|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
cede |
hej, finns det någon därute som kan reparera en enkel Cd till e39 -98 eller känner till vad man kan få det utfört alternativt få tag på en begagnad. Hopp om svar till dess ha de. |
|
BMW har utbytes system på dom ca 6000:- andra har varit runt och försökt få den reparerad hos bilstereo verkstäderna utan större framgång |
|
|
Är detta verkligen den bistra sanningen? Ska man behöva betala 6000 SEK för att fixa detta kanske lilla problem? Någon?! |
|
|
www.bildelsbasen.se ///Coasthunter |
|
|
sök på "cd e39" i Powerbörsen ///Coasthunter |
|
|
Samma sak i min :-( det står CD error, jag hör att motorn går, den spinner upp skivan men verkar inte hitta någon information. Nån som vet mer om detta, det verkar vara ett inte helt ovanligt problem på E39. Måste ju vara nån som har lagat detta. Har också Business stereon. /Johan |
|
|
Det låter som laser pickup:en har tröttnat, kostar kanske runt 300-500:- för själva delen. Skulle kunna gå att byta men det finns inga manualer att tillgå, svårt att få tag på rätt reservdel osv. Philips brukar tillverka stereon men BMW har väl betalat dom för att inte lämna ut nån info FP |
|
|
Hejsan har haft samma problem, skruvade isär cdspelaren. På cdmekanismen fanns ett Philips delnummer, det var en standard Philipsdel, så jag beställde en ny från en firma i Helsingborg fick hela inkråmet hemskickat för 1300 bagis. Det är väldigt enkelt att byta delen kommer tyvär inte ihåg firmans namn. Men fram med gula sidorna över H-borg börja ring, jag sparade 4700kr på att inte acceptera Bmw besked att inga delar finns. mvh |
|
|
Hur plockar man ut själva CD-enheten enklast? Är det hela stereon som sitter där bakom luckan? Tänkte man kunde plocka ut den och lämna den till en biladiofirma för en koll. BMW vill väl förstås byta ut hela klabbet.... /J |
|
|
Den är tvådelad, först tar du bort displaydelen sedan är det två st insexskruvar som du lossar för att ta bort CDspelaren, Sedan skall du öppna cdspelaren, ta därefter bort kontakterna 3st om jag inte minns fel, skruva bort cdenheten avläs delnummer och beställ ny. Radiohandlare kan du glömma eftersom spelaren inte finns i deras reservdelskataloger vill dom inte ta i den, dom kan inte testa utan koppplingsscheman osv. BMW säljer gärna på dig en helt komplett enhet för ca.sex lakan. |
|
|
Med displaydelen menar du alltså den del som volymkontrollen sitter på? via den tar man cd`n som sitter ovanför displaydelen? Hur får man bort displaydelen utan att skada något? Är det bara att pilla lite försiktigt? /Johan |
|
|
MID-panelen (displayen) tar du loss genom att dra loss volymratten, under denna ser du ett hål med en torxskruv. Vrid denna moturs till stopp (fjädrande) och drag samtidigt ut vänstersidan på panelen. Ev. får du hjälpa till försiktigt med en lite mejsel e.dyl i kanten. När displayen är ute så ser du två insexskruvar längst ut under själva stereon bakom luckan, lossa dessa flera varv tills stereon går att dra ut. Lossa kablarna, den stora har en hävarmshistoria som skall lyftas upp. Väl inne i stereon/CD-enheten kan man ju byta hela verket men varför inte bara byta laser pick-upen? FP |
|
|
Tackar folke, jodå, jag tänker ge mig på pick-upen. Får leta efter det där ordernummret från philips. /Johan |
|
|
Försökte få tag i bara pickupen men fick endast tag i komplett verk, fördelen är ju att hela spelaren i princip är ny numera. |
|
|
Lyfter denna tråd igen. Jag har precis skruvat isär min stereo, och det går förstås inte att se något som skulle vara fel. Jag gjorde rent en ganska skitig lins, men det fungerar ändå inte. Jag hittade flera serienummer på chassiet som borde leda mig framåt i sökandet efter en ny pickup/inkrom. Nån som vet var jag kan vända mig efter dessa reservdelar? /Johan Pickup:en hängde väldigt löst, ska det vara så? Den kanske styrs magnetiskt? |
|
|
Pickupen (linsen) skall sitta "löst" i standbyläge, den styrs mycket exakt under driften med magnetfält osv. Tyvärr har jag inget nummer på själva pickupen, om det står nåt på den så kan vi kanske söka vidare. FP |
|
|
Folke, hade hoppats på att du skulle titta in. Du verkar ha bra koll på elektroniken i bmw. Det stod dessvärre inget alls på pickupen, bara på chassiet och själva "cd-enheten". Det är väl knappt lönt att ringa Philips? Skulle vara kul att lösa detta till en så låg peng som möjligt, dock var ju ovan nämnda 1300.- inte så farligt. Bara man vet vem som sitter på denna del. /Johan |
|
|
Efter lite skruvande så fann jag ut att själva cd-mekanismen med pickupen heter CDM-9/44, en snabb sökning på google gav att det finns ett företat på irland www.donberg.ie som har denna enhet till priset av 60 euro. Inklusive lokal moms och frakt till sverige landar det på 85 euro = 765SEK, inte illa, jag ska beställa en enhet, återkommer om hur det går. /Johan |
|
|
update, har nu installerat den nya CDM-9/44 enheten, fungerar kanonbra. Väl investerade 765 spänn, jämfört med BMW som vill byta hela stereon för 6 papp. /Johan |
|
|
Bra info, då vet vi att detta går att fixa vid behov. FP |
|
|
Kan CDM-9/44 vara felkällan till att mina cd-skivor blir repiga efter att ha spelat dem i CD-spelaren? Jag vågar inte köra in en enda skiva längre... Har någon annan haft liknande fenomen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.