AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.856

Häst krockar bil, i den ordningen

Sida 1 av 2
Någon som vet vad som gäller i följande scenario

Min bil står parkerad, en häst med ryttare på sig får spel och "hoppar" in i min bil, min bil är halvförsäkrad mycket mer än så vet jag inte om caset

Vilken försäkring skall träda in? Ägarens,ryttarens eller min?

Gissa varför jag frågar.....
PP
218
PP
BMW 320i Touring -07
Det måste ju gå på hästens försäkring. Eftersom att det är den med ryttare som har orsakat skadan. Om du nu inte har parkerat mitt på en ridbanan eller nåt.
nej bilen stog på en utsatt parkering tillsammans med ett antal andra bilar.

Gissar på att det finns lite olika synpunkter på vem försäkring som skall gälla.

Vi få väl se hur det slutar,,,
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
sKRIV SKADEANMÄLAN OCH SKICKA IN TILL DITT BOLAG. dU ANGER VAD DU TYCKER SKA GÄLLA BOLAGETS SKADEREGLERARE OCH JURISTER FIXAT RESTEN.

Nu vet jag inte vad för försäkringar som gäller för hästar (är de trafikförsäkrade?). Men om det hade varit tex en cyklist så hänger det på om denna har en giltlig hemförsäkring annars så får man ta det civilrättsligt.

/T.P.
Länk
Så du menar att vi får hoppas att hästen har en egen giltig hemförsäkring ; )

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
-BeeMWe-
Var det högvakts hästarna?
Syftade på hästägaren :))))

/T.P.
Länk
Du kan givetvis ta det på din egen försäkring och sen försöka kräva hästägaren på pengar till självrisken.

/T.P.
Länk
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Jag tror att hästen måste vara försäkrad om den ska "vistas ute". Den skulle ju kunna springa ner någon person tex och alla har ju inte fritidsförsäkringar idag, tyvärr. Altså hästen försäkrar väl inte då utan ägaren...
T.P:

Min egen försäkring kan väl inte täcka detta då det är en halvförsäkring?

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Visa användare
837
MetallicaMats
pcdoktor: även om det går är det väl dumt? du förlorar ju bonusen eller?
Jo det är sant, senste jag hört från dom inblandade är att det inte finns någon försäkring som täcker detta, dom har sagt att dom betalar vad det kostar men det lär ju inte vara gratis.

Hade jag haft en helförsäkring så hade nog inte min bonus påverkats på samma sätt?

Och Metallicamats för He...e! byt inte till en Toy-jåta fram med silvertejpen eller nåt....

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Visa användare
837
MetallicaMats
Ja men...... 2 toppar, 1 motorbyte och nu har blocket lagt av igen... ingen sörjer mer än jag. men är trött på att lägga hela min lön på att renovera en 14 år gammal bil! Litar inte på BMW längre=-((( Lycka till med hästen! Det ska iaf inte kosta dig en rubel, och snabbt ska det gå! Tjo i värmen..
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
När jag krockade med en häst undersökte jag olika scenarion, DÅ var det så att trafikförsäkringen gick in och täckte skadan. Jag reagerade mycket på detta då jag anser att det är helt tokigt, men enligt både polis & försäkringsbolag var det så.

Jag vet inte om det har ändrats men i mitt tycke var det något av det mest korkade jag hört. Motiveringen var att det inte alltid är det lättaste att utreda vem som skulle bära ansvaret för skadan (ryttarinnan, hästägaren, stallägaren etc) medan det alltid finns försäkring på bilar.
Jag frågade om det inte var lite konstigt att mitt försäkringsbolag skulle stå för kostnaden när någon annan är vållande, men det var tydligen kutym att det var på det viset.
Det blir genast problem med skaderegleringen om ett icke motordrivetfordon är inblandat i kollisionen (referens: BMW:s plåtverkstad i Uppsala)

/D
Som dominik säger så är det alltid jobbit när man krockar med icke försäkringspliktig objekt (cykel, människa mm). Har en bekant som krockade sin bil i en cykel, cyklistens fel, men han fick ändå betala 5000kr i självrisk och sedan försöka klämma henne på pengar.

/T.P.
Länk
Är det hästens fel är det hästägaren som har hela ansvaret. Såg Leif GW förklara en hundägares ansvar att "även om hunden springer över gatan och blir påkörd så är hundägaren skyldig att betala omlackering och andra reparationer av bilen".

/Simon
Ja det borde vara som ni säger här på slutet, JAG har ju inte krockat, bilen stog parkerad på en utsatt parkeringsplats.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Pcdoktor, sicken otur!

Mvh Mohsen
Jo det måste jag hålla med om, lägg dessutom till att motorn packade i påskas och att jag fick en parkeringsskada förra året oxå

Jag pallar inte bry mig längre, efter regn kommer sol säger dom men när fan kommer solen då ; )

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.