AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
2.969

Eftersnack Mantorp 25 maj

Sida 2 av 2
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
tjoho!

lite bilder från mantorp;

Länk

mvh Peter
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
ja några tider som jag hörde var en norsk röd m3 e30 på 1.37.x.. och en vit m3 e30 som körde på låga 1.39..

mvh Peter
Mi
90
Michael Hedlund
525imotronic-85
Jag klockade min bror (vit 318is orginal) på 1.49.7 så 1.48 med en m-coupe låter lite sakta.
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
z3mpower: Vi i BMW CS brukar inte ha dialoger på detta vis men här har vi i klubbmästeriet bestämt att göra ett undantag !

Familjekörningen går och kommer ALLTID att gå i lungt tempo ,men allt är relativt ,det som är långsamt för en M-bil är fort för en 318 eller hur ! ligger man bakom nämnda 318 med sin M-bil ,ja då är det bara att acceptera eller gå in i depån...
Meningen är att de som kör för första gången eller bara vill köra runt med familjen ska kunna göra detta i lungn och ordnad form,oavsett bilmodell. Givetvis kan alla vara med på familjekörningen för att "känna på banan" men har man då en lite snabbare bil så måste man givetvis räkna med att man INTE kan gasa fullt .
Du skriver att man endast kan öva idealspår om bilarna direkt bakom ledarbilen gör detta , helt fel , om du hade lyssnat på genomgången så förklarades varför alla dessa röda plastkoner stod utplacerade !!
Sedan jämför du med familjekörningen den 10 maj , både då och den 25:e var det BMW CS klubbmästare Tomas Hall som körde ledarbilen...
"motorvägsfart är väl alla vana med " så du menar att du inte har märkt någon skillnad på E4:an och Mantorp Park !!!!

Det tråkiga i ditt ursprungliga inlägg är att killar som "325 cabrio" kanske känner att "de är i vägen" därför måste man som ägare till snabbare bilar visa HÄNSYN på banan men även tänka sig för vad man skriver på ett offentligt forum, annars har man inget på familjekörningen att göra !!

Det jag menar med att "skriva saker du inte vet" är att du i ditt första inlägg menade att BMW CS har förbjudit BMW SC något ,detta är helt fel , BMW SC är en helt fristående klubb och de sätter upp sina egna regler (som vi i BMW CS också använder oss av vid banträffar!) Inför den 25:e funderade vi på att tillåta cabbar deltaga på familjekörningen under vissa förutsättningar(hjälmtvång bla)
Därför tycker jag att man tar reda på fakta innan man påstår något som inte stämmer.....

325 cabrio : Hoppas vi ses på Knutstorp 9-10 Augusti

Hälsningar
Ando Gunnarsson
bitr klubbmästare BMW CS

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
OK!
Jag ber om ursäkt till alla som ville köra långsamt denna dag på Mantorp under familjekörningen, om Ni nu känner er kränkta, för att jag ville köra snabbare och yttrade det.

Vad jag förstog så fanns det två typer av familjekörning, en för nybörjare och en för "erfarna" (tror jag ni kallade det), tyvärr märkte jag ingen skillnad på dessa pass, men det kanske bara var förarna och inte farten som skillde.

Personligen undrar jag vart jag skulle passa in, för jag antar att jag var välkommen (åtminstånde innan allt detta). Jag kände mig inte riktigt redo för att köra friaåkningen, dels då jag inte är helt van med min bil eller kan den innan och utan, och för att det är ganska mycke pengar att flänga runt i fri fart med trafik.

Familjekörningen för "erfarna" trodde jag skulle passa mig, men jag tyckte det gick för långsamt (personlig åsikt och jag har förståelse för att andra inte tyckte så).

Angående cabbar på bana tror jag att Ni lika väl som jag är medvetna om vad som gällde. Jag har tagit reda på hur hela historien gick till och vare sig ni erkänner det eller inte så var det inte menat att cabbar skulle köra på bana veckan innan Z-träffen, varken under BMW SC eller CS träffen. Om ni sedan ändrat er i mellan tiden mellan dessa träffar är en annan sak och då kunde ni bara ha sagt det i stället för att lyfta stridsyxan och kasta den.

Jag har aldrig haft i avsikt att såra någon eller stöta mig med någon, även om jag fått höra i afterhand att jag stampat flera personer på tårna för att jag ville samla BMW Z-folk till en träff
(även fast de inte var medlämmar) = ena BMW entusiaster.

Jag hoppas nu att vi kan begrava våra stridsyxor och tar lärdom från vad som skett.
1. Jag ska prata med arrangörerna på plats och framföra mina åsikter till dem personligen.
2. Ni kanske tills nästa banträff har 3 nivåer på bankörning,
Lätt: för nybörjare = långsam och med pacecar.
Tuff: för erfarna som som vill köra i fri fart och med omkörningar och trafik.
Medel: för folk som inte riktigt vågar sig på fri körning (Jag), med pacecar men med lite högre tempo och ev tillåtna omkörningar så man kan prova på det.
På så sätt är det lättare att utveklas.

Jag har inga planer på att fortsätta skriva mer om detta ärende utan ber än en gång om ursäkt för alla som känner sig felbehandlade eller kränkta av mig.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
z3mpower: Alla ideer och förslag som kan göra våra banträffar bättre är välkomna , då vi idag har en väldig variation på medlemmarna när det gäller kunskaper i bankörning och bilar.
Vi vill alla att en träff ska vara så givande som möjligt för så många som möjligt. Det kan vara så att vi måste ha två olika "familjekörning" vi får tänka på saken inför Knutstorp.

Hoppas du inte tror att du iom detta är ovälkommen på BMW CS träffar ,inte alls, det är nyttigt för oss som arrangerar träffar att höra vad folk tycker och tänker,men vi uppskattar om vi kan föra en dialog på plats.
Så ,"no hard feelings" och hoppas vi ses på Knutstorp 9-10 augusti.

Hälsningar
Ando Gunnarsson
bitr klubbmästare BMW CS

Esa
Ähum...peter

Jag har klockat mitt band nu... 1.38.3 som bäst. Men som sagt henning den röda norrmanen hade 1.37.98 som sin bästa tid men jag är nöjd för en gångs skull. Om man glömmer bredstället med tvärstop på slutet. Men det går nog att kapa en sekund om man får till alla kurvorna rätt på samma varv.
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
Esa.. jag "råkade" ju bara kika på klockan några få varv på dig..(så jagh fick nog inte med dina bästa kanske) det såg ut att gå fort iallafall på ingången till start/målrakan ;)

mvh Peter

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej igen!
Jag har inte blivit avskräckt från familjekörningen men hoppas då att jag kan göra som jag gjorde i söndags dvs gå i depå och bli utsläppt igen för att kunna köra i min fart utan bilar varken nära bakom eller framför och med omkörningsförbud. Eller också lägger jag mig gärna sist i ledet. Jag vet att det är lite lyxigt att köra med banan "för sig själv", men då antalet besökare i förhållande till banans längd medgav detta i söndags passade det mig utmärkt.

Jag kan instämma i att jag inte märkte någon tydlig fart-skillnad på familjekörning för nya och för erfarna, eller också körde jag bara på "erfarana-tider".
Förslaget att tydligare markera skilllnad mellan familj-nybörjare och familj-erfarna tycker jag är bra. Det är ju skillnad på en som vill skjutsa runt barnen och respektiven och de som vill åka med racer-Kalle som ska visa idealspår i hög fart. Problemet är ju att familjekörningen är enda chansen att åka med som passagerare. Jag tycker det är bra med att passagerare endast är tillåtet på familjekörning men som sagt gärna två nivåer av familjekörning.

/Patrik, som planerar för Knutstorp, det är ju närmare än Mantorp, men först träff i lugnare tempo på hemmaplan i Karlskrona pingstdagen
Esa
Det där med familjekörning tycker jag är lite si och så. På min första bankörning -00 på sviestad fick man nästan en chock. Brorsan och jag tänkte vi skulle starta mjukt med familjekörning. Det gick väl bra i ett varv sen var det nätt och jämt jag kunde hålla jämna steg med min M3:a. Det har blivit lungnare sen dess, ibland är det så lungt att det inte är värt besväret ens för nybörjare. Jag tycker man ska hålla ett "högt tempo" så övriga familjemedlemmar får känna på någorlunda hur det är.
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Knutstorp-träffen i augusti är väl ingen bankörning på eller?

Har BMW CS någon mer träff i år på bana?

--------
Min 318iS finns på Länk
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
XIOUS:

Precis vad det är, i 2 hela dagar. brukar dock vara en hel del bilar som vill vara med och leka.

/Anders C
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
XIOUS : Förutom Mantorp i Söndags har BMW CS just den träffen du nämner , Knutstorp 9-10 Augusti .
Sen har de olika sektionerna diverse aktiviteter tex konkörning på Tullinge (Stockholmsektionen), "Gävleträffen" 402 m - körning(Gestrikesektionen) gå in på klubbens hemsida www.bmwcs.com och gå in på "kalender" för vidare info.

På Knutstorp kommer det att finnas följande typer av "banaktivitet" som man kan anmäla sig till; Familjekörning, Tjejkörning,Bankörning,Master driver(ett varv på tid) , Master starter (0-201 m ) , Vererra cup (konbanskörning) och naturligtvis alla småknattars favorit TRAMPBILSRACET !!!

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Bitr klubbmästare BMW CS

PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
Hej!

För dom som vill köra lite mer bana med BMW rekommenderar jag BMW Sport Club!.. besök gärna vår hemsida för information om klubben och när nästa banträff äger rum :)

Länk

mvh Peter Eklöf
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
PSE-R: Jo har funderat på BMW SC, men känns som det bara är M3:or och andra motorstarka bilar där, har ju ingen chans med min 318iS, får titta i bakspegeln hela tiden :)

--------
Min 318iS finns på Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.