AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
2.966

Eftersnack Mantorp 25 maj

Sida 1 av 2
Flesh
En helt otroligt rolig dag, och tack till BMWCS för ett bra arrangemang,
Första gången man var på bankörning, men ack så roligt, Synd bara att man var tvungen att ge upp med dåliga bromsbelägg, eller rättare sagt obefintliga.
Ser fram emot nästa gång.

BMW M3 E30 / Nyköping
"bilen med målflaggan på"
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Bara att instämma! Vädrets makter gjorde dessutom det extra trevligt.
Synd bara att den egna bilen (röd 02:a) spenderade hela dagen på parkeringen =(

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Japp en riktig rolig dag men fint väder. Testade min 325im på bana för första gången och det gick bra. Fick dock åka med i den gröna M3 e46 några varv och det gick något bättre:-) Tack så mycket.

Micke

Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Kan bara instämma, helt fantastiskt roligt :)

Första gången på bana för mig med, och det lär bli fler gånger.
Slet en hel del på mina närmare sprillans 17" däck, ett par mm som gummi smetades ut över hele däcket :) nästa gång blir det att köra med de gamla utslitna däcken där hemma.

Ungefär 15mil vart det för mig på banan och en polare mätte upp min varvtid till 2min10sek, är väl ingen höjdare men har ju ingen M3:a heller :) Sen så fick man ju gå ur idealspåret ett antal gånger för alla de snabbare M3:orna :)

--------
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Jo körde den där röda 318iS med femekrade 17" fälgar (osänkt) och med de gamla M-sidokjolarna. Om någon undrar :)

--------
Min 318iS finns på Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
och förresten om det är någon som har bilder från dagen (i digital form) så är jag intresserad av URL till dem eller få dem skickade till mig.

--------
Min 318iS finns på Länk
första gången på bana för mig...jag var i den vita 320:n (e30) som körde ihop med den röda 318iS:en på tjejkörningen (jag fick hoppa in där då jag missat genomgången) 2 bilar helt ensama på hela banan, rätt skoj :) även om jag inte hade ngn större chans...

Var rätt roligt att känna på bilen och dess begränsningar..även fast min är helt original så tyckte jag att man kunde trycka rätt bra i kurvorna innan den släppte....roligt som fan var det iaf, inte sista gången jag kör på bana!

jag körde ihop med Christer Olofsson (vit-blå 02:a) och hans flickvän (Röd 318iS)...

synd att det var så jävla varmt bara, men bättre det än regn...

BMW, Bayerische Motoren Werke
kan ju tillägga att jag körde 35 mil enkel resa, och som tur va så var det värt det :)

BMW, Bayerische Motoren Werke
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Åter igen, folk som tog bilder får gärna lägga ut dom för allmän beskådan.

mycket bra träff, lagom med bilar, mycket tid på banan. Dessutom en rolig bana, men tuff mot bromsarna. Känns som Mantorp gynnar motorstarka bilar i större grad än tex Knutan och Kinnekulle. Mao saknar 100 hk i min 02a :-)

/Anders C
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Jag måste även jag tacka för en supertrevlig dag.
Lyckades även jag konstatera att bromsarna på m3 e30 är helt klart underdimensionerade... Bensinen tog oxå slut av någon konstig anledning.
Enda tråkiga med dagen var väl motorhaveriet för den svarta e30 330:in.

MVh Jonas
Vit m3 e30

måste också tacka för en supertrevlig dag, även om jag inte körde, men fick hänga med i 2 olika bilar på familjekörningen.

jag var med Bmwfreak och Christer (vit-blå 02:a) och hans flickvän.

jag tog en hel del bilder. dock en massa som blev väldigt dåliga.
Länk

och här är länken för dom som vill tanka hem alla bilderna packade (34mb) Länk

ps. om någon vet var man kommer kunna eller redan kan ladda ner film från dagen. säg till. :)
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Jag var också där och körde.
Intryck: Familjekörningen gick på tok för långsamt! körde varv efter varv på 3:ans växel utan att behöva bromsa, bara släppa lite på gasen!
Provade för första gången friaåkningen och här gick det undan vill jag låva, jag var uppe i ca 200km/h på slutet av långa rakan, sen var det bara att ställa sig på bromsen. Jagade ikapp ett gäng bilar men efter ett tag var det bara jag och en mörkgrön E46 M3 som racade varv efter varv. Långsamt tog jag in på honom och slutligen gick jag även förbi. Dessvärre höll jag bara den possitionen i 4 kurvor för då beslöt sig mina däck för att det var för varmt, jag gjorde en 90graders sladd påväg ut ur kurvan in på start och målrakan. Den långa tomma rakan i mitt synfält byttes mot ett stort plåträcke (inte en allt för trevlig upplevelse vill jag lova!) men med lite rattande fick jag nosen att peka åt rätt håll = stannade ca 1 meter från räcket med bilen stående i rätt riktning och utan att ha stiftat närmare békantskap med detta räcke! Puh!
Nu vet jag hr det känns att ha hjärtat i halsgropen samtidigt som det slår på max frekvens.
Lärdom: När däcken börjar bli lite sladdiga ska man ta det lugnt, fria åkningen är inget race, det bara ser så ut.

På vägen hem sen racade jag mot en Porsche 911 Turbo av senaste modell. Det började med att den kom ikapp mig på motorvägen, det var några långsamare bilar som körde om varandra så det blockerade vår väg. Jag släppte förbi Porschen och lade mig bakom. När de långsamare bilarna flyttade på sig låg vi i ca 90-100km/h. Jag trode att Porschen skulle dra på en gång och hade redan växlat ner till 4:an, men han dröjde lite. När väl han tryckte på gasen blev jag lite sen men hakade på så gott jag kunde. Vid ca 230km/h tyckte jag att det fick räcka, Porschen hade vid det laget långsamt ökat försprånget till ca 100meter.
Lärdom: Andningshjälp hjälper, jag vill också ha hjälp!

En liten fråga till arrangörerna:
Då BMW SC hade träff på Mantorp och jag arrangerade en Z-träff, varför fick inte cabbar köra på bana då (vilket moderklubben/Ni förbjudit BMW SC), när det går bra under era träffar??????
Jag har inget emot att mina taklösa vänner kör på bana, jag bara ställer mig frågande till ert inkonsikventa beteende.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jo min bror som satt på läktaren klockade mig på 1:48 som snabbast på Mantorp, men då var det lite trafik och en E46 M3 ivägen :-)

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
z3mpower: Familjekörningen skall gå långsamt, vill man stå på så finns ju bankörningen. Fm.körningen är ett bra tillfälle att lära sig bansträckningen och hitta spåret. Man får också tillfälle att skjutsa kanske just familjen runt banan.

Som du redan har lärt dig, så är bankörningen ingen tävling. Skall man tävla så finns BMW Cup ;)
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
z3Mpower: Det går snabbt att bli värlsmästare !! om jag inte har uppfattat saken alldeles fel var 10 maj din debut på bana och nu gnäller du på att FAMILJEKÖRNINGEN gick på tok för sakta !!! Tror du verkligen att den ska gå så fort att man har fullt upp att hänga med i tempot med en M-Coupe ??? Familjekörningen är till för det som Johan skriver i sitt inlägg och inte för någon som vill köra race!! Du kanske borde ha koncentrerat dig mer på idealspåret under den "mesiga" familjekörningen så hade du kanske inte åkt av på bankörningen!
Det är ganska vanligt bland nybörjare att överskatta sin förmåga och sedan skylla på materialet !

Att BMW CS skulle ha förbjudit BMW SC att tillåta cabbar på bana är ren lögn , jag vill gärna veta vem som har sagt det .
Vi diskuterade med ägaren till cabben flera dagar innan träffen om att han skulle få köra med syfte att till Knutstorp tillåta alla Z-cabbar prova på bankörning.
Du märkte säkert inte att cabben åkte endast på den "mesiga" familjekörningen och att han hade hjälm......

VARFÖR frågade du inte oss på plats istället för att skriva saker som du inte vet !!!

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Bitr klubbmästare BMW CS

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Hmm!

1. Jag har aldrig sagt att familjekörningen var mesig, jag bara jämför den med under BMW SC banträff, där man började långsamt och ökade lite då man lärde sig banan. Visst kan man öva idealspåret under familjekörningen (förutsatt att de framför följer ledarbilens spår!) men knappast broms punkter och växling.

2. Om familjekörningen för nybörjare var för nybörjare så borde väl den vanliga familjekörningen kunna gått lite snabbare. Jag vet att jag har en snabb bil och en tung högerfot, men jag tror att att även andra än min bror hade uppskattat ett lite högre temp, dock lägre än fria åkningen. Den är ju trots allt under mer ordnade förhållanden än fria åkningen och man får inte köra om, men motorvägsfart är väl alla vana med.

Men jag tar åt mig, jag borde ha gått fram och pratatmed er.

3. Jag har aldrig utnämnt mig till världsmästare, eller hävdat att jag skulle vara en. Och det stämmer att 10Maj var min debut på bana (under ordnade förhållanden). Men att jag är ganska duktig tänker jag ändå hålla fast vid, jag körde ju om en hel del och höll mig på banan bra länge innan däcken gav upp. Visst, vissa fel har jag säkert i min körstil men det var ju lite därför jag var där, för att öva.
Att sen mina däck inte håller hur många varv som helst är en sak och att jag kanske borde ha känt att det var på G en annan.

4. Beträffande Z-träffen så fick jag nej från både BMW CS direkt (behöver inte hänga ut någon här) och via BMW SC. Jag vet att det finns förklaringar för varför de inte borde få köra och förstår dem, men samtidigt kör man på egen risk, men jag förstår inte tvetydighet.
Vill du så kan vi ta detta privat utanför forumet, droppa mig då ett mail.

Den här meningen får du gärna förklara närmare "VARFÖR frågade du inte oss på plats istället för att skriva saker som du inte vet !!!"

5. Jag hade trots allt en underbar dag och tackar arrangörerna och vädret för det.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
skrivs inte mycke i denna tråden.
komigen nu. alla som var där tycker jag ska skriva lite. :)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag var nog den som körde långsammast på familjekörningen men hoppas verkligen att det är OK just under familjekörningen. Det var första gången på bana för mig så för mig var gas, broms och växling vid rätt tid samt idealspår fullt upp. Jag valde att gå i depå några gånger för att bil utsläppt igen "efter kön" för att få köra mitt lite långsammare tempo (ovan på bana och bara 325:a dessutom med 200 kg straffvikt= cabrio-förstärkningsbalkarna).

Jag tyckte det var jättekul och hoppas kunna köra flera familjekörnignar men bankörningspassen låter jag bli ett tag till, så snabbt tempo är jag inte redo för ännu och att lägga till backspeglar/omkörningar känns som lite för mycket just nu för mig.

Jag tycker också det var bra ordnat, lagom mycket körning och lagom mycket depåsnack. Jag ångrar att jag inte bad att få åka med någon erfaren på ett familjepass för att få se idelspår innifrån en bil även om det blivit från passagerarstolen. Tack Henning för tipsen under första familjepasset.

Ett förslag till förbättring som kanske är lätt fixat, kanske inte. Sätt upp videokameror vid några kurvor, tryck på rec longplay och låt kameran gå i 8 timmar (4 h VHS på longplay). Sedan skulle man kunna köpa kopior av bandet, dels för att se sig själv och dels att se andra som är bättre och sämre. Mycket spola för att se sig själv men kanske en ide ändå.

Körde 40 mil från Karlskrona (övernattade lör till sön och pratade mycket bil med Henning, norrmannen med röd M3 E30 som bodde på samma vandrarhem) och jag tyckte det var värt utflykten även om jag hellre kör med taket öppet då det är +30 ute.

Vi ses i Karlskrona pingstsöndagen även om det inte är bana då, se annan tråd. Blir väl den med minst motor igen då men på vanliga vägen spelar det inte lika stor roll ;-)

/Patrik, mauritziusblå 325 cabrio 94 med hardtop -94,
BMWCS 4096 (efter träffen finns det ytterligare en anledning att vilja ha en M3 cabrio)

PS Till den gasglade Z3 M, missade du vad ordningmakten gjorde utanför Emmaboda helgen före? De plockade 100 körkort från folk som var på väg hem från "en dag på strippen" där. Topp/bottennoteringen var 200 på 90-väg framför lasern.
Iofs är ju inte en banträff med BMWklubben alls lika stor men det skulle inte förvånat mej om pappa blå varit ute DS
kommer man kunna ladda ner några filmer från söndagen?
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
" klockade mig på 1:48 som snabbast på Mantorp" skriver du rätt tid verkligen?...jag vet åtminstone två M3 E30 som körde 10sek fortare isåfall vid samma tillfälle...tyckte du skrev att du var duktig!... :)
Petri: Jag reagerade på det med, 1.48 går inte fort i en M Coupé...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.