhang skulle egentligen en åldersrasism likt den som försäkringsbolagen bedriver accepteras? Hm, 800e Finland kanske inte är så ’bad country’ ändå :) |
|
|
Helt sjukt i sverige alltså, visserligen har jag en rätt bra bonus på min försäkring, tror den är max vad man kan få, eftersom det är en gammal bilförsäkring jag förde över från min far på mig för 4år sedan. Men ändå är försäkringarna rätt billiga:) Priset påverkas inte efter var du bor:):):) Dessutom eftersom bilpremien går enligt motorvolym, (så jag har fattat det som så) att om jag har en 10.000e bil med 4l, så kostar den samma som en 30.000e bil i försäkring med samma motorvolym.... Har inte bra koll på försäkringspremierna, men så här borde det gå i stora drag. -We can't stay here, this is bad country! |
|
One of One |
Tack för alla "trevliga" svar, men tråkigt nog kommer vi svenskar aldrig bli den Viking vi en gång var som vågade göra något åt våra olika samhällssituationer. Nä se på Fransmännen, dom tar verkligen inte skit från varken staten eller större bolag. Svensken har blivit ett domestikerat husdjur som bockar och bugar samt tackar och tar emot vad fan som helst i dom mörka skrevornas förlovade land. "Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen" |
|
One of One: Håller med dig till 100%, finnarna är precis lika:( Igen idé att stå upp ensam mot systemet eller?) -Fransmännen är ett bra exempel att gå efter. -We can't stay here, this is bad country! |
|
Erik_W |
Det är bara att lyssna på radion 103,3 varje hel och halv timme, så inser ni snart hur många trafikolyckor det egentligen är varje dag här i Stockholm. Det är dessutom rätt vanligt att det är tre fyra fem bilar innblandade i varje trafikolycka dessutom. En BMW är ju inte billig att reparera heller. Trafikmoralen har ju blivit sämre och sämre för varje år (kolla t.ex hur många det är i vänsterfilen som håller rätt avstånd), med flera trafikolyckor som följd. Därav dem höjda premierna. Som vanligt kan ju inte försäkringsbolagen tänka sig att göra något för att minska trafikolyckorna och därmed premierna utan väljer att bara ta högre premier från bilisterna. T.ex kunde dem ju bedriva informationskampamjer i medierna (tv framför allt) om vilken typ av beteende i trafiken som leder till trafikolyckor, så att folk frivilligt skärper sig i trafiken. Men det är klart det finns säkert massor med folk här på forumet som frivilligt ställer upp som goda förebilder i trafiken... |
| Ni som har höga premier kan kontakta ett försäkringsbolag som heter sockenbolagen. Länk dom har/hade dom lägsta premierna när jag ringde runt och försäkra min m3. Om man tar den högsta självrisken 6000kr så sänker det premien en hel del. Det går också att pruta rätt så mycket med dom tänk på det. Om ni även flyttar över era andra försäkringar så kommer ni garanterat att få ett mycket bra pris. Synd att höra att folk inte kan behålla sina m3or p.g.a försäkringen, "one of one": ring o hör ,med dom innan du säljer bilen. | |
|
Det mest rättvisa försäkringbolagen kan göra, både vad det gäller bilar och mc, är att höja ordentligt självriskerna och sänka ordentligt premierna. Då får de skyldiga betala, och de som är lite mer försiktiga kommer billigare undan. Bolagena har försökt med det, men....dubbla självrisken och några hundringar billigare /år i premie på mc. Sjukt!!!! Synd att man är så motorintresserad, annars skulle man kört något väldigt billigt ( både inköp och driftkost. ). M6:a är entusiast försäkrad ------ 1600:- /år MC en BMW R1100S ( körs i BMW boxer cup ) 1980:- /år Kolla överallt varje år, när ni förlänger era försäkringar |
|
|
Fick min premie sänkt iår! Beror på att bilen är 5år(eller äldre). premien gick ner ca 500kr till ca 9000kr/helår (länsförsäkringar).Jag har full bonus(om de fortfarande räknar så). M3-97 |
|
|
540an kollar jag lite på försäkringspremierna nu. IF 10450kr/ helår, LF 10945kr/helår, Trygghansa 14580kr/helår, BMW Dial 16500kr/helår, Salusansvar 19800kr/helår. Den tidigare premien på 3900kr/ helår kommer nog inte tillbaka:) Förutsättningar. Importerad(2000) 540iA-T 98 max 1500mil/år hyrbilstillägg bonusklass 7 godkänt larm, märkta rutor, nyckelkollad. Förort till stockholm. Självrisk på vagnskada 6000kr eller motsvarande. Det kostar att åka bil:) Asken |
|
|
Med min 325 -87 så steg försäkringspremierna i takt med att värdet minskade. Teori: Ju mindre bilen kostade desto fler olycksdrabbade ynlingar kunde äga bilen. Jag har inte gjort en vetenskaplig utredning på detta men fick åtminstone känslan då att man ska se till att äga bil i relativt kostsam klass eftersom epitetet där är mindre olycksbenägen. Köp nyare och dyrare bil och sänk dina försäkringskostnader...(?) PeO. |
|
|
Fick försäkringsbrevet igår: 7300kr /halvår!!!!!!! Ingen sänkning här inte snarare höjning med 5600kr/år!!! M3-97 |
|
One of One |
Gott fölk, här brinner flitens låga, nu ska det skrivas till TV programmet "PLUS" och så ska vi se vad som kan ske. Jag kan gå med på mycket här i livet, men inte en 105 % höjning på en bilförsäkring. Lider med dig "MM"... "Bättre en kälke på vinden, än en spark på pungen" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.