|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nästa gång du lägger hamburgerkött på frukostmackan! :) Nee, den var nästan elak :) |
|
|
tror tyvärr att det är som många har sagt här att det är du som får stå för självrisken, dock så skall du få bilen lagad på trafikförsäkringen. Sen är det upp till dig och hästföraren att göra upp om självrisken. Detta gäller iaf om bilen är i rörelse. Nu var det ju inte så men jag tror tyvärr att samma gäller här. |
|
|
Tror inte att du behöver betala en enda krona, hästägaren ska stå för HELA kalaset. Är ganska säker på att du har lagen på din sida. /Simon |
|
|
simon_en: Visst ska hästägaren betala men om hästägaren inte har försäkring, inte har pengar, vägrar betala så blir det lite krångligare. Man får utgå ifrån att de vill göra rätt för sig men man vet aldrig. Det är inte särskilt många som går till domstol för en skada på bilen, det kostar pengar (om man förlorar) och det tar tid. /T.P. Länk |
|
|
TP, du har rätt i det du säger. Ville bara visa på principen. Skulle kunna tänka mig att det försäkringsbolga som PCdoktor är försäkrad i driver målet mot hästägaren då de vill ha in sina pengar och borde värna om din försäkringstagare. /Simon |
|
| Vid olycka med häst så är det ALLTID hästägarens försäkring som täcker. | |
|
Måste bara fråga: har du vittnen till det inträffade? Det är nog det allra viktigaste att ta vittnesuppgifter till kollisioner, trafikolyckor etc. Om det inte finns någon som kan styrka din version är risken överhängande att det blir problem med skuldfrågan. Tråkigt men sant. /D P.S Detta gäller äve vid kollisioner två bilar emellan. |
|
Cabrio |
Jag har varit med om att krocka med en häst för ca 1,5 år sen och jag hade bara trafikförsäkring på min gammla vinterbil, hästägaren hade inte sina hästar försäkrade, gjorde en polisanmälan och förklarade hela grejen ang försäkringarna, och fick då till svar utav polismannen att det var hästägarens fel och har han inte hästarna försäkrade så går det på hans villaförsäkring. Tyckte det lät lustigt, men det stämde. Jag fick bilen iordninggjord och allt blev frid och fröjd. Allt är lite komiskt så här i efterhand, en jäkla massa ståhej för 1 ynka extra hästkraft. Hoppas det löser sig =========== Länk Mvh Tobbe 325 Cab 93 |
|
Cabrio>>>det kan nog stämma. Hemförsäkringen har ett sk. ansvarsskydd som träder ikraft när villaägaren orsakar skada på annans egendom. /D |
|
mackan325 |
Hästar borde gå under 'Lagen om tillsyn av hundar och katter' , då har ägaren strikt ansvar dvs oavsett om han är närvarande eller inte är han ansvarig för sitt djur och vad det kan tänkas ställa till med. Detsamma gäller som sagt hundar och katter vilket kan vara värt att tänka på för alla ägare av dylika.... |
|
Jag har iallafall hört av den skyldige att deras hemförsäkring ev. kan täcka detta. Dom står för vad som hänt och skuld frågan är avklarad då jag stog parkerad på utsatt plats. Nu handlar det bara om att minimera kostnaden för oss alla då det trots allt är vänner till mig på samma gång som jag givetvis vill få bilen iordning precis som den var innan händelsen. Lite lurigt det här, tydligen enklare att krocka med andra bilar.. Givetvis lovar jag att stöjda Burger king lite extra i framtiden ; ) Tiden får utvisa men just nu så orkar jag inte fokusera så mycket på min bimmer, lite grillning och ett par flaskor malt på kvällen får en på andra tankar. Nåja ett 24 timmars race på Nürburgring till helgen med både M3 GT och hundratals andra fetebilar gör väl en lite lyckligare www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.